|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۲۰۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
آزاد نامداری شب گذشته 22 بهمن در برنامه اینترنتی «کافه تماشا» میزبان ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر) بود و با او درباره حواشی این دوره از جشنواره گفت‌وگو کرد.
  آزاد نامداری 22 بهمن در برنامه اینترنتی «کافه تماشا» میزبان ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر) بود و با او درباره حواشی این دوره از جشنواره گفت‌وگو کرد.

 داروغه زاده در این گفتگو از تعداد زیاد فیلم‌های خوب و انتخاب سخت هیئت‌داوران صحبت کرد و به موضوعات مطرح‌شده درباره حذف فرش قرمز، کاخ جشنواره و .. پاسخ داد.

او به تلاش برای اکران فیلم‌های توقیف‌شده در سینما اشاره کرد از اکران «عصبانی نیستم» در آینده خبر داد.

از علاقه به حوزه فرهنگ تا ترک حرفه پزشکی

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای این گفتگو درباره رشته تحصیلی‌اش گفت: من پزشک عمومی هستم، پدر و مادرم علاقه‌مند بودند پزشکی بخوانم، اما از سال 78 به دلیل علاقه‌ام به حوزه فرهنگ وارد فضای رسانه شدم.

او در پاسخ به سؤال نامداری که پزشکی حرفه پول‌سازی‌تری نبود؟ گفت: همه لذت‌های زندگی متکی به پول نیست، شغل پزشکی از این نظر که می‌توانی درد یک انسان را کم کنی، شغلی شریف و دوست‌داشتنی است و شاید من شایسته‌اش نبودم، اما یک «بیزینس من » در هر حرفه‌ای می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

داروغه زاده با بیان اینکه آرزویی ندارد که پول برآورده‌اش کند، افزود: من به‌عنوان یک کارمند از طبقه متوسط جامعه به‌اندازه خودم پولدارم و نیازی ندارم که با پول برآورده شود.

فیلم‌های خوب و انتخاب‌های سخت هیئت‌داوران

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گریزی به این دوره از جشنواره و حواشی‌اش زد و ادامه داد: تعداد فیلم‌هایی که امسال در جشنواره شرکت کردند و شانس گرفتن سیمرغ را داشتند، زیاد بود، ما حدود 8 فیلم خیلی خوب داشتیم که انتخاب را برای هیئت‌داوران سخت کرده بودند و کاندیداها بین همین فیلم‌ها توزیع‌شده بود.

وی افزود: سطح فیلم‌های این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته خیلی بالاتر بود، استقبال مردم چشمگیر بود و سطح تعداد زیادی از فیلم‌ها بالای متوسط بود.

چه کسانی به فیلم‌های جشنواره رأی دادند؟

داروغه زاده در واکنش به سؤال نامداری درباره اینکه آیا حضور ارگان‌های مختلف در تولید آثار سینمایی و بلیت‌هایی که در جشنواره توزیع کردند، تأثیری درنتیجه آرا مردمی داشته است؟ افزود: امسال فقط حدود 50 درصد بلیتی که مردم اینترنتی پیش‌خرید کرده بودند، امکان شرکت در نظرسنجی را داشتند و رأیشان شمرده شد.

پخش اختتامیه از تلویزیون

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره صحبت‌هایی که درباره احتمال پخش نشدن مراسم اختتامیه از تلویزیون به دلیل پوشش بانوان هنرمند مطرح‌شده بود، افزود: با توافق‌هایی که با تلویزیون داشتیم مشکلی برای پخش وجود ندارد، تلویزیون همان‌طور که افتتاحیه را پخش کرد اختتامیه را هم پخش خواهد کرد.

وی افزود: به‌هرحال در مراسم رسمی هنرمندان لباس رسمی می‌پوشند، مهمانان ما هم همان‌طور که به افتتاحیه آمدند و تصویرشان پخش شد، در اختتامیه هم حاضر شدند.

دلایل حذف «کاخ جشنواره» و «فرش قرمز»

داروغه زاده درباره حذف «کاخ جشنواره» و «فرش قرمز» در این دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر هم گفت: در دو سال گذشته ما در سینمای ملت که سینمای مردمی بود «فرش قرمز» انداختیم، امسال به آن شکل سینمای مردمی نداشتیم و در سینماهای سطح شهر هم این ظرفیت و امکان وجود نداشت.

او ادامه داد: در تمام دنیا در جشنواره‌های این‌چنینی اهالی رسانه صاحب سینمای مستقل هستند، سینمایی که فقط اهالی رسانه به هنرمندانی که فیلم آن‌ها اکران می‌شود حضور دارند و جلسات نقد و بررسی هم در همان‌جا برگزار می‌شود، ما امسال حرفه‌ای رفتار کردیم و پردیس ملت به رسانه‌ها اختصاص پیدا کرد.

داروغه زاده ادامه داد: متأسفانه سال گذشته در برج میلاد با مشکل غیراستاندارد بودن سالن و سیستم نمایش مواجه بودیم، علاوه بر این اصحاب رسانه مجبور بودند که در کنار دیگر مهمان‌های فیلم را ببینند و گاهی ازدحامی که وجود داشت کار آن‌ها را مختل می‌کرد. این بود که امسال تصمیم گرفتیم از سالن برج میلاد که برای سینما استاندارد هم نیست به پردیس ملت کوچ کنیم.

تمشک طلایی منتقدان

داروغه زاده درباره اعطا تمشک طلایی منتقدان به فیلم‌ها و اهالی سیما هم گفت: قلبا و ایجابا نظری درباره تمشک طلایی ندارم، سینمای ما به حمایت نیاز دارد که این حمایت لزوماً تعریف کردن هم نیست، خوب است که منتقدان ما نقدهای حرفه‌ای بنویسند و به رشد سینما کمک کنند.

او ادامه داد: اگر فکر می‌کنند اعطا تمشک طلایی به سینمای ایران کمک خواهد کرد، نمی‌شود با آن مخالف بود. اما به‌طور کل این مسئله در سینمای جهان هم باب نیست.

از «باشو، غریبه کوچک» تا علاقه به سینمای فرهادی

داروغه زاده در ادامه از علاقه‌اش به سیما و فیلم‌های سینمایی موردعلاقه‌اش گفت و افزود: «آژانس شیشه‌ای»، «باشو، غریبه‌ کوچک»، «سگ‌کشی»، «سفر به چزابه»، «مادر» مرحوم علی حاتمی و مجموعه فیلم‌های اصغر فرهادی فیلم‌های محبوب من هستند.

او ادامه داد: البته «هامون» آقای مهرجویی را هم دوست دارم، هنرمندی که شاید آثار جدیدشان کیفیت فیلم‌های قدیمی‌تر آن‌ها را نداشته باشد .

فضای مردانه و خشن جشنواره 36

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره اینکه چرا فیلم‌های جشنواره امسال «مردانه» و «خشن» بود، هم گفت: امسال موضوع تعداد زیادی از فیلم‌های ما دفاع مقدس و موضوعاتی درباره سوریه، داعش و .. بود، به طبع این موضوعات فضایی مردانه و خشن دارد و این موضوع ناگزیراست.

مرکز گسترش سینما مستند و تجربی از مستندسازان حمایت می‌کند

در ادامه این گفت‌وگو داروغه زاده در واکنش به صحبت‌های نامداری درباره اینکه مستندسازان گلایه دارند که مهجور واقع‌شده‌اند، گفت: «مستند» در سازمان سینمایی متولی دارد و مرکز گسترش سینما مستند و تجربی از مستندسازان و مستندها حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: قبول دارم که وضعیت اقتصادی مستندسازان در کشور ما خوب نیست اما علتش این است که شرایط گردش اقتصادی برای آن‌ها وجود ندارد، سازمان سینمایی در چرخه تولید از مستندسازان حمایت می‌کند اما لازم است مستندها در چرخه نمایش قرار بگیرند و در ارتباط با مخاطب چرخه اقتصاد آن‌ها تکمیل شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: مخاطب فیلم‌های مستند، فقط فرهیختگان نیستند یکی از مهم‌ترین رسانه‌های فیلم مستند ما تلویزیون است و اگر وارد این چرخه بشود و به مستندسازان حق پخش بدهد شرایط برای آن‌ها تسهیل خواهد شد.

تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی سینما

داروغه‌زاده در پاسخ به این سؤال که بالاخره تکلیف فیلم‌های توقیفی سینما مثل «عصبانی نیستم» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» چیست، گفت: سینمای ایران سالانه 100 فیلم تولید می‌کند و اگر نگاهی به تعداد فیلم‌هایی که در ده سال گذشته با مشکل مواجه شدند حداکثر تعداد آن‌ها ده فیلم خواهد بود یعنی سالی یک درصد.

وی افزود: ما باید نظارتی منطقی بر آثار داشته باشیم، اگر در مرحله مجوز پروانه ساخت سخت‌گیری کنیم و دقت‌مان را بالاتر ببریم، ریسک‌پذیری ما در سینما کمتر خواهد شد، یعنی ممکن است بخشی از فیلم‌هایی که می‌تواند ساخته و پخش بشود به مرحله تولید هم نرسند، اما ما به کارگردان‌ها اعتماد می‌کنیم، با این نگاه که فیلم‌هایی برای نمایش تولید خواهند شد.البته این اعتماد هم جواب داده و ما سالانه یک درصد از فیلم‌های ما با مشکل مجوز پخش مواجه می‌شوند.

«عصبانی نیستم» پخش می‌شود

داروغه‌زاده بابیان اینکه «عصبانی نیستم» در زمان من مجوز نگرفته و توقیف هم نشده، افزود: این فیلم که اثری سیاسی است و درباره شرایط اجتماعی سیاسی ایران در سال 88 ساخته‌شده، در دوره خودش مجوز نگرفته است، اما در دولت آقای روحانی با فیلم‌ساز گفت‌وگو کردیم و اصلاحاتی هم انجام‌شده، باید بگویم «عصبانی نیستم» مجوز پخش گرفته و در فرصت مناسبی اکران خواهد شد.

فیلم کاهانی غیرقابل پخش است

او درباره فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» اثر کاهانی هم گفت: فیلم ایشان هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نظارت رد شده، این فیلم غیرقابل پخش تشخیص داده‌شده و دلایلش را هم خود آقای کاهانی می‌دانند.

حضور بازیگر ترک در سینمای ایران منع قانونی ندارد / اکران هم‌زمان فیلم در ایران و ترکیه

داروغه‌زاده در واکنش به حضور یک بازیگر ترک در سینمای ایران هم گفت: دلیل حضور این بازیگر را باید از تهیه‌کننده و کارگردان پرسید و ما به لحاظ قانونی منعی برای این موضوع نداریم.

وی ادامه داد: در سینما موضوعی به نام «تولید مشترک» وجود دارد که می‌تواند به اقتصاد سینمای کشور کمک کند، این فیلم سرمایه‌گذار ترک هم دارد و قرار است هم‌زمان در تهران و ترکیه اکران شود، مسلماً این اتفاق خوبی برای اقتصاد فیلم است.

آقای روحانی حواسشان به حوزه فرهنگ باشد

داروغه زاده در جواب سؤال آزاده نامداری که اگر قرار باشد با رئیس‌جمهوری صحبت کنید به او چه می‌گویید؟ گفت: از آقای روحانی می‌خواهم حواسشان به حوزه فرهنگ بیش‌تر باشد.

او درباره اینکه چرا در اختتامیه‌ها و افتتاحیه‌های جشنواره از مجری‌های خانم استفاده نمی‌شود هم گفت: تذکر خوبی بود، اگر سال دیگر باشم یادآوری شمارا جدی می‌گیرم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین