وی با قرائت، ترجمه و تفسیر آیات 261 و 262 سوره مبارکه بقره، گفت: تشبیه انفاق به دانههای گندم که خوشه میشوند، نشان از جایگاه این امر خداپسندانه در جامعه دارد که خداوند واقعیتها را توضیح میدهد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان حضور انسانهای خیّر برای مدرسهسازی در تاریخ ایران و تأثیراتی که برای پیشرفت جامعه دارند، گفت: انفاق علم، آنهم تهیه فضایی برای تحصیل فرزندان، بهترین نوع انفاق است.
هاشمیرفسنجانی افزود: مدرسهسازی جهاد فیسبیل الله است، چون با جهل و بیسوادی مبارزه میشود که عامل بسیاری از درگیریهای انسانهاست.
وی، روایت «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبدا» را راهنمایی برای اهمیت دانش دانست و گفت: تلاش برای مدرسهسازی، مشارکت برای رفع تبعیض است، چون اگر مدرسه در جامعهای نباشد، تفاوت جایگاه باسواد و بیسواد، تبعیض را به غنی و فقیر میکشاند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکید قانون اساسی برای آموزش همگانی و مقایسه اوضاع مدارس در سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: پس از پایان دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی، نهضت مدرسهسازی نیز شروع شد که الحمدلله گزارشها حکایت از حضور انسانهای خوب در این امر انسانی، اسلامی و ملی دارد.
هاشمیرفسنجانی، تربیت انسان مؤمن و عالم را مهمترین نعمت خداوند پس از آفرینش خواند و با اشاره به آیات سوره علق گفت: هسته اوّلیه تمدن بشری از آیات این سوره استخراج میشود که برخواندن، علم و قلم تأکید میکند.
وی با آرزوی برگزاری جشن از بین رفتن مدارس اجارهای گفت: خاضعانه از همه کسانی که برای مدرسهسازی و تعمیق علم در مناطق دور دست ایران میکوشند، تشکر میکنم.
در آغاز این دیدار آقایان مسلمی، حافظی، بوربور و آهنج(کارگردان سینما و تلویزیون) با ارائه گزارشی از اوضاع مدرسهسازی و مشارکت خیرین، به بیان دیدگاههای خویش برای نهادینه کردن این کار فرهنگی در جامعه پرداختند و براستفاده از ظرفیتهای هنری برای ترسیم و تصویر کارهای خداپسندانه تأکید کردند.