|
|
امروز: جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۸۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
وی با اشاره به پنج صندوق بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت ایران شامل صندوق‌های بیمه‌ای "کارکنان دولت"، "روستاییان"، "سایر اقشار"، "بیمه ایرانیان" و "بیمه رایگان همگانی" ادامه داد: بعد از رایگان شدن بیمه سلامت همگانی، پنج میلیون نفر از کسانی که حق بیمه می‌پرداختند، صندوق بیمه‌ای خود را تغییر دادند و توانستند دفترچه رایگان از سازمان بیمه سلامت ایران دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اقدامات در دست انجام جهت رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای را توضیح داد.

طاهر موهبتی  با ابراز نارضایتی از پایین بودن سطح نظام اطلاع رسانی در کشور، اظهار کرد:  یکی از مشکلات ما در کشور، اطلاعات است؛ یعنی اطلاعات کافی که صحت داشته باشد، نداریم. اما با همه بضاعتی که در این حوزه وجود دارد می‌توان گفت که تقریبا ۴.۵ تا ۵ میلیون مورد همپوشانی بیمه‌ای بین صندوق بیمه روستایی سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

وی با اشاره به پنج صندوق بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت ایران شامل صندوق‌های بیمه‌ای "کارکنان دولت"، "روستاییان"، "سایر اقشار"، "بیمه ایرانیان" و "بیمه رایگان همگانی" ادامه داد: بعد از رایگان شدن بیمه سلامت همگانی، پنج میلیون نفر از کسانی که  حق بیمه می‌پرداختند، صندوق بیمه‌ای خود را تغییر دادند و توانستند دفترچه رایگان از سازمان بیمه سلامت ایران دریافت کنند.

موهبتی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار ارایه شده از سوی وزارت رفاه در زمینه افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، با اشاره به سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵ گفت: در این سرشماری از مردم پرسیده شده که دفترچه بیمه دارید یا خیر و نوع آن چیست؟ ظاهرا ۱۰.۵ درصد از کسانی که سرشماری شدند در این خوداظهاری گفته‌اند که بیمه نداریم. البته باز هم تاکید می‌کنم که نظام دیتایی کشور در پایین‌ترین سطح است و امیدواریم این اطلاعات به شکلی دقیق کامل شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به این سوال که برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای چه برنامه‌ای دارید، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی بیمه سلامت را مکلف کرده است که پایگاه اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور را به صورت آنلاین ایجاد کند و همه دستگاه‌های بیمه‌ای کشور نیز مکلف هستند اطلاعات خود را وارد این سامانه کنند؛ به همین دلیل در حال حاضر یکی از اولویت‌های ما ایجاد این پایگاه است. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این پایگاه، صحت اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر خواهد شد و تصمیمات راحت‌تر گرفته می‌شود. اما به هر حال نداشتن این پایگاه به معنای آن نیست که ما دست روی دست بگذاریم و در جهت رفع همپوشانی‌ها اقدام نکنیم.

موهبتی در این باره ادامه داد: ما به سازمان تامین اجتماعی اطلاعات خود را می‌دهیم تا آنها موارد مشترک را اعلام کنند تا به این ترتیب موارد همپوشانی را مسدود کنیم. در این راستا باز هم یکی از مشکلات ما این است که دفترچه بیمه روستاییان پنج ساله است، اما می‌توان با تامین زیرساخت‌های آی‌تی، این افراد در مراکز درمانی نشاندار و استحقاق سنجی شوند؛ در این صورت این اطلاعات قابل چک کردن خواهند بود.

وی در همین راستا افزود: جالب است بدانید که یارانه برخی بیمه‌شدگان به جهت توانایی مالی قطع شده، اما هنوز از بیمه رایگان سلامت استفاده می‌کنند. در این زمینه نیز یکی از اقدامات‌مان آن است که از وزارت رفاه نیز درخواست کرده‌ایم مواردی که یارانه آنها قطع شده را اعلام کنند تا ما نیز دفترچه بیمه رایگان آنها را مسدود کنیم. به این ترتیب این افراد نیز می‌توانند صندوق بیمه‌ای خود را تغییر داده و با پرداخت ماهانه حق بیمه ۲۰هزار تومانی، از خدمات بیمه‌ای درمان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران استفاده کنند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین