|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۵۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 889 هزار نوآموز در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی حضور دارند، گفت: تعداد نوآموزان در سال 95-94 از نرخ 52.4 درصد به 56.6 درصد رسید.
 مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 889 هزار نوآموز در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی حضور دارند، گفت: تعداد نوآموزان در سال 95-94 از نرخ 52.4 درصد به 56.6 درصد رسید.

رخساره فضلی مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌های انجام شده این اداره کل در سال تحصیلی جاری»، اظهار داشت: از سال 92 به بعد برنامه‌ها، سه محور داشت و تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در توسعه کمّی سال گذشته نسبت به سال قبل شرایط خوبی نداشتیم؛ در حالی که در سال 94-93 دوره پیش‌دبستانی درخشش خوبی داشت و نرخ پوشش کمی ما از 38.2 درصد به 52.4 درصد در این سال رسید.

فضلی اضافه کرد: سعی کردیم توجه مسئولان را به اینکه آموزش پیش‌دبستانی مهم است جلب کنیم، ضمن اینکه در این سال بیش از 14 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در سال 95-94 از نرخ 52.4 درصد به 56.6 درصد رسیدیم اما این مقدار قابل توجه نبود؛ در نتیجه تمرکز ما در دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم، عشایری و دو زبانه است.

وی تصریح کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد در مناطق با شرایط دشوار، کمتر رشد داشته‌ایم و این مقدار افزایش مربوط به حوزه غیردولتی در شهرهای بزرگ بود.

* دوره پیش‌دبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت

فضلی با اشاره به بودجه دوره پیش‌دبستانی در سال جاری متذکر شد: دوره پیش‌دبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت و مسئولان سازمان برنامه و بودجه وعده کردند که حداقل 50 درصد این بودجه تامین شود.

وی عنوان کرد: ما براساس تحلیل شاخص‌های منطقه‌ای به این موضوع ورود پیدا کردیم و در سال گذشته از برنامه استانی خارج شدیم و تا روستاها ورود پیدا کردیم.

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال 180 هزار نوآموز را در مناطق دشوار کشور جذب کلاس‌های پیش‌دبستانی کردیم؛ ضمن اینکه بودجه سال آینده نیز 10 درصد رشد داشته است.

وی گفت: از 180 هزار نوآموز، حدود 10 هزار نوآموز در محروم‌ترین نقاط کشور هستند؛ ضمن اینکه آموزش نوآموزان عشایر رایگان بوده و البته آموزش در محروم‌ترین نقاط کشور نیز به صورت رایگان است.

فضلی ابراز داشت: بقیه نقاط و مناطق محروم و قسمتی از حاشیه شهرهای فارس که دارای شرایط دشواری هستند، مراکز پیش‌دبستانی آنها را مورد حمایت قرار دادیم.

* تشکیل 10 هزار کلاس پیش‌دبستانی چند پایه

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: طبق روال سال گذشته، کلاس‌های چند پایه کم جمعیت ما پذیرای نوآموزان پیش دبستان بودند و امسال 10 هزار کلاس داریم که حدود 37 هزار نوآموز در این کلاس‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به کلاس‌های چندپایه، یادآور شد: این فرصتی برای نوآموزان پیش‌دبستانی است که عموماً از مناطق دو زبانه و مرزی هستند.

فضلی با اشاره به روند برگزاری کلاس‌ها تصریح کرد: سال اول که شروع به کار کردیم نگران بوده و بودجه‌ای در این خصوص وجود نداشت؛ در نتیجه از معلمان خواهش کردیم پذیرایی نوآموزان باشند، اما معلمان از این موضوع استقبال کردند و براساس تحقیقات خودمان، 89 درصد معلمان از این طرح استقبال کردند.

* افزایش 10 درصدی نوآموزان پیش‌دبستانی در سال آینده

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «تعداد نوآموزان فعلی مراکز پیش‌دبستانی»، گفت: حدود 889 هزار نوآموز در حال حاضر در مراکز پیش‌دبستانی حضور دارند و حداقل افزایش 10 درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم؛ ضمن اینکه با عنایت دولت، دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم مورد توجه قرار می‌گیرد و استان‌های ما توانایی حمایت از این برنامه را دارا هستند.

وی افزود: برای نمونه امسال در استان خوزستان و یا در سیستان و بلوچستان جهش خوبی داشته‌ایم و نرخ این جهش در استان سیستان و بلوچستان از 9 درصد پوشش به حدود 75 درصد رسیده است و در حال حاضر در استان خوزستان نرخ پوشش ما بیش از 90 درصد است.

فضلی تاکید کرد: در این سال‌ها استان‌های با محدودیت بیشتر، در دوره پیش‌دبستانی شرایط بهتری به دست آ‌وردند که این حرکت به سمت عدالت آموزشی است.

* دلیل افت تحصیلی کلاس اولی‌ها

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افت تحصیلی در پایه اول دبستان بیان داشت: افت تحصیلی در این پایه از همه پایه‌ها بیشتر است و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و خوزستان که دوره پیش‌دبستانی را طبق تحقیقات گذرانده‌اند، افت تحصیلی‌شان در دوره اول دبستان کاهش یافته است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته خاطرنشان کرد: دو سال است که طرح سنجش بدو ورود به دبستان به دوره پیش‌دبستانی آمده است و امسال 200 هزار نوآموز در دوره پیش‌دبستانی در طرح سنجش شرکت کرده‌اند که 3500 نوآموز دیرآموز تشخیص داده‌ شده‌اند؛ این موضوع یعنی پیشگیری از افت تحصیلی در سال‌های بعد است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین