|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
»
کد خبر: ۱۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
علی مطهری می‌گوید: آن زمانی که من نسبت به قانون حجاب و عفاف سوال می کردم آقای رئیس جمهور در مجلس می‌آمدند ما را مسخره می‌کردند یک نفر از این آقایان دلواپس نشد، جالا می‌گویند "وای فرهنگ رفت".
مهم‌ترین محورهای سخنرانی علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص "روحانیت و سیاست" که در دانشگاه تهران ایراد شد، بدین شرح است:

- زعامت سیاسی شاخه‌ای از امامت است. شهید بهشتی می‌گویند که اگر روحانیت از بین برود هیچ.چیزی جایگزین آن نیست‎.

- نقطه قوت روحانیت شیعه استقلالش از حکومت هاست و نقطه ضعف آنها عوام‌زدگی است. تاکید شهید مطهری این است که روحانیت همچنان استقلال خود را حفظ کند.‎

- حرفی که آیت‌الله دستغیب در مجلس خبرگان بعد از اتفاقات سال 88 زد این بود که آقایان موسوی و کروبی وخاتمی بیاییند در مجلس حرف بزنند که مسجدش را آتش زدند و بیرونش کردند.‎

- شهید مطهری و امام با تاسیس حزب جمهوری اسلامی به این دلیل که موسسینش صرفا روحانی بودند مخالف بود که با اصرار آیت‌الله خامنه ای و هاشمی و شهید بهشتی امام رضایت دادند.‎

- هیچ اشکال ندارد کسی نظر مخالف ولی فقیه داشته باشد اما مرز التزام به ولی فقیه احکام حکومتی است که نظر رهبری هم همین است.

- روحانیت اهل سنت چون وابستگی به مردم ندارد عوام زدگیش خیلی کمتر است‎. به همین دلیل با وجود این که طرح های اصلاحی در بین روحانیت اهل سنت بیشتر است اما انقلاب های اصلاحی در بین روحانیت شیعه بیشتر بوده است‎.

- شهید مطهری در کتاب" علل گرایش به مادی گری" می‌گویند زمانی که کسانی که مردم آنها را نماد دین می دانند پوست پلنگ می پوشند عامل اصلی گرایش مردم به سمت مادی گری می‌شوند.‎ به تعبیر شهید مطهری شکست دین‌ها به دلیل کسانی است که بین دین و نیازهای اساسی انسان ها جنگ می اندازند.‎ عقل یکی از وسایل استباط احکام است که این با رفتار کلیسا مخالف است‎. مال دوستی مشکلی ندارد آن چیزی که بد است مال پرستی است در رابطه با قدرت هم همینگونه است. علاقه جنسی از نظر اسلام چیز مقدسی است.‎ آن چیزی که سیدجمال‌الدین در مورد همبستگی دینی می‌گفت به این معنا نبود که سیاست به خود قداست دینی بدهد. گاهی دین را ابزار سیاست می‌کنند در حالی که برعکس است و باید سیاست ابزاری در دست دین باشد.

- شهید مطهری صراحت دارند که ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است. فقیه حاکم نیست، حاکم رئیس‌جمهور است و ولی فقیه نظارت می‌کند حاکم از مسیر درست منحرف نشود.‎ به تعبیری ولایت فقیه ولایت مکتب و فقه است. یکی از مشکلات کشور ما این است که برداشت درستی از ولایت فقیه وجود ندارد.‎

- تجربه به ما آموخت که غیرروحانیون هم خیلی موفق نبودند. آقای مطهری قبل از شهادت می گفتند که در چند روز آینده باید آقای بازرگان را عوض کنیم.‎ ورود روحانیون به مناصب حکومتی از روی اضطرار بود‎.

- نمی‌شود با قاطعیت گفت که نظر امام را در رابطه با آقای منتظری عوض کرده باشند ظاهرا امام هم از اول موافق رهبری ایشان نبودند‎. تاسیس یک چیزی مانند حصر در جمهوری اسلامی را نمی دانم از کجا در آمده است؟‎ آقای مطهری هم با رهبری آقای منتظری موافق نبود. حصر آقای شریعتمداری و منتظری را من کار درستی نمی دانم و آقای مطهری اگر بود نمی گذاشتند اتفاق بیفتد‎. حصر چه در دوره امام و چه اکنون کار درستی نبوده است.‎

- اگر از ابتدا اجازه اظهار نظر داده می شد که هرکسی هر حرفی می خواهد بزند فضا بسته نمی شد به اینجا نمی‌رسیدیم. قطعا در حرکت‌هایی که انجام شد شعارهایی مانند "نه غزه نه لبنان" اشتباه بود. اگر هرکسی وظیفه خود را به درستی انجام دهد به مسیر درست خواهیم رسید لازم است که هرکسی کار خود را درست انجام دهد. قانون اساسی ما آزادی را خوب رعایت کرده است.

- اگر همه بی تفاوت باشیم می بینیم که یک انقلاب از مسیر خود منحرف شد همانگونه که در صدر اسلام از مسیر خود منحرف شد و بعد از 50 سال از پیامبر(ص) نوه پیامبر(ع) را کشتند.

- روحانیت به فکر حفظ اسلام است یک جا مانند قیام تنباکو باید قیام کند جای دیگر باید سکوت کند. نوع رفتار بستگی به شرایط نظام دارد. سال 84 که گفتم آقای هاشمی کاندیدا نشود همان نظر شهید مطهری را داشتم که روحانیون به غیر از اضطرار وارد سیاست نشوند. سال 92 همان اضطرار احساس می شد.

- در مچموع این دولت را خیلی بیشتر از دولت قبل قبول دارم. درجایی به آقای روحانی گفتم انقدر جواب این متنقدین را ندهید اینها خوششان می آید جوابشان را می‌دهید. یکی از سران اینها به من می‌گفت "ما یک چیزی می‌گوییم روحانی عصبانی می‌شود و یک حرفی می‌زند، دوباره براساس همان حرف ما یک چیز دیگر می‌گوییم او نیز دوباره ناراحت می‌شود یک چیز دیگر می‌گوید".

- من با توقیف روزنامه 9 دی مخالف بودم. بگذاریم "دلواپس ها" هم حرفشان را بزنند.

- آن زمانی که من نسبت به قانون حجاب و عفاف سوال می کردم آقای رئیس جمهور در مجلس می‌آمدند ما را مسخره می‌کردند یک نفر از این آقایان دلواپس نشد، جالا می‌گویند "وای فرهنگ رفت".

- فتنه‌گر بودن آقای موسوی و کروبی را من هم قبول ندارم. من معتقدم این ها را هل دادیم به سمت بیرون از انقلاب. هرکس دیگری را هم با آن اینگونه برخورد شود احساساتی می‌شود و اینگونه رفتار می‌کند. معتقدم ایشان نباید احساساتی می شدند و اینکه آن شب گفت که من رئیس جمهور هستم اشتباه بود. این داستان پاره شدن عکس امام و داستان عاشورا باید بیان شود که چگونه بوده و کار چه کسانی بوده است؟

- من معتقدم آقای روحانی باید جسارت بیشتری داشته باشند. اینکه ریچارد فرای کتاب های زیادی دارد و ایران شناس بود و دوست داشت در ایران خاک شود، پنج نفر تظاهرات می‌کنند و دولت هم عقب‌نشینی می‌کنند؛ این که نشد؛ دولت باید جربزه داشته باشد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۵
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
3
3
اما من بی عقل بودن ایشون رو قبول دارم
پاسخ ها
اسحاق
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
این که می گویند آقای علی مطهری خیلی وقتها نسنجیده

صحبت می کند درست است و قابل انکار نیست.



ولی به هر حال چون ایشان هم اکنون جزو حامیان اعتدال به

حساب می آیند ، لذا باید حرمت ایشان محفوظ بماند.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
3
3
من هم فتنه گر بودن مطهری رو قبول دارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
2
3
خدا یه عقلی به این بده یه چندر قاز هم یارانه به ما اگر کلید ساز بذاره
فراشبندیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
0
علی مطهری کیه من نمیشناسمش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین