کد خبر: ۱۷۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نخستین عضو کابینه دولت بود که در خانه ملت نشست تا مخالفان و موافقان رو در روی او نظرات خود را ارایه کنند. پنج نماینده مجموعا یک ساعت و سید محمد بطحائی به عنوان وزیر پیشنهادی نیز یک ساعت فرصت بیان داشتند.
 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نخستین عضو کابینه دولت بود که در خانه ملت نشست تا مخالفان و موافقان رو در روی او نظرات خود را ارایه کنند. پنج نماینده مجموعا یک ساعت و سید محمد بطحائی به عنوان وزیر پیشنهادی نیز یک ساعت فرصت بیان داشتند.

به گزارش ایرنا در جلسه علنی امروز سه شنبه نمایندگان مردم و اعضای پیشنهادی کابینه دولت نخستین نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای دولت دوازدهم از سوی حجت الاسلام حسن روحانی را برگزار کردند.

نماینده مخالف: بطحائی برنامه مشخصی برای رفع مشکلات معیشتی معلمان ندارد
نخستین سخنران نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که اظهار داشت: معلمان به عنوان اصلی ترین عنصر در آموزش و پرورش از تبعیض های بسیار رنج می برند و بطحائی برنامه مشخصی برای رفع مشکلات معیشتی معلمان ندارد.
قاسم جاسمی با بیان اینکه مشکلات این وزارتخانه بر عملکرد معلمان تاثیر منفی گذاشته است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین و وزین ترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه کشور آموزش و پرورش است که از نظر کمی و کیفی در روند تعلیم و تربیت موثر واقع شده است.
وی ادامه داد: خدوم ترین و شریف ترین انسان ها به عنوان معلم در این وزارتخانه حضور دارند و بیش از یک میلیون زن و مردم مشغول فعالیت هستند و پاک ترین و صادق ترین انسان ها به عنوان دانش آموز تعلیم و تربیت پیدا می کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه چند نکته در وزارت آموزش و پرورش قابل تامل است، افزود: اولین مساله، شتاب زدگی در اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی است، این سند مادر برای سیاستگذاری برنامه ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.
جاسمی ادامه داد: اجرای این سند، نیازمند فراهم آوردن زیرساخت ها است که متاسفانه بدون توجه به این مسائل، اجرای آن آغاز شده و آسیب های جدی به نظام آموزشی وارد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: گفتمان سازی برای اجرای سند نیازمند همفکری تمامی دستگاه ها است که برای تحقق آن باید از ظرفیت رسانه ملی استفاده شود که این گفتمان سازی تاکنون انجام نشده و مردم اطلاعات دقیقی از مفاد این سند ندارند.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مشکل دیگر آموزش و پرورش را کنکور و فعالیت سودجویانه برخی آموزشگاه ها عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت این آموزشگاه ها بر عملکرد وزارتخانه تاثیر گذاشته و باعث شده نتواند به رسالت تربیتی خود بپردازد که بطحائی برای رفع این مشکل هم برنامه ای ارائه نکرده است.
جاسمی بیان داشت: امروزه در آموزش و پرورش از ظرفیتهای فناوری و علمی جدید استفاده نشده به گونه ای که هنوز تعداد قابل توجهی از مدارس فاقد این فناوری های هستند لذا نمی توانند از آخرین یافته های علمی بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه کتاب های درسی عنصر اصلی تعلیم و تربیت هستند، گفت: حجم و محتوای کتاب ها باید متناسب با شرایط سنی و نیازهای جامعه باشد که بی توجهی به این مساله مورد اعتراض دانش آموزان و خانواده های است و دانش آموزان از حجم زیاد کتاب های درسی گله مند هستند.
این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم بازنگری کتاب های درسی مبتنی بر سند تحول نظام بنیادین و برنامه ریزی جدی در این حوزه، اظهار داشت: این مساله که در راستای توجه و تکریم جامعه به ویژه آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور مبنی بر همگرایی وزیر پیشنهادی در موضوع صندوق بازنشستگی، دل بسیاری از فرهنگیان را آزرده خاطر کرد، باورکردنی نیست و این در حالیست که در برنامه بطحائی، برنامه ریزی و توجه به رفاه و معیشت معلمان و مربیان به عنوان کارخانه انسان ساز کمرنگ است.
جاسمی تصریح کرد: آنچه باعث شد شاهد ناکارآمدی این وزارتخانه پراهمیت باشیم توجه نداشتن به آرامش خاطر معلمان و مربیان است و لذا توجه به توانمندی فرد مورد نظر در این جایگاه آن هم در دوران اقتصاد مقاومتی ضروری است که امید است وزیر آینده به خوبی از عهده آن برآید زیرا در گذشته به درستی به این مساله توجه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز فرزندان ما پس از فارغ التحصیلی، قدرت خلاقیت و کارآمدی را برای کسب و کار ندارند و با وجود صرف هزینه های گزاف و گذراندن دوران جوانی خود بی بهره از اشتغال هستند لذا خواستار اصلاح سیستم اداری و مدیریتی در سطح منطقه و استانها هستیم و در وزارتخانه این تحول باید انجام شود.
وی افزود: امروز بزرگترین نگرانی رهبر معظم انقلاب و مردم، شرایط و وضعیت جوانان و نوجوانان است که به علت بیکاری عمر خود را به هدر می دهند.
وی اضافه کرد: وزیر آینده به این مساله و پیگیری و رفع مشکلات معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی توجه ویژه داشته باشد.


** نماینده موافق: بطحائی همه عمر در وزارت آموزش و پرورش گذرانده است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی را بررسی کردم و بطحائی تنها وزیری‌ است که تمام عمر کاری خود را در وزارت آموزش و پرورش گذرانده و به تمامی مشکلات و دغدغه های معلمان آگاه است؛ بدون شک با حضور او کمترین اشتباه و یا بدون اشتباه وزارت آموزش و پرورش مدیریت خواهد شد.
کوچکی‌نژاده با تشکر از رییس جمهوری بخاطر گزینش بطحائی گفت: به نظرم وزیر بسیار مناسبی معرفی شده که از معلمی و مدیری در مدرسه شروع کرده و تا کارشناسی، امور اجرایی و مدیریت بالاتر در وزارت آموزش و پروش بالا رفته است.
وی با بیان اینکه به سخنان مخالفان دقت کرده است گفت: متوجه شدم نقدهای قاسم جاسمی و محسن بیگلری درست در جهت و در دفاع از برنامه های بطحائی است.
نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطمئن هستم دوستانی که مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند نسبت به شخصیت او کاملا موافق هستند و باید از رئیس جمهوری برای انتخاب چنین وزیر انقلابی و اعتدال گرا تشکر کرد.
کوچکی‌نژاد گفت: همه می‌دانیم وزارت آموزش و پرورش از وزارتخانه‌های بسیار حساس در دولت است که حتی یک اشتباه کوچک در آن خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد چرا که 13 میلیون دانش آموز مثل یک رود در حال حرکت در آن هستند و زمان اجازه خارج شدن از این رود را به آنها نمی‌دهد بنابراین خسارت در این وزارتخانه همه دانش آموزان را در بر می‌گیرد.
سخنران موافق کابینه توضیح داد: نمایندگان اگر به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نگاه کنید متوجه می شوید که به وضعیت بودجه و قوانین داخلی و خارجی کشور اطلاع کامل داشته و برنامه های خود را همسو با آن تدوین کرده است. بنابراین با توجه به این برنامه و آنطور که رئیس دولت قول داده که به آموزش و پروش کمک کند، دوران خوبی را در زمان مدیریت بطحائی‌ خواهیم داشت.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه کسی نیست که از مشکلات بازنشستگی و کمبودهای فراوان معمان بی خبر باشد، افزود: تلاش معلمان ابتدایی و کار زیاد که کمترین دستمزد را دریافت می کنند از جمله مشکلات آموزش و پرورش است و نکته مهم اینجاست که وزیر پیشنهادی بیش از همه به این مسائل آگاه است.
کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: بحث درس پرورشی در مدارس، آموزش قرآن، کلاس ورزش نیز از دیگر موضوعاتی است که در برنامه های دکتر بطحائی به آنها اشاره شده است. ایشان حتی راهکارهای بسیاری در متحول کردن اقتصاد آموزش و پرورش دارند و این دغدغه ها به روشنی در برنامه های او وجود دارد.
نماینده مردم رشت در مجلس همچنین به تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: پس از تخلفاتی که در این صندوق اتفاق افتاد بنده به عنوان مسئول به همراه عده‌ای از نمایند‌گان به بررسی این تخلفات پرداختیم که نتیجه آن را پس از رای اعتماد های مجلس ارائه خواهیم داد. اما این نکته را ذکر کنم که به هیچ وجه هیچ تخلفی در صندوق ذخیره فرهنگیان از طرف سید محمد بطحائی و خانواده او وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شخصیت ها و صنوف مختلف اعلام حمایت کرده اند و برخی از نمایندگان به عنوان موافق قصد صحبت درباره بطحائی را داشته اند که همه نشان از انتخاب درست وی است.

** نماینده مخالف: وزارت آموزش و پرورش ژنرال می خواهد
محسن بیگلری در جلسه اخذ رای کابینه به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه ابر مرد و ژنرال نیاز دارد.آیا وزیر پیشنهادی آمادگی و برنامه برای سکان داری این وزارتخانه در بحرانی ترین زمان که بی سابقه نیز هست را دارد؟.
وی افزود: با این وضعیت بحرانی و شکاف آموزشی، وزیری می خواهیم که به فسادی که به بار آورده اند نه بگوید و نسبت به صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف سازی کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با طرح این سوال (خطاب به بطحائی) که اگر وزیر شوید برنامه ای برای حل مشکلات دارید افزود: باید برای پرداخت به موقع پاداش و صندوق فرهنگیان و بهتر شدن معیشت تعیین وضعیت کنید و برای بهبود تجهیزات آزمایشگاه ها و ساخت مدارس مناطق محروم برنامه داشته باشید.
نماینده مردم بانه و سقز با بیان اینکه برای تردد به معلمان روستایی حقوقی داده نمی شود خاطر نشان کرد: وضعیت مدارس مناطق محروم نگران کننده است و 30 درصد از این مدارس آمادگی تکرار حادثه شین آباد را دارند.
وی افزود: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر همه مشکلات را حل کند همانطور که رهبری معتقدند مخارج آموزش و پرورش را هزینه ندانید ، با خدمت به این حوزه برای آینده فرزندان کمک کنید.
بیگلری با تاکید بر اینکه مانند وزارت بهداشت باید طرح تحولی در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود تا اوضاع بهبود یابد اظهار کرد: انتظار دارم در سفرهای دولت به مناطق محروم به صورت سرزده از مدارس بازدید کنید و بببنید در چه مدارسی کودکان درس می خوانند.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: کتاب های درسی امروز با سطح تحصیلی همخوانی ندارد و باید برای اصلاح آنان برنامه ای داشته باشید، به عنوان معلم و رییس دانشگاه معتقدم خروجی مدارس و دانشگاه ها مهارت محور نیست.
بیگلری گفت: نماینده حامی دولت روحانی بوده و هستم اما وکیل الدوله نیستم از وزرای دولت یازدهم تقدیر می کنم و برای وزرای بعدی آرزوی موفقیت دارم باید به فکر آینده بود و آینده در دست معلمان است.
وی تصریح کرد: من مخالف بطحایی نیستم اما به عنوان معلمی که هنوز خانه اولم را مدرسه و آموزش و پرورش می دانم نگرانم بطحایی نتواند این کشتی را به سلامت به مقصد برساند. وقتی حقوق فرهنگیان را با بسیاری از ادارات مقایسه می کنم شرمنده معلمان می شوم قشری که آینده در دست آنهاست در حداقل زندگی خود مانده اند.
نماینده کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از جمعیت اهل سنت سمت های مدیریتی نداریم انتظار اهل سنت کشور با حضور 73 درصدی در انتخابات داشتن وزیر و معاون وزیر بود اما در هیچ وزارت خانه ای از اهل سنت بهره ای نمی بریم.


** نماینده موافق: بطحایی مناسب ترین فرد برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان است
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بطحایی نظام رتبه بندی معلمان را در مرحله نخست به نحو صحیحی اجرا کرد و به طور حتم برای مرحله دوم این طرح هیچ فردی بهتر از او نمی تواند؛ این کار را به سرانجام برساند.
فرهاد تجری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در موافقت با انتخاب سید محمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار داشت: بطحائی به واسطه اینکه معاون دبیرکل شورای آموزش و پرورش بوده و نقش اساسی در تدوین این نظام رتبه بندی داشته است بهترین فرد برای تداوم این طرح است.
نماینده استان ایلام در مجلس ابتدا در مورد مشکلات وزارت آموزش و پرورش به مواردی اشاره و سپس توانمندی های وزیر پیشنهادی را وصف کرد.
تجری اظهار داشت: اولویت نبودن آموزش و پرورش در برنامه ریزی های دولت از جمله مشکلات به شمار می رود این وزارتخانه به سبب اینکه غرق در مشکلات عدیده ای است شاید نتواند یک برنامه ریزی مدون و مستمری را پیگیری کند و نتواند افقی را برای توسعه آموزش و پرورش و رفع مشکلات معیشت، توسعه فضاهای آموزشی ، تمرکز بر مدارس و ارتقای آموزش کشور، ترسیم کند.
او افزود: حق التدریسی ها به عنوان نیروهای تحمیلی که هر چند وقت یک بار به وزارت آموزش و پرورش به صورت اضطرار برای جلوگیری از تضییع حقوق این افراد، بدون توجه به تخصص و دانش آنان جذب می شوند و در بسیاری از جاها، فرد حقوق می گیرد اما کارایی ندارد، از جمله ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی این وزارتخانه است.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور و مطالبی از این دست نیز از جمله دیگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش به شمار می رود.
تجری تصریح کرد: راهکارهایی هست، یکی عزم ملی برای حل مشکلات اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر دستگاه ها. وزیری که جامع الاطراف، دردشناس و برگرفته از این حوزه باشد و خود مراحل پله به پله مدیریتی در این حوزه را طی کرده باشد؛ می تواند آسیب شناسی صحیح و نگاهی منطبق به واقعیت نسبت به چالش ها، ضعف ها، قوت ها داشته باشد و پیشنهادات خاصی را برای سامان بخشی ارائه کند.
وی افزود: امروز اجرای دقیق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان دغدغه جامعه فرهنگی کشور و بزرگان نظام است و پرداختن به این مهم میسر نیست مگر اینکه فردی در راس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد که به امورات اشراف کامل داشته باشد.
تجری خاطرنشان کرد: مدیریت دانشگاه فرهنگیان یکی دیگر از مشکلات است که متاسفانه طی چند سال گذشته به صورت سرپرست اداره می شود و یک مدیر قاطعی نیامده که وضعیت را ساماندهی کند.
وی در مورد ویژگی های وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: بطحائی کارنامه موفقی در گذشته در حوزه هایی همچون سامان بخشی سیستم حقوق و دستمزد کارکنان رسمی، قراردادی و حق التدریسی داشته است که در زمان معاونت (بطحایی ) در پشتیبانی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.
وی ادامه داد: بحث بومی گزینی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان که از سال آینده شاهد ورود آنان خواهیم بود از دیگر توانمندی های بطحایی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در جلسه صبح امروز بررسی اصول و خط مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی در مورد سید محمد بطحایی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین زحمات بسیاری کشید و در ماه‌‌ های گذشته در سمت معاونت توسعه مدیریت آموزش خدمت می‌ کردند و در ماه ‌های اخیر رییس مرکز ملی راهبردی برنامه و بودجه بود.
وی ادامه داد: مهمترین و بزرگترین وزارتخانه آموزش و پرورش است؛ هر چه در این زمینه کار کنیم و برای آن سرمایه ‌گذاری کنیم، نتیجه بهتری برای کشور و فرزندان خواهد بود.


نماینده موافق: اکثر نمایندگان موافق بطحائی هستند
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر نمایندگان موافق سیدمحمد بطحائی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند و امیدوارم وی با رای بالا وارد کابینه دوازدهم شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ولی داداشی که در موافقت با سیدمحمد بطحائی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن می گفت، افزود: برای وزارت دو مقوله تعهد و تخصص لازم است، تعهد بطحائی، زبانزد عام و خاص است و همه فرهنگیان او را می شناسند بنابراین نمی خواهم در مورد تعهد وی سخن بگویم اما در مورد تخصص باید گفت هم مشاغل و هم تحصیلات وی مربوط به حوزه آموزش و پرورش بوده است.
این نماینده ادامه داد: از جمله سابقه کاری وی می توان به ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سرپرستی وزارت آموزش و پرورش، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و قائم مقامی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما نیاز به تحولات محیطی و شرایطی دارد، اضافه کرد: وزیر پیشنهادی در این زمینه، قول داده و در برنامه وی مکتوب آمده است بنابراین از مخالفان دعوت می کنم حداقل نیم نگاهی به برنامه وی داشته باشند.
داداشی اظهار داشت: اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیاز ضروری است و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در جامعه نیازمند مشارکت همه قوا است و همچنین ارتقای منزلت و تامین معیشت همه معلمان الزامی است.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز معلمان در شرایط بد اقتصادی زندگی می کنند و نیاز است وزیر با برنامه، پیش آید و می بینیم که بطحائی با برنامه مدون وارد میدان شده است.
وی ادامه داد: در مورد جذب نیروی انسانی با انگیزه، شایسته و حرفه ای با توجه به اینکه در چهار سال آینده 400 هزار نفر از معلمان کشوربازنشسته می شوند، بطحائی برنامه ارائه داده است.
داداشی در سخنان خود به تامین منابع مالی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس اشاره کرد و گفت: امروز می بینیم که آموزش و پرورش ما کیفیت محور نیست، وزیر پیشنهادی در این زمینه قول داده و در برنامه های خود آورده است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: رویکرد برنامه های بطحائی، تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین، ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس و توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و منزلت اجتماعی معلمان، بهبود ساختارها و روشها و توسعه فناوری اطلاعات در مدارس است.

نماینده موافق : رشد 112 درصدی حقوق فرهنگیان در زمان بطحائی صورت گرفت
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: بطحائی در سال 94 توانست حقوق فرهنگیان را به میزان 112 درصد افزایش دهد.
محمد بیرانوندی افزود: ما می خواهیم کسی را از جنس خودمان در آموزش و پرورش داشته باشیم و یک میلیون فرهنگی گفتند ما توان اداره آموزش و پرورش داریم و چه کسی بهتر و بیشتر از بطحائی از مسائل این وزارتخانه خبر دارد.
وی تاکید کرد: بطحائی می داند راه تامین نیروی انسانی چیست و از دغدغه فرهنگیان در حوزه معیشت خبر دارد.
نماینده مردم خرم آباد و دوره گفت: من به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ثبت نام کردم ولی اسمم در قرعه در نیامد و بعد از صحبت های رئیس جمهوری تلاش کردم تا نکاتی را به سمع و نظر فرهنگیان و نمایندگان برسانم.
وی اضافه کرد: همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت براین باورند اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد این امر نیاز به عزم ملی دارد، یعنی حمایت و همت همگان، مجلس، ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه ها را می طلبد.
این نماینده مجلس همچنین گفت: امروز صبح روحانی در پیشگاه مردم و نمایندگان گفت که وزارت آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین وزارتخانه این کشور است و این بزرگترین وزارتخانه را به دست کسی می سپارد که از او خواسته است تا تحول ایجاد کند.
بیرانوندی اضافه کرد: بعضی از نمایندگان از بنده به عنوان مسئول کمیته آموزش و پرورش سوال می کردند که دولت چقدر از وزیر حمایت خواهد کرد و رئیس جمهوری گفت که حتما تحول می خواهیم.
وی از بطحائی به عنوان مردی با اخلاق، با ادب و اهل تعامل یاد کرد و گفت: تعامل، نیازمند حرکت و پیشرفت جامعه تعلیم و تعلم است.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری 17 مرداد فهرست اعضای کابینه دوازدهم به جز وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که در این فهرست، سیدمحمد بطحائی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است.
جلسه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، از امروز 24 مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و براساس ترتیب حروف الفبا، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اولین وزیری است که صلاحیت وی در صحن علنی مجلس به قضاوت گذارده شد.
سید محمد بطحایی متولد 1342 که ۱۳۶۰ دیپلم خود را در رشته علوم تجربی گرفت و در سال ۱۳۶۱ مصادف با انقلاب فرهنگی وارد اولین دوره مراکز تربیت معلم شهید رجایی شد و در مهر سال ۶۲ خدمتش را در آموزش و پرورش شروع کرد.
وی در زمان سرپرستی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزیر منصوب شد و سه روز بعد از اخذ رای اعتماد فانی از مجلس در آبان سال 92 از سوی او به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی انتخاب شد و 11 تیرماه 93 به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و در نهایت اول مردادماه 93 توانست حکم سرپرستی اش را تبدیل به معاونت کند.
بطحائی همچنین در 28 مهرماه 1395 پس از کنار رفتن فانی از پست وزارت آموزش و پرورش با حفظ سمت و با حکم رییس جمهوری به عنوان سرپرست این وزارتخانه تا زمان وزارت دانش آشتیانی منصوب شد.
او سالها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئولیت مرکز آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی٬ دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.
بطحایی همچنین تجربه تدریس درس های روش تحقیق٬ مدیریت٬ سنجش و ارزشیابی در دوره های آموزش عالی را دارد.
برابر قانون هریک از نمایندگان مخالف و موافق ١٥ دقیقه فرصت دارد تا انتقادات و دفاعیات خود را تشریح کنند البته هرکدام می توانند تمام یا قسمتی از وقت خود را به نماینده دیگری واگذار کنند.
تک تک اعضای کابینه به غیر از معاونان رئیس جمهوری برای تصدی رسمی پست وزارت الزاما باید رای اعتماد مجلس را کسب کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین