|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲
کد خبر: ۱۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن گروگان مسکن مهر است و ۳ برابر میزان وام‌دهی، وام داده است و ۱۰۰ درصد ورشکسته است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز برگزار شد، اظهارداشت: ما در حوزه مسکن با ۲ مشکل روبرو هستیم، یک مشکل خاص در بانک مسکن و یک مشکل عام در تمام بانک‌ها.

وی افزود: بانک مسکن گروگان مسکن مهر است و ۳ برابر میزان وام دهی‌اش وام داده است و ۱۰۰درصد ورشکسته شده است همچنین بانکهای دیگر هم کلاً وضعیت خوبی از جهت وام‌دهی ندارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بخواهیم از این وضعیت رکود تورمی خارج شویم دو کار سخت باید انجام دهیم، یکی اینکه حتماً به منابع بانک مرکزی متوسل نشویم و دیگری اینکه در عین حال باید بازار مسکن فعال شود.

آخوندی تاکید کرد: اول باید بتوانیم حساب‌های بانک مسکن را تمیز کنیم چون بانک باید قدرت وام‌دهی داشته باشد در غیر اینصورت بخش مسکن راه نمی‌افتد، بانک مسکن باید بازسازی ساختاری شود.

وی افزود: بنده با بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور چندین جلسه داشتم و به دنبال این هستیم تا فضایی در بخش مسکن ایجاد کنیم، در ایران بازار مالی مسکن راه نیفتاده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: سیستم‌های صندوق پس انداز و وام باید به راه بیفتد تا افراد سرمایه‌گذاری کنند و وام موثر بگیرند، وام‌هایی که الان مردم می‌گیرند حداکثر ۳۰ میلیون است که سهم موثری در تهیه مسکن ندارد، میزان تسهیلات باید سهم موثری از خرید ملک و چیزی حدود ۵۰ درصد آن باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش تصریح کرد: کل اقتصاد را نمی‌توان از طریق بودجه فعال کرد بلکه باید بازارها فعال شوند، ما باید به قانون برگردیم و پایبندی به حقوق مردم در شهرها صورت بگیرد.

آخوندی با اشاره به وضعیت شهر تهران گفت: از سال ۴۷ همه نگران شهر تهران بودند و الان وضعیت خوبی ندارد، باید با فروش قانون در شهر مبارزه شود و انضباط شهری ایجاد گردد، در تهران با این آب و هوا و ترافیک، مردم فدای شهر می‌شوند به جای اینکه شهر آرامش‌دهنده آنها باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور طبق قانون می‌توانند بازنگری شوند، اظهارداشت: ما آزادراه را به عنوان یک کوریدور می‌بینیم که محور توسعه است و به دنبال این هستیم که آنها را به عنوان یک پروژه سرمایه‌پذیر تبدیل کنیم، نرخ مشارکت نباید ۵۰-۵۰ باشد بلکه باید مشارکت دولت صفر و کل کوریدور واگذار شود، این ایده جدیدی است که در حوزه بزرگراهی دنبال می‌کنیم.

آخوندی با بیان اینکه بحث عمده ما و تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت دادن به حمل و نقل ریلی است، گفت: هر یک کیلومتر تن بار در جاده ۷ برابر حمل و نقل ریلی آن انرژی می‌برد، ما نوسازی واگن‌ها را دنبال می‌کنیم و واگن‌های جدید باید اضافه شود، رئیس جمهور نیز به شدت حامی حوزه ریلی است اما تا وقتی جاده خیلی ارزان باشد نمی‌شود برای حوزه ریلی تبلیغ کرد.

وی افزود: در بودجه ۹۳ پیش‌بینی کرده‌ایم که بودجه از ریل حمایت کند و برای اولین بار این اتفاق صورت بگیرد تا در این حال حق دسترسی را کاهش دهیم که باعث جهش در جهت اقتصاد ریلی می‌شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم سرعت قطار تهران- مشهد را به ۱۸۰ برسانیم که در این صورت سهم خوبی از جاده را می‌گیرد و با هواپیما رقابت می‌کند همچنین در جهت افزایش سرعت قطار تهران - قم نیز تلاش می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه مسکن مهر اظهارداشت: محدودیت‌هایی که دولت‌ها ایجاد می‌کنند که مردم حق فروش ندارند باعث شکل‌گیری بازارهای سیاه و فساد می‌شود که در مسکن مهر هم به همین شکل است، آئین‌نامه‌ها آماده شده و طی چند روز آینده هرکسی که مسکن مهر خریده است می‌تواند آن را بفروشد، ما اعتقادی به محدودسازی نداریم.

آخوندی در پاسخ به سئوالی درخصوص مصلی تهران به بیان اینکه در مورد مصلی ما فقط مجری دستورات هستیم، بسنده کرد.

وی همچنین در خصوص آزادراه تهران - شمال نیز اظهارداشت: این آزادراه کج متولد شد و ۴ قطعه است، قطعه ۴ طرف چالوس تمام شده و قطعه یک از تهران ۳۲ کیلومتر است که ۶۰ کیلومتر راه را کوتاه می‌کند، در خصوص این قطعه با چینی‌ها قرارداد بسته شده و ۵۰ درصد کار پیشرفت کرده است و قابل انجام است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعه ۲ و ۳ حدود ۶۰ و اندی کیلومتر است که ۵۷ کیلومتر آن تونل است و گران‌قیمت‌ترین بخش به حساب می‌آید. از طرفی اجرای آن با طراحی موجود موجب انسداد جاده چالوس فعلی می‌شود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم جاده چالوس را بین قطعه یک و چهار در حداکثر ممکن افزایش ظرفیت داده و بعد قطعه ۲ ، ۳ را دوفازه اجرا کنیم.

آخوندی تاکید کرد: رئیس جمهور علاقمندند راجع به این موضوع شخصاً ورود کنند و در جلسات شرکت داشته باشند که به دلیل بحث بودجه این اتفاق صورت نگرفته اما در هر صورت تغییر در مشخصات فنی قطعه ۲ و ۳ باید صورت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به متروی تهران پرند اظهارداشت: این پروژه از وزارتخانه به مترو واگذار شده و امیدواریم تابستان آینده متروی تهران - پرند به نتیجه برسد.

منبع:نماینده

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین