|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۶۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی به منظور تشریح سیاست‌های اجرایی رسانه ملی برای تحقق شعار سال و تبیین نقش رسانه ملی در افزایش وحدت ملی و خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
 سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی به منظور تشریح سیاست‌های اجرایی رسانه ملی برای تحقق شعار سال و تبیین نقش رسانه ملی در افزایش وحدت ملی و خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی‌عسکری در این نشست ضمن تبیین نقش رسانه ملی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال گفت: رسانه ملی برای عمل به وظایفش در این زمینه باید شناخت صحیح و علمی از اقتصاد ملی بیابد تا با کمک همه دستگاه‌ها نقش‌ خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا و فرهنگ لازم را برای تحقق این امر ایجاد کند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه اگر ملتی مولّد نباشد، نمی‌تواند ارزشی را خلق کند، گفت: اگر جامعه، بازار را تحویل اجانب دهد، بزرگ‌ترین عامل حیاتی‌اش را به بیگانه تحویل داده است و افول خواهد کرد.

وی افزود: این نقشه‌ای‌ است که دشمنان برای ما ترسیم کرده‌اند و ما باید از سقوط در این ورطه اجتناب کنیم.

  عسکری سپس از چرخه معیوب تناقض بین اتکا به نفت و اشتغال سخن گفت و اظهارداشت: اگر درآمدهای ارزی کشور صرف واردات شود، بازار اشباع و تولید متوقف می‌شود و دولت برای پیشگیری از چنین وضعیتی و برای چرخه تبدیل ارز به ریال باید راه درستی را انتخاب کند.

رئیس سازمان صداوسیما، اصلاح این چرخه را مهم‌ترین عامل برای ساماندهی اشتغال در کشور برشمرد و در خصوص نقش رسانه ملی در این زمینه گفت: ما ابتدا باید اصلاح این چرخه را به‌طور باورپذیر به مطالبه مردمی بدل کنیم  و این کار اصلی‌ترین رسالت رسانه ملی در این زمینه است.

وی جدیّت در تبلیغ کالا و خدمات ایرانی را راهبرد دیگری برای تحقق شعار سال دانست که باید با ایجاد فضایی تحسین‌برانگیز برای کالای ایرانی و ترویج فرهنگ استنکاف و امتناع از مصرف کالاهای خارجی محقق شود.

بررسی معضلات تولید و اشتغال، راهبرد دیگری بود که عسکری بر آن تأکید کرد و یادآور شد: رسانه ملی باید با کاری عالمانه و تخصصی، زمینه طرح دیدگاه‌ها، خواسته‌ها و معضلات کارآفرینان،  صنعتگران  و حرفه‌های مختلف را فراهم کند تا اگر روال نادرستی در کشور در پیش گرفته شد، اصلاح شود و چرخه اقتصاد کشور به راه افتد.

عسکری تصریح کرد: ما باید به دور از سیاه‌نمایی و با برجسته کردن الگوهای کارآفرینی، اشتیاق کار و اشتغال را در جوانان ایجاد کنیم و با زمینه‌سازی  برای برخورد با  قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌رویه،  الگوهای برتر در تولید داخلی و توفیقات دولت در زمینه رونق تولید را به مردم معرفی کنیم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه  ترسیم آینده مطلوب با تکیه بر تولید اشتغال از وظایف ملی است، گفت: مردم باید بدانند که اگر در این زمینه غفلت کنند، چه آینده‌ای پیش روی آن‌هاست.

وی افزود: باید برای توفیقات کشور شاخص‌هایی تعیین شود و رسانه ملی به‌عنوان نماینده افکار عمومی این شاخص‌ها را پیگیری کند تا با معرفی توفیقات کشور در این زمینه، اشتیاق مردم برای تولید و اشتغال افزایش یابد.

رئیس سازمان صدا و سیما تأکید کرد: برای دستیابی به این اهداف و اهداف دیگر باید از تمام ظرفیت‌های رسانه ملی نظیر تولید فیلم، سریال، مستند، نماهنگ، موسیقی، برنامه‌های گفت‌وگو محور و به‌ویژه ظرفیت فضای مجازی و تبلیغات بازرگانی بهره ‌برد.

عسکری با تأکید بر اینکه همه بخش‌های سازمان باید در این زمینه هماهنگ شوند تا فرهنگسازی شود،  گفت: این مهم با فکر،  تحلیل عمیق و برنامه‌ریزی محقق می‌شود و در غیر این صورت کارهای سطحی و بی‌اثری تولید می‌شود که منفعتی نخواهد داشت.

وی رسیدن به این اهداف را بدون نقش‌آفرینی هنرمندانه و عمیق رسانه ملی غیرممکن دانست و تأکید کرد: رسانه ملی باید رسانه‌ای توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار باشد تا به چنین اهدافی دست یابد.

عسکری در ادامه با تبیین عملکرد رسانه ملی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در انتخابات، معمولا دو گروه با هم رقابت می‌کنند و ما میاندار این رقابت هستیم که وظیفه سنگینی بر دوش است.

وی مهم‌ترین وظیفه صداوسیما را در این برهه، حفظ آرامش جامعه و امنیت کشور در میان رقابت‎های انتخاباتی نامزدها دانست و افزود: رسانه ملی به‌خوبی توانست از عهده آن برآید و با سعه صدر انتقادهای هر دوطرف را به جان خرید.

رئیس رسانه ملی عزت و سرافرازی  را از آن همکاران رسانه ملی  دانست که با وجود اتهام‌های بی‌اساس جانبداری، توانست رضایت مردم را که درک بالایی از سیاست دارند، جلب کند. دکتر عسکری علت توفیق راهبردی رسانه ملی را در اتحاد و همدلی میان بخش‌های مختلف سازمان دانست که موجب رفع نگرانی‌ها  و ایجاد آرامش در جامعه پس از انتخابات شد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه باید بکوشیم تا ظرفیت گفت‌وگو، مناظره و نقد در کشور ایجاد شود، اظهارداشت: باید ظرفیت برنامه‌های اندیشه‌ورز را بالا برد تا مجری در چنین برنامه‌هایی  منفعل نباشد و ضمن گفت‌وگو با نامزدها، برنامه‌هایشان را در زمینه‌های مختلف مطالبه کند تا قول و وعده بی‌جایی به مردم ندهند .

عسکری سپس از بخش‌ها و معاونت‌های مختلف سازمان و تلاش شبانه‌روزی آن‌ها برای ایجاد زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه قدردانی کرد و گفت: معاونت سیاسی و ستاد انتخابات شبانه‌روز زحمت کشیدند و با برنامه‌ریزی منسجم از تمام قوای خود در این زمینه بهره گرفتند. معاونت فنی با فراهم آوردن بستر فنی لازم و به‌ویژه امنیت سیگنال در سراسر کشور کمک شایانی کرد.

وی از معاونت سیما، صدا و استان‌ها در زمینه تولید برنامه و از معاونت برون‌مرزی برای مقابله با تبلیغات شبکه‌های معاند  قدردانی کرد.

رئیس رسانه ملی همچنین از معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت، مرکز تحقیقات، حراست سازمان، اداره کل روابط عمومی و دیگر بخش‌های سازمان  که زحمات زیادی را در برنامه‌های مختلف مرتبط با انتخابات متحمل شدند، تشکر کرد.

رئیس رسانه ملی در پایان با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید مطابق تحولات روز جهان پیش رود، گفت:

اگر رسانه ملی نتواند خود را با تغییرات جهانی  منطبق کند، دچار افول می شود. پس باید برای پیشگیری از آن راه تغییر را در پیش گیرد.

وی افزود: اقتدار رسانه ملی و اعتمادی که امروز مخاطبان به آن دارند اگر با تغییرات منطبق نشود، از میان می‌رود. پس همه باید به ریشه تغییر که خلاقیت است توجه کنیم و با نوآوری در جلب رضایت مخاطب، تراز رسانه ملی را بالا ببریم.

عسکری از کارکنان رسانه ملی خواست تا پیشنهادهایشان را برای نوآوری در سازمان ارائه دهند که اگر با ساختار سازمان تعارض نداشت عملی شود و اگر نیاز به اصلاح ساختار بود به سطوح بالاتر ارائه و در صورت تأیید عملیاتی شود.

معاونان سیاسی، سیما و پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت نیز در این نشست گزارشی از عملکرد واحدهای متبوع خود به‌طور اجمال ارائه کردند.

معاون سیاسی سازمان نیز در این نشست با بیان گزارش عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی گفت: ستاد انتخابات کشور و سازمان از شهریور سال گذشته کارشان را آغاز کردند و واحدهای مختلف سازمان طرح‌هایشان را ارائه دادند و در ستاد انتخابات سازمان بررسی شد.

آخوندی مشارکت حداکثری، بی‌طرفی، بصیرت‌بخشی، رعایت عدالت رسانه‌ای، تبلیغ، سلامت انتخابات، رعایت اخلاق در انتخابات، مقابله با عملیات روانی رسانه‌ای را از مهم‌ترین راهبردهای سازمان برای گرم کردن فضای انتخابات در کشور برشمرد و گفت: بر این اساس در سیما، 1297 برنامه و در صدا نیز 3622 برنامه انتخاباتی پخش شد که نیمی از آن در معاونت سیاسی تولید شد.

وی افزود: 1089 برنامه در سیمای مراکز و 1419 برنامه نیز در صدای مراکز پخش شد که تمام این برنامه‌ها با شیب مناسب و کنداکتور خوب در سه مرحله تبیینی، تبلیغی و فراخوان روی آنتن رفتند.

معاون سیاسی سازمان با بیان اینکه در تولید برنامه‌ها چه در ساختار و چه در محتوا با توجه به تکثر رسانه‌های امروز، تلاش شد از نوآوری و اثرگذاری مطلوب برخوردار باشند، گفت: مخاطب در دنیای امروز پیامی را می‌پذیرد که مستدل‌تر باشد و ما کوشیدیم تمام ویژگی‌ها را در برنامه‌هایمان در نظر بگیریم.

آخوندی از افزایش برنامه‌های انتخاباتی نامزدها نسبت به دوره گذشته سخن گفت و اظهار داشت: برنامه‌های صدا 27 درصد، برنامه‌های سیما 57 درصد و برنامه‌های مراکز استان‌ها هر کدام به تفکیک 14 درصد نسبت به دوره گذشته افزایش داشتند.

وی با اشاره به استقبال مردم از برنامه‌های انتخاباتی گفت: مناظره‌ها بر اساس نظرسنجی، حدود 50 میلیون مخاطب داشته‌اند و ما عدالت رسانه‌ای را برای تمام نامزدها به طور کامل و دقیق رعایت کردیم.

آخوندی با بیان اینکه برای طراحی سوالات نامزدها از تمام ظرفیت‌های سازمان بهره برده‌ایم گفت: نظرسنجی از مخاطبان، مبنای اصلی طرح سوالات و استفاده از نتایج پزوهشی بخش‌های مختلف سازمان، مبنای دیگری برای طرح سوالات بود که بیش‌تر حول محور موضوعات اقتصادی بود.

معاون سیما نیز در این نشست با اشاره به عملکرد این معاونت در مناسبت‌های اخیر گفت: معاونت سیما از بهمن سال گذشته برای مناسبت‌های دهه فجر، نوروز، انتخابات و ماه مبارک رمضان بی‌وقفه تلاش کرده است.

وی افزود: در نوروز با پخش برنامه‌های جذاب، ضریب نفوذ رسانه ملی را بالا بردیم تا زمینه بهتری برای ارائه ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی فراهم شود.

میرباقری، ماه مبارک رمضان را جشنواره‌ای برای ارائه برنامه‌های جذاب سیما دانست که اکنون همکارانش برای آن فعالیت می‌کنند.

وی از تلاش همکاران سیما برای تدارک برنامه‌های انتخاباتی و تدابیر و نوآوری‌هایی که برای جذابیت برنامه‌ها در دکور، نور، صدا و... ایجاد شده بود، سخن گفت و یادآور شد: نقطه اوج این تلاش در طراحی و تدارک استودیو مناظره‌ها بود که به کمک مجرب‌ترین نیروها به انجام رسید.

معاون سیما با بیان اینکه طراحی سوالات نامزدها بر اساس مهم‌ترین و دقیق‌ترین مسائل کشور طراحی شده بود، گفت: گزارشی که از مسائل مختلف بر اساس سیاستگذاری نظام از سه سال گذشته در کشور تهیه شده بود، در اختیار سازمان قرار گرفت و سوالات با این پشتوانه قوی و به مدد اطلاعات بخش‌های مختلف سازمان طراحی شد.

معاون سیما با بیان اینکه تمام نامزدها از برنامه‌های رسانه ملی رضایت کامل داشتند، گفت: تک‌تک نامزدها پس از هر مناظره از سازمان برای رعایت عدالت، رضایت کامل داشتند و رکورد بالای 73 درصد مشارکت مردم در انتخابات موید عملکرد مطلوب رسانه‌ملی در این زمینه است.

وی افزود: این عملکرد مرجعیت خبری رسانه‌های بیگانه را تا کم‌تر از 8 درصد تقلیل داد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت نیز در این نشست برخی انتقادات جناحی از رسانه ملی را نشانه عملکرد بی‌طرفانه صداوسیما دانست و گفت: شعار عدالت رسانه‌ای به‌درستی محقق شده است و این هجمه که از گروه‌های مختلف به رسانه ملی می‌شود، نشان‌دهنده رعایت این اصل است.

رضی با اشاره به عملکرد شبانه‌روزی همکارانش در ادارات مختلف این معاونت در روزهای انتخابات گفت: در این معاونت، حوزه برنامه‌ریزی کمک ساختاری به واحدها را برعهده داشت، حوزه بودجه به کمک معاونت مالی نیاز بخش‌های مختلف را مرتفع می‌ساخت، حوزه نظارت و ارزیابی با هماهنگی حوزه تولید، شاخص‌های لازم برای ارزیابی را ارائه می‌داد و گزارش‌های نظارتی نقطه‌ای را به‌سرعت به رئیس و مسئولان سازمان ارائه می‌کرد؛ ضمن اینکه کار ارزشمند و عظیمی نیز در حوزه افکارسنجی انجام گرفت.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت، برآورد میزان مشارکت مردم، پیش‌بینی مرحله به مرحله انتخابات، تعیین نامزد پیروز، برآورد میزان رای نامزدها و... را از اهداف نظرسنجی‌های این معاونت برشمرد که هر کدام به‌تنهایی برای کار یک مرکز مطالعاتی کافی است. وی از فراگیری جغرافیایی نظرسنجی‌ها در سطح کشور سخن گفت که تا روستاهای کشور نیز پیش رفت.

رضی با اشاره به گزارش‌های توصیفی، تحلیلی و استنباطی که در این زمینه در برهه انتخابات به انجام رسیده است، گفت: این گزارش‌ها می‌تواند منبع خوبی برای مطالعه افکارعمومی باشد.

وی با اشاره به نوآوری‌های انجام شده در تحلیل نظرسنجی‌ها، گفت: این نوآوری‌ها، اقدامات و تجربه به دست آمده می‌تواند در مباحث مختلف مانند اقتصاد مقاومتی و نظرسنجی از افکار عمومی نیز به رسانه ملی برای رسیدن به اهدافش کمک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین