|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۰۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
استاندار تهران گفت : در کشور آب کم است و ما باید شرایط خودمان را با کم آبی تطبیق دهیم
 محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در جلسه امروز شورای در نشست مشترک اعضای شورای استان تهران با بیان اینکه مسائلی که از سوی نمایندگان شورای استان تهران مطرح شد، بارها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد بحث قرار گرفته است، افزود: در حال برنامه مدون چهار ساله هستیم که از نقطه نظرات اعضای شورا نیز استفاده خواهیم کرد تا مشکلات و تبعیض‌ها کمتر شوند.

استاندار تهران با بیان اینکه دیدگاه ما به شوراها همان نگاه قانون اساسی است، تصریح کرد: در اصل ۱۰۰ تا ۱۰۳ قانون اساسی شوراها، تعریف شده و جایگاه قانونی آنها نیز مشخص شده است اما مسئله این است که چندین موضوع وجود دارد که شوراها می‌توانند به دولت در تحقق آنها کمک کنند که یکی از این مسائل اشتغال است. چرا که شوراها می‌توانند در بخش اشتغال به دولت کمک کنند.

وی با بیان اینکه همه نمی‌توانند در بخش‌های دولتی، خدماتی، صنعتی و ... مشغول باشند، گفت: مجموعه‌ای از اشتغالات مختلف باید ایجاد شود که بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای ایجاد مشاغل کمک کنند و شوراها می‌توانند بیشترین نقش را داشته باشند.

مقیمی با بیان اینکه شوراها می‌توانند به دولت در مسئله حل کمبود آب کمک کنند، گفت: در کشور آب کم است و ما باید شرایط خودمان را با کم آبی تطبیق دهیم و باید مصارف کشاورزی و ... با هدف مصرف بهینه آب اصلاح شود و از روش‌های سنتی همچون غرقابی کردن با کمک اساتید دانشگاه گذر کنیم.

۷۰ درصد آلودگی هوا به دلیل حمل و نقل است

استاندار تهران با بیان اینکه نوسازی حمل و نقل و بهبود ترافیک یکی از موضوعات مهم است، گفت: ما باید با این واقعیت در خصوص حمل و نقل کنار بیاییم که ۷۰ درصد آلودگی هوا به دلیل حمل و نقل است و موقعی که کامیون‌های ۵۰ ساله در شهر تردد می‌کنند آنقدر آلودگی‌شان زیاد است که آثار آن در طول روز دیده می‌شود و حتی شهرداری تهران هم ۳۵۰۰ اتوبوس دارد که عمر مفیدشان گذشته است و این مشکل در همه شهرستان‌ها وجود دارد و حمل و نقل فرسوده مشکل همه شهرستان‌ها است.

مقیمی ادامه داد: خوشبختانه رئیس جمهور و وزرا جلساتی را برگزار کرده و طرح نوسازی خودروهای فرسوده را مصوب کردند که بر اساس آن رانندگان خودروهای فرسوده وارد فاز تغییر خودروی فرسوده به نو می‌شوند که ظرف سه الی پنج سال خودروهای فرسوده جایگزین می‌شوند و این مسئله باعث اشتغال زایی و فعال شدن صنایع می‌شود.

وی با بیان اینکه از شورای استان‌ها می‌خواهیم که در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن آنها فعال باشند، گفت: این کار نیاز به پیگیری، پشتیبانی و کار فرهنگی دارد که شوراهای استان می‌توانند نقش زیادی در این مهم ایفا کنند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شوراها در کاهش بافت فرسوده نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند، ‌ اظهار کرد: سطح زندگی و مشاغل در مناطقی که بافت فرسوده است بسیار نازل است و مقام معظم رهبری حاشیه نشینی و بافت فرسوده را یکی از پنج آسیب نامیدند که رئیس جمهور شخصا مسئولیت بازآفرینی شهر را قبول کردند و طی ۱۰ سال و در دو برنامه کل کشور مقاوم سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه زلزله‌های مختلف این درس را به ما داده که هر کجا که مقاوم سازی انجام شده تعداد کشته‌ها کاهش یافته است، گفت: به دنبال آن هستیم که به بحث مقاوم سازی توجه ویژه‌ای شود و با شهرداران پیمان بستیم که هیچ ساختمان غیرمقاوم پایان کار نگیرد و در این زمینه اصلا گذشت نمی‌کنیم. چرا که این ساختمان‌های ناایمن سبب از بین رفتن افراد می‌شوند و باید ناظرین، مهندسان، سازندگان مصالح و ... کار خود را به درستی انجام دهند. چرا که هر کجایی که بی دقتی شود مورد قبول ما نخواهد بود و قرار شده در طرح بازآفرینی شهری شهرداری زمین بدهد و یک برابر خانه‌هایی که ساخته می‌شود در اختیار ساکنین و مابقی خانه‌ها به فروش می‌رسد.

مقیمی با بیان اینکه شوراها در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند موثر باشند، ادامه داد: واقعا برای کشور خوب نیست که با این درصد مشکلات اخلاقی، طلاق، فقر، بافت غیررسمی و ... روبرو شود و باید در زمینه بهبود این شاخص وارد شویم. چرا که با همین شاخص‌ها ما را در دنیا ارزیابی می‌کنند و افرادی که در دام آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند غریبه نیستند، چرا که یا از خانواده‌مان هستند و یا همشهری‌مان هستند که اعضای شورا می‌توانند به آنها کمک کنند و این مسئله به تنهایی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استان تهران و شهرستان‌های آن بیش از آن چیزی که فکر می‌شود نیاز به کار دارد، گفت: در این دوره که مجلس، دولت، شوراها و ... حرف‌های هم را متوجه می‌شوند می‌شود خیلی کار کرد و اگر زمان و شرایط مناسب را از دست ندهیم حتما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

مقیمی در حاشیه این نشست نیز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه‌اش با اعضای شورای اسلامی استان تهران، گفت: شورای استان تهران از نمایندگان شهرستان‌های استان تهران تشکیل شده است که ریاست آن بر عهده خانم فخاری است و امروز نمایندگان استان مسائل و مشکلات شهرستان خود را در حوزه‌های مختلف اعم از راه، ترافیک، آب، پسماند و ... مطرح کردند.

وی با بیان اینکه من نیز پنج موضوع مطرح کرده و از اعضای شورای استان درخواست کرده‌ام که روی این موضوعات بیشتر کار کنند، گفت: یکی از موضوعات مطرح شده بحث اشتغال بود که می‌بایست ایجاد اشتغال را تکلیف خود بدانیم. چرا که معتقدیم با کمک شوراها می‌توان به بحث اشتغال توجه ویژه‌ای کرد. شوراها می‌توانند کمک و پشتیبانی خوبی برای ایجاد اشتغال و هر فعالیتی که موجب اشتغال شود، داشته باشند.

استاندار تهران به مسئله حمل و نقل و جایگزینی خودروهای فرسوده نیز تاکید کرد و افزود: رئیس جمهور تاکید داشتند که از محل صرفه جویی سوخت و تسهیلات بانکی و ... خودروهای فرسوده از رده خارج و به جای آن خودروهای جدید وارد شوند که این مسئله علاوه بر اینکه سبب رونق صنعت و ایجاد اشتغال می‌شود در کاهش آلودگی هوا نیز موثر است. چرا که ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر در موضوع بافت فرسوده و حاشیه نشینی نیز می‌توانند کمک کننده باشند، گفت: چندی پیش با دستور رئیس جمهور طرح بازآفرینی شهری طی دو مرحله در شهرها و ... آغاز شد که در کل کشور ۲۶۰۰ نقطه بازآفرینی می‌شود که ۳۰ درصد آن در تهران است.

مقیمی با بیان اینکه شوراها می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشند، تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که از شوراها درخواست کردم که کمک کنند بحث استفاده بهینه از آب بود. چرا که ما با کمبود آب مواجه هستیم و با مصرف بهینه آب و استفاده از روش‌های نوین و نظر کارشناسان و متخصصان می‌توان در مصرف بهینه آب کمک کرد.

استاندار تهران درباره سرانجام متروی حومه نیز با بیان اینکه متروی حومه تهران باید در اولویت باشد و اعتبارات لازم نیز پیش بینی شده است، گفت: باید شهرک‌های حاشیه‌ای را از طریق ریل به تهران وصل کرد که در این راستا با شهرداری، راه آهن، مترو و ... جلسات مکرری داشتیم تا این مسئله حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی تکلیف متروی حومه مشخص می‌شود، گفت: برای اتصال متروی تهران به حومه علاوه بر اعتبارات به زمان هم احتیاج داریم. چرا که یک پروسه زمانبر است اما طبق برنامه پیش می‌رویم؛ البته مطالعات برخی از آنها هنوز انجام نشده ولی به طور کلی پیگیر اتصال مترو هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین