کد خبر: ۱۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
بنزین وارداتی مشکلات بنزین تولید داخل را ندارد اما در کمیسیون به دلیل دعوا با وزارتخانه اجازه نمی‌دهند که این مساله را حل کنیم.
مساله بنزین آلوده که این روزها دغدغه بسیاری از منتقدان است، سبب شد تا مجلسی ها از ورات نفت بخواهند در کمیسیون انرژی حاضر شوند و در این خصوص به سوالات انها پاسخ بگویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وزارت نفت بنزین وارداتی را« پاک» و«ارزان» می داند، چرا که به صورت رسمی اعلام کرده «قسمت اعظم بنزین سوپر وارداتی از جنوب کشور دارای مشخصات آروماتیک 39  درصد، بنزن 1.9 درصد و دارای اکتان 95 است که چنانچه ملاحظه می شود این محصول در قیاس با ریفرمیت‌های دریافتی از پتروشیمی ها در شرایط مطلوب تری قرار دارد».

اما برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس مدعی شده اند که هنوز هیچ عدد و رقمی برای اثبات این پاک بودن از سوی وزارت نفت و یا محیط زیست ارائه نشده در حالی که وزارت نفت در اطلاعیه رسمی خود اعلام کرده که «بنزین سوپر وارداتی از جنوب کشور دارای مشخصات آروماتیک 39  درصد، بنزن 1.9 درصد و دارای اکتان 95 است».

حیدری طیب عضو کمیسیون انرژی مجلس هم می گوید: «بنزین تولید داخل از ۲ تا ۹ درصد بنزن دارد»، اما باز هم برخی در مجلس عدد و رقم دقیق تری می خواهند!

بنزین آلوده قصه ای دراز دارد که عمر آن بیش از عمر دولت یازدهم است. اکنون وزارت نفت با واردات بنزین پاک تر از تولید داخل معتقد است که «قسمت اعظم بنزین سوپر وارداتی از جنوب کشور دارای مشخصات آروماتیک 39 درصد، بنزن 1.9 درصد و دارای اکتان 95 است که چنانچه ملاحظه می شود این محصول در قیاس با ریفرمیت‌های دریافتی از پتروشیمی ها در شرایط مطلوب تری قرار دارد».

سال گذشته نیز پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگویی اعلام کرده بود که «کیفیت بنزین های ما خارج از استاندارد هستند».

محمدسعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس، که با وارادت بنزین پاک تر از تولید داخل موافق است، می گوید: «بر اساس گفته های مسئولین، بنزین پتروشیمی ها از ۲ تا ۹ درصد بنزن دارند. بنزین پتروشیمی ها دارای آلودگی زیاد است و میزان آلودگی اش هم بالاست».

مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به تدبیر و امید گفت: «17 میلیون ازبنزین تولید داخلی در کشور یورو 4 است و بقیه یورو 2».

این در حالی است که به گفته، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم در خصوص بنزین وارداتی می گوید: «هم اکنون بین ۶۱.۵ تا ۶۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که ۷ میلیون لیتر کمبود بنزین داریم» که از این میزان فقط 17 میلیون یورو 4 است، یعنی حدود 46 میلیون با استاندارد یورو 2 تولید می شود، از طرفی به گفته حیدری عضو کمیسیون انرژی مجلس روزانه 10 میلیون بنزین یورو 4 وارد می شود که در مجموع میزان بنزین یورو 4 در کشور 27 میلیون لیتر در روز است و البته هیچ مرجعی نیز این مساله را که بقیه بنزین تولیدی کشور یورو 2 باشد را تایید نکرده، بر این اساس واردات بنزین با استاندارد یورو 4 قطعا در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار است، یعنی وزارت نفت کسری 7 میلیون بنزین را با واردات بنزین یورو4 تامین می کند، که قطعا استفاده از این میزان بنزین استاندارد که 10 میلیون ان واردات است، بسیار بهتر از  مصرف محصولات داخلی غیر استاندارد است.

معاون وزیر نفت همچنین تاکید می کند که «بنزین تولیدی مستقیما به بازار داخل منتقل نمی شد، بلکه بعد از امتزاج و اصلاح وارد چرخه بازار می شد. چون بنزین تولید پتروشیمی ها ارماتیک داشت و ترجیح می دادیم بخاطر افزایش کیفیت و مسایل زیست محیطی و تعهدی که به مردم داده بودیم کیفیت بنزین را کنترل کنیم.»

روز گذشته هم نمایندگان مجلس در خصوص میزان آلایندگی بنزین‌ بخصوص بنزین پتروشیمی تولید داخل و همچنین موضوع واردات بنزین سوالاتی از مسئولین داشتند که مسئولان دستگاه‌های مرتبط با حوزه نفت و مسئولین وزارت نفت در کمیسیون‌ حاضر شدند و به سؤالات و نقطه‌نظرات نمایندگان در این زمینه پاسخ دادند.

نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی می‌گوید: «در این جلسه مطرح شده که بنزین پتروشیمی ها دارای آلودگی زیاد است و میزان آلودگی اش هم بالاست».

اکنون روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین یورو چهار وارد کشور می شود. به گفته نمایندگان، «کمیسیون انرژی مجلس به دنبال این است تا نسبت آلودگی بنزین پتروشیمی ها به نسبت بنزین وارداتی را بررسی کند».

محمد سعید انصاری، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس که از کشمکش بیهوده اعضای کمیسیون در این خصوص گلایه دارد، در گفتگو با تدبیر و امید می گوید: «اگر تولید بنزین پتروشیمی ها مطلوب بوده،ادامه دهند،اما این هوای آلوده در کلانشهرها نشان از میزان مقدار زیاد آلودگی بنزین تولید داخل دارد،اما برای واردات بنزین نباید کمتر از استاندارهای  یورو4 وارد شود».

این عضو کمیسیون انرژی از کشمکش نمایندگان در کمیسیون نیز گلایه دارد و می گوید:«در کمیسیون، به دلیل لجاجت اجازه نمی دهند تا به صورت منطقی به این مساله پرداخته شود».

وی در ادامه به تدبیر و امید گفت: «بنزین وارداتی مشکلات بنزین تولید داخل را ندارد، اما باید بنزین وارداتی مورد تایید سازمان استاندارد باشد و در کمیسیون نیز به دلیل دعوا با وزارتخانه اجازه نمی دهند که این مساله را حل کنیم».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین