|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۷۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
«پس از سال‌ها مقاومت معنادار دولت در برابر تامین تجهیزات مترو پایتخت، همراستایی فکری مدیریت شهری جدید تهران با دولت موجب شد که فاز اول «تجهیز موثر شبکه مترو تهران به واگن» از سوی دولت کلید بخورد.»
  «پس از سال‌ها مقاومت معنادار دولت در برابر تامین تجهیزات مترو پایتخت، همراستایی فکری مدیریت شهری جدید تهران با دولت موجب شد که فاز اول «تجهیز موثر شبکه مترو تهران به واگن» از سوی دولت کلید بخورد.»

اولین دستاورد پایان تقابل فکری دولت و شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری به نفع مترو پایتخت تمام شد. هیربد معصومی، معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام خبر برگزاری مناقصه مربوط به خرید ۶۳۰  دستگاه واگن مترو در وزارت کشور طی هفته گذشته به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به مصوبه دولت تدبیر و امید در زمینه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار جدی دولت قرار گرفت و در همین راستا موضوع تامین ۲۰۰۰ واگن برای متروهای کشور در بودجه عمرانی مصوب دولت در سال جاری پیش‌بینی شد.

معصومی با بیان این که از این تعداد دست‌کم ۱۰۰۰ واگن سهم مترو تهران است، گفت: در جریان مناقصه هفته گذشته قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو منعقد شد که با توجه به اهمیت و حساسیت شهر تهران و حجم بالای ترافیک و آلودگی هوا در این کلانشهر، تمام این واگن‌ها به ناوگان مترو پایتخت تعلق گرفت.

به گفته وی، دولت در بودجه امسال ۵ هزار میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور بودجه پیش‌بینی کرده است. در سال‌های گذشته نحوه اداره شهر تهران از نگاه دولت دچار اشکالاتی بود و دولتمردان معتقد بودند هر نوع کمک مالی به شهرداری تهران در این مسیر، به جای این که در خدمت حمل‌ونقل قرار بگیرد، ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم به هزینه‌کرد در پروژه‌های غیر ضروری منجر شود. اما با استقرار تیم جدید مدیریت شهری تهران و انتخاب شهرداری که نگاهش با دولتمردان کابینه فعلی همسو و هم‌راستا است، مسیر کمک دولتی به شهرداری هموار شده است.

کارشناسان کمک قابل توجه دولت در تامین کسری واگن مترو تهران را به «آشتی‌کنان دولت و شهرداری» تعبیر کردند. سود حاصل از این موضوع در گام اول به رفع ضروری‌ترین نیاز مترو تهران یعنی تامین ناوگان کافی برای سرویس‌دهی در خطوط انجامیده است.

طی سال‌های گذشته یکی از محورهایی که مدیریت شهری روی آن مانور می‌داد، توسعه خطوط مترو تهران بود. این در حالی است که مترو دارای دو موتور برای موثر واقع شدن است.
 
یکی از این موتورها توسعه خطوط و دیگری تامین ناوگان است اما در چند سال اخیر شهرداری صرفا روی ساخت خطوط متمرکز شده بود، بدون این که واگن کافی برای سرویس‌دهی در این شبکه تامین شود. نمونه آن افتتاح خط هفت مترو در اوایل تابستان امسال بود که سرویس‌دهی در آن خط به جای تامین واگن جدید، از طریق واگن‌های موجود در خطوط دیگر صورت گرفت و در نتیجه عملا به افزایش سهم مترو از سفرهای درون‌شهری منجر نشد؛ چرا که ناوگان موجود تنها از یک خط به خط دیگر منتقل شده بود. اما اکنون دولت با چراغ سبزی که شهرداری تهران نشان داده، در اقدامی بی‌سابقه طی چند سال گذشته، گام بزرگی در راستای تامین کسری واگن‌های مترو تهران برداشته است. این موضوع به منزله دستاوردی برای شهرداری تهران در زمینه جذب حمایت دولت در راستای مهار ترافیک و آلودگی هوای تهران تلقی می‌شود. ناوگان مترو تهران در حال حاضر کمتر از ۱۵۰۰ واگن دارد که برای سرویس‌دهی قابل قبول و کاهش سرفاصله قطارها در ۶ خط در حال بهره‌برداری، به ۱۰۰۰ واگن نیاز فوری دارد؛ هر چند برای رسیدن به سقف روزانه ۱۰ میلیون سفر با مترو و تحقق سرفاصله ۳ دقیقه‌ای، نیاز واقعی مترو تهران ۲۰۰۰ واگن است.»

منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین