|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۲۰۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
در این میان گزارش پژوهشگاه ملی فضای مجازی (وابسته به مرکز ملی فضای مجازی) نشان می‌دهد که تنها در دو هفته پایانی سال گذشته بیش از ١٠‌هزار کانال تلگرامی جدید ساخته شده است.
  مروری بر کانال‌های تلگرامی نشان می‌دهد که افراد زیادی توانسته‌اند  از فضای مجازی برای خود کسب و کاری دست و پا کنند. هر چند تعداد آنها مشخص نیست و مسئولان نسبت به میزان گردش مالی  از طریق فروش کالا در تلگرام و سایر فضاهای مجازی اطلاعاتی ندارند، اما شواهد نشان می‌دهد فیلتر شدن تلگرام به جامعه بیکار کشورمان می‌افزاید.

خیلی از کانال‌هایی که شکل گرفته‌اند و توانسته‌اند با تبلیغات اعضای زیادی را جذب کنند،کالای ایرانی می‌فروشند.طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بیشترین سهم فروش کالا در فضای مجازی به پوشاک اختصاص یافته است.تا قبل از رونق گرفتن فضاهای مجازی،چین بر بازار پوشاک ایران چیره شده بود و تولیدکنندگان به مرور از چرخه تولید و فروش حذف شدند.حتی برخی از تولیدکنندگان،کار تولید را کنار گذاشتند و سراغ واردات رفتند.اما اکنون شرایط تغییر کرده است.تولیدکننده‌ای که چرخ خیاطی‌های خود را در انبار گذاشته بود تا خاک بخورد، این روزها به امید بازگشت به خانواده تولید کنندگان، دست به کار شده است.

یکی از تولیدکنندگان پوشاک بچگانه خیابان جمهوری این جمله را تأیید می‌کند و می‌گوید:چند سالی بود که با کاهش فروش مواجه شده بودیم و جای ما را چینی‌ها گرفته بود ولی فضای مجازی فرصتی داد تا بر فروش پوشاک بچگانه بیفزایم.در این میان رقابت بین تولیدکنندگان برقرار شده است تا با ارائه خدمات بهتر،تنوع محصولات و کاهش قیمت، حجم فروش محصولات خود را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد:خیلی از کسبه با آنکه فضای ثابتی برای فروش محصولات خود داشتند، نمی توانستند محصولات خود را به فروش برسانند و هر ساله با انبوهی از چک‌های برگشتی روبه‌رو می‌شدند اما دو سالی است که این روند تغییر کرده است و فروشندگان کالاهای مرغوب، افزایش فروش دارند.

این تولیدکننده ادامه داد:زمانی که تلگرام فیلتر(دیماه 96) شد، اکثر کسبه فعال در فضای مجازی که خود را با شرایط روز هماهنگ کرده بودند، دچار مشکل شدند و اکنون که برخی‌ها صحبت از فیلترینگ می‌کنند، تولیدکنندگان و فروشندگان را مردد به ادامه توسعه فعالیت‌های خود می‌کنند.

معیشت 700 هزار ایرانی وابسته به تلگرام

طبق آخرین آمارها بیش از ۴۵‌ میلیون ایرانی کاربر تلگرام هستند و معیشت ۷۰۰‌ هزار ایرانی وابسته به تلگرام است. از آنجا که سال97، حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است،سراغ کانال‌هایی رفتیم که عرضه کننده کالاهای ایرانی هستند، البته تعداد این کانال‌ها کم نبود.ادمین یکی از کانال‌ها که بیش از 16 هزار عضو داشت،اینگونه گفت: مانتوهایی که در کانال عرضه می‌کنیم  پارچه و طرح ایرانی دارد و قیمت‌های آن از 120 هزار تومان تا 220 هزار تومان است و معمولاً روزانه  بین 15 تا 30 مانتو را در سطح کشور به فروش می‌رسانیم.این فروش باعث اشتغال حداقل 12 نفر شده است.اگر فعالیت‌ها توسعه پیدا کند می‌توان اشتغالزایی را هم افزایش داد.
گفت‌و‌گویی هم با یکی دیگر از ادمین‌های کانال فروش لوازم خانگی داشتیم.این کانال که لوازم خانگی ایرانی به فروش می‌رساند در روزهای اول ایجادش تنها 900 نفر عضوداشت اما با  گذشت یک سال، توانسته ممبر خود را به 10 هزار نفر برساند.مدیر این کانال می‌گوید:در ابتدا مردم به کالای ایرانی اعتمادی نداشتند اما با تبلیغات مستمر و عرضه کالاهای متنوع توانستیم اعضا و فروش خود را بیشتر کنیم.این امر به تولیدکنندگان لوازم خانگی کمک قابل توجهی کرد.افزایش فروش باعث شد که تولیدکنندگان به آینده کاری خود اطمینان پیدا کنند و در پی تنوع محصول باشند.

 754 هزار کانال تلگرامی
در این میان  گزارش پژوهشگاه ملی فضای مجازی (وابسته به مرکز ملی فضای مجازی) نشان می‌دهد که تنها در دو هفته پایانی سال گذشته  بیش از ١٠‌هزار کانال تلگرامی جدید ساخته شده است.

طبق آمار این پژوهشگاه، به‌طور دقیق ٧٥٤‌هزار و ٥١٦ کانال در تلگرام وجود دارد که روزانه به‌طور میانگین ٢,٥‌میلیارد بار بازدید از این کانال‌ها صورت می‌گیرد. البته آن‌ طور که پیداست، بخش اعظمی از این آمار متعلق به کانال‌های غیر فعال یا کم‌ فعال است؛ چرا که بنا به آمار فوق در این بین، ۲۶۴‌هزار و ۳۴۷ کانال به‌روزرسانی می‌شوند.بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول شبانه‌روز (٢٤ساعت) به‌طور متوسط بیش از ۳‌میلیون و ۷۵هزار و ۲۲۷ مطلب در بین کانال‌های تلگرامی منتشر یا به‌اصطلاح فنی‌تر پست می‌شوند.

معیشت 180 هزار خانوار ایرانی از تلگرام

بیش از ١٨٠‌هزار خانواده ایرانی از تلگرام کسب درآمد مستقیم با گردش مالی چند ١٠‌میلیارد تومانی دارند. این آماری است که سعید مهدیون فرمانده بسیج وزارت ارتباطات اعلام کرده است اما خیلی‌ها چنین اعداد و ارقامی را قبول ندارند.

رمضانعلی صادق‌زاده معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تجارت‌های الکترونیکی که به فضای مجازی کشیده شده است، گفت:در حال حاضر وزارت صنعت به 30 هزار کسب و کار لوگو نماد اعتماد الکترونیکی  داده است.این مجموعه‌ها که تحت نظارت دولت هستند با پشتوانه آن نماد در فضای مجازی محصولات خود را عرضه می‌کنند. وی ادامه داد:کسب و کارهایی که نماد اعتماد گرفته‌اند در تمام مشاغل به مردم خدمات ارائه می‌دهند و بعضاً کالاهای عرضه شده هم ساخت ایران است.تأکید وزارت صنعت نیز این است که سایت‌های دارای مجوز، مبلغ کالای ایرانی باشند تا بتوان از تولیدکننده ایرانی حمایت کرد.

در فضای بیکاری کنونی نباید به سمت فیلتر تلگرام رفت

ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی درباره تلگرام و خدماتی که می‌توان از آن گرفت، گفت:ورود تکنولوژی هم مزیت دارد و هم اینکه می‌تواند باعث چالش شود.اما قبل از هر تصمیمی باید دید که نقاط قوت آن بیشتر است یا نقاط ضعف آن.تلگرام اکنون برای برخی از خانواده‌ها جنبه درآمد زایی دارد و اگر چنین فضایی از آنها گرفته شود، معیشت شان به مخاطره می‌افتد.از این‌رو توصیه می‌کنم که تا فراهم نشدن زیر ساخت‌ها دولت به این سمت حرکت نکند چرا که باعث افزایش نارضایتی خواهد شد و این هم در شرایطی است که ما بیکاران چند میلیونی در کشورمان داریم.

وی تصریح کرد:خیلی از جوانان از دوران دانشجویی کسب و کار خود را شروع می‌کنند و می‌دانند بر چه اصولی حرکت کنند لذا نباید این نبوغ و اشتغالزایی را از مردم گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین