کد خبر: ۱۸۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
در این باره چندین فروشنده اعلام آمادگی کردند و مناقصات انجام شد و نکته جالب آن این است که این هواپیما نیز با همان قیمت هواپیمای اول که در شرایط تحریم خریداری شد، خریداری خواهد شد.
در زمان تحریم واسطه‌ها و دلالان از خرید هواپیما و تجهیزات فرودگاهی میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زدند اما بعد از اینکه خریدها شفاف و بی‌واسطه شد همین موضوع خشم کاسبان تحریم را برانگیخته است که ادعای بدون مدرک خرید فلایت چک با قیمت بالا ناشی از همین خشم است.

هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری چند سال قبل در اطراف جزیره کیش سقوط کرد؛‌ هواپیماهای فلایت‌چک بابت آزمایش مشخصات تقرب پرواز، وارسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی، رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری، به کار گرفته می‌شود. پس از آن بود که مقرر شد بخش خصوصی یا یکی از شرکت‌های هواپیمایی، یک فروند هواپیمای فلایت‌چک را خریداری‌ و سازمان هواپیمایی کشوری بابت انجام وارسی تجهیزات فرودگاهی از آن استفاده کند، اما به‌دلیل اهمیت موضوع، با تصمیم وزیر راه‌ و شهرسازی مقرر شد شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این هواپیما را خریداری کند و از این پس عملیات وارسی تجهیزات فرودگاهی را انجام دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛یدالله آقایی صائم، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این باره به «ایران» گفت: سال 94 یک فروند هواپیمای فلایت‌چک با رقم تقریبی 9.9 میلیون دلار توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در شرایط تحریم خریداری شد که همان زمان سازمان بازرسی این خرید را مورد بررسی قرار داد و خرید تأیید شد. در آن زمان این هواپیما حدود 11.9 میلیون یورو قیمت داشت که با رایزنی فراوان، زیر قیمت با نرخ 9.9 میلیون یورو خریداری شد و اینها همه با مجوزهای دولتی و مقامات عالی امنیتی انجام شد.

وی گفت: در شرایط فعلی که تحریم‌های خرید هواپیما رفع شده، دومین هواپیمای فلایت‌چک را این بار با انجام مناقصه بین‌المللی و تشریفات قانونی خریداری کرده‌ایم و اکنون مراحل تشریفات قانونی برای تحویل در حال انجام است. در این باره چندین فروشنده اعلام آمادگی کردند و مناقصات انجام شد و نکته جالب آن این است که این هواپیما نیز با همان قیمت هواپیمای اول که در شرایط تحریم خریداری شد، خریداری خواهد شد.

وی گفت: بعد از تحریم هواپیما را بدون واسطه خریداری کردیم اما کاسبان تحریم دیدند کاسبی آنها به هم خورده و به جای خرید با واسطه هواپیما را در مزایده و به قیمت خوب خریدیم آنها نمی‌توانند ناراحتی خود را پنهان کنند.حال در این شرایط عده‌ای واسطه‌گر که پیش از این بسیاری از هواپیماها را 3 تا 4 برابر قیمت به ما می‌فروختند، مدعی شده‌اند که ما‌ هواپیمای فلایت‌چک اولی را خیلی گران خریداری کرده‌ایم و آنها حاضر بودند چنین هواپیمایی را به قیمت 2 میلیون یورو به ما بفروشند! اما به مردم اعلام نمی‌کنند که مشخصات هواپیمایی که قرار است به ما بفروشند چیست؛ آنها یک فروند هواپیمای کوچک پیستونی دایاموند چهار نفره را تحت عنوان ‌هواپیمای فلایت‌چک به ما معرفی کردند در حالی که هواپیمای فلایت‌چک مشخصات فنی و تجهیزات خاص می‌طلبد. هواپیمای مد نظر آنها هواپیمایی تفریحی است که کاربرد ایر تاکسی دارد اما فلایت چک خریداری شده هواپیمای کینگ ایر است که امریکایی است.وی گفت: این واسطه‌گران که منافع آنها به خطر افتاده است هنوز فکر می‌کنند که دوران تحریم است و می‌توانند قیمت‌ها را چند برابر با ما حساب کنند، در حالی که ما از این پس برای تأمین تجهیزات و خرید چنین هواپیماهایی با فروشنده اصلی در ارتباط خواهیم بود.

وی اظهار داشت: هواپیمای فلایت‌چک پس از بررسی‎های دقیق کارشناسی و تخصصی و با توجه به بیشترین طول عمر و دقیق‌‌ترین چک‎های ناوبری انتخاب شده است و روند خرید آن نیز کاملاً شفاف و با دریافت مجوز از مراجع ذی‎صلاح قانونی و رعایت مقررات مربوطه انجام شده است.
چندی پیش نماینده یک شرکت انگلیسی (FCSL) ‌در شکایت خود از شرکت فرودگاه‌ها به سازمان بازرسی کل کشور مدعی شده این شرکت مدتی قبل در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA62 (آکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت 2میلیون و 885 هزار و 123 یورو تأمین کند؛ حال آنکه شرکت فرودگاه‌ها این هواپیما را در نهایت با واسطه‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ 11میلیون یورو می‌خرد که نتیجه این اقدام هدررفت 8 میلیون یورو از منابع ارزی ایران شد.

مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: مگر می‌شود در کشور اینقدر نظارت ضعیف باشد که یک فروند هواپیمای فلایت‌چک 7 میلیون یورو گران‌تر خریداری شود ‌آن هم در شرایطی که همه ارگان‌های نظارتی، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مقامات عالی امنیتی بر این امر نظارت دارند؛ این دلالان فقط سودجویی خود را می‌بینند و انتظار داشتند ما نیز آنها را در این اتلاف بیت‌المال همراهی کنیم.

به گفته آقایی اینکه فردی شکایت کند به معنی احراز جرم یا تخلف نیست فردی که می‌گوید نماینده شرکت انگلیسی است شکایتی تنظیم کرده اما این شکایت هنوز به مرحله رسیدگی نرفته که عده‌ای با استناد به آن می‌خواهند شرکت فرودگاه‌ها را محکوم کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین