|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶
کد خبر: ۲۰۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
ماهی قرمز سفره هفت سین با این که با س شروع نمی شود اما جزء لاینفک سفره هفت سین به شمار می آید. کودکان علاقه بسیار زیادی به ماهی قرمز دارند و دوست دارند تا با آنها بازی کنند.
 ماهی قرمز سفره هفت سین با این که با س شروع نمی شود اما جزء لاینفک سفره هفت سین به شمار می آید. کودکان علاقه بسیار زیادی به ماهی قرمز دارند و دوست دارند تا با آنها بازی کنند. هر روز خبر های ضد و نقیضی در رابطه با بیماری زا بودن این ماهی ها به گوش می رسد؛ اما واقعا این ماهی ها بیماری زا هستند و یا خطری برای سلامت انسان ندارند؟ با دکتر سلام همراه باشید.

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: ماهی قرمز و لاک‌پشت ناقل بیماری‌های سالمونلا و سل پوستی به انسان هستند.

مجید اسکندرپور: تاکنون در کشور گزارشی مبنی بر سرایت بیماری از طریق ماهی قرمز به انسان مشاهده و گزارش نشده است.

وی یادآورشد: باکتری سالمونلا در آب‌های آلوده فاضلاب‌ها و حاوی ضایعات گوشتی وجود دارد. در صورت استفاده از ضایعات گوشتی آلوده در غذای ماهی امکان انتقال آن وجود دارد.

اسکندرپور تأکید کرد: اگر ماهی قرمز ناقل سل پوستی باشد علائمی چون لاغری، بی‌اشتهایی، ریزش فلس‌ها، زخم روی بدن، پوسیدگی باله‌ها، بیرون‌زدگی چشم‌ها و بر آمدگی شکم در این آبزی مشاهده می‌شود.

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان افزود: با وجود این علائم نیز باید بررسی‌های آزمایشگاهی صورت گرفته تا بروز بیماری سل ثابت شود.

اسکندرپور ادامه داد: این بیماری فقط هنگام تماس ماهی آلوده با پوست زخم شده دست به هنگام جابه‌جایی ماهی، به انسان منتقل می‌شود. برای پیشگیری از آن باید از دستکش استفاده کرد و پس از هر بار تماس با ماهی یا آب ماهی، دست‌ها را با آب و صابون شست. وی اظهار کرد: امید است با ساماندهی مراکز عرضه ماهی قرمز، عرضه آن در سطح استان زنجان به‌صورت بهداشتی انجام شود.

اسکندرپور تأکید کرد: همشهریان درتماس با ماهی حتماً از دستکش استفاده کنند و بعداز دستکاری آن دست‌ها را با آب وصابون شسته و برای ضد عفونی، ظرف نگهداری ماهی را با نمک طعام 3‌درصد به‌صورت دوره‌ای شست‌وشو دهند.

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان گفت: شهروندان ماهی قرمز را از فروشگاه‌های آکواریومی دارای مجوز و پروانه معتبر از شبکه بهداشت خریداری کنند.

اسکندرپور اظهارکرد: برای جلوگیری از آلودگی ماهیان آزاد از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها پرهیز و فقط درمکان‌هایی که شهرداری‌ها اعلام می‌کنند، اقدام به رهاسازی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین