|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
مانی که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در سال 2013 قدرت را به پسرش واگذار کرد، گفت که اکنون زمان آن رسیده است که صفحه جدیدی در قطر گشوده شود.
 زمانی که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در سال 2013 قدرت را به پسرش واگذار کرد، گفت که اکنون زمان آن رسیده است که صفحه جدیدی در قطر گشوده شود.
 
بلومبرگ در گزارشی به شرایط کنونی قطر پرداخته و می نویسد:

انتظار می رفت کناره گیری امیر سابق قطر از قدرت، که یک اقدام غیرمعمول در پادشاهی های کشورهای حاشیه خلیج فارس است، تغییرات عمده ای را در این کشور به همراه داشته باشد چرا که جانشین جوان او سیاست خارجی را در پیش داشت که همسایگان و متحدان این کشور را عصبانی می کرد. ازجمله این سیاست ها حمایت از دولت سابق اخوان المسلمین در مصر بود.

اما استراتژی پدر در تعامل با همه به طور قابل توجهی در زمان پادشاهی پسر بر ثروتمندترین کشور جهان تغییر کرد. اکنون تحریم قطر از سوی عربستان و متحدانش وارد پنجمین هفته خود شده است و هیچ نشانه ای از پایان آن نیز دیده نمی شود. عربستان اعلام کرده است عدم پایان این تحریم به این خاطر است که هیچ چیز در واقع تغییر نکرده است.

سامی نادر، رئیس انیستیتوی روابط استراتژیک در بیروت با بیان اینکه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هزینه ادامه سیاست های پدرش را می پردازد،گفت: بحران قطر نشان می دهد که سیاست های پدر به شدت در قطر رخنه کرده است.

رسانه های سعودی نیز در یک ماه اخیر با انتشار مقالات و گزارش هایی سیاست های کنونی قطر را در امتداد سیاست ها پادشاه پیشین این کشور خوانده و حتی نوشتند که حکومت داری شیخ تمیم یک کپی از حکومت داری پدرش است.

ائتلاف سعودی ادعا کردند که قطر، بزرگترین صادر کننده گاز مایع جهان خاورمیانه را با حمایت از ایران شیعه و القاعده و گروه تروریستی داعش بی ثبات کرده است، ادعاهایی که البته قطر آنها را رد کرده است.

از سوی دیگر به نظر می اید با توجه به اتفاقات رخ داده، پیش بینی زمان پایان مناقشه قطر سخت باشد. قطر توافق محرمانه ای با برخی از همسایگانش برای ممنوعیت حمایت از گروه ها مخالف امضا کرده است.

درواقع می توان گفت که تنش میان قطر و کشورهای همسایه به سال 1995 برمی گردد که شیخ حمد، پدر پادشاه امروز قطرکه در ان زمان ولیعهد بود با یک کودتای خونین جانشین پدرش شد.  امیر جدید قطر با درک منابع گسترده نفت خام این کشور اصلاحات را آغاز کرد و سرمایه گذاری برای قدرتمند شدن شبه جزیره ای که تنها با عربستان سعودی مرز زمینی دارد را آغاز کرد.

به گزارش نامه نیوز، یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در این باره می گوید: قطرزمین های گسترده ندارد، ارتش ندارد و از لحاظ جغرافیایی در میان همسایگانی قرار گرفته است که سیاست های کاملا متضاد با دوحه دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین