|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۳۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
در این جنگ عده‌ای از افراد از حضور در جنگ خودداری کردند. 3 نفر از این افراد به دلایل مختلفی مثل تنبلی یا خوشگذرانی یا دلایل دیگر به جنگ تبوک نرفته و به لشکر اسلام ملحق نشدند و در واقع از فرمان رهبر جامعه یعنی پیامبر(ص) و سرپیچی کردند.
حجت الاسلام صادقی گفت: عده‌ای می‌گویند مگر می‌شود افرادی را بدون محاکمه در حصر قرار داد؟ جواب این افراد این است که بله می‌شود، چون در صدر اسلام این کار انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو با میزان، ضمن گرامیداشت حماسه 9 دی با اشاره به سابقه تاریخی حصر اجتماعی افراد در صدر اسلام گفت: آیات 117 و 118 سوره توبه به ماجرای جنگ تبوک می‌پردازد. جنگ تبوک در سال نهم هجرت رخ داد. البته جنگی به وقوع نپیوست و در واقع لشکرکشی بود.

وی گفت: در این جنگ عده‌ای از افراد از حضور در جنگ خودداری کردند. 3 نفر از این افراد به دلایل مختلفی مثل تنبلی یا خوشگذرانی یا دلایل دیگر به جنگ تبوک نرفته و به لشکر اسلام ملحق نشدند و در واقع از فرمان رهبر جامعه یعنی پیامبر(ص) و سرپیچی کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این ماجرا صرفا رفتن و نرفتن به میدان جنگ مهم نیست، چون که امیرالمومنین علی علیه السلام به دستور پیامبر در شهرمدینه ماندند و در میان سپاه اسلام حاضر نبودند. لذا گوش به فرمان بودن به دستور رهبری ملاک است.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: وقتی که پیامبر اسلام و یارانش از جنگ برگشتند، این سه نفر از همراهی نکردن پیامبر، پشیمان شدند و شروع به عذرخواهی نمودند؛ اما پیامبر(ص) عذر آنان را نپذیرفت و به نوعی آنان را محاصره اجتماعی کرد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: در تفاسیر داریم که این سه نفر محاصره اجتماعی شدند. یعنی احدی حق رفت و آمد و معامله کردن با این سه نفر را نداشت و حتی مردم حق صحبت کردن را با آنها نداشتند.

وی گفت: کار به جایی رسید که حتی زن و بچه این افراد هم به پیامبر(ص) گفتند ما می‌خواهیم با این افراد قطع رابطه کنیم و اجازه دهید از اینها جدا شویم که پیامبر(ص) فرمودند لازم نیست طلاق بگیرید بلکه در منزل خود بمانید اما با آنها هیچ حرفی نزنید.

این مقام مسئول گفت: این امر تا جایی بود که قرآن می‌فرماید زمین با همه بزرگی اش برای آنها تنگ می‌نمود. چون به هر سمتی می‌رفتند هیچکس با آنها حرفی نمی‌زد.

وی گفت: نکته مهم دیگری که در این ماجرا وجود دارد اتحاد جامعه در برابر متخلفان از دستور رهبرشان است. مسلمان باید این‌گونه باشد و مطیع رهبر خود باشد.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: البته این سه نفر از کردار خود توبه کردند، منتها توبه این افراد به همین سادگی پذیرفته نشد و زمانی که فهمیدند که خیلی اشتباه کرده اند توبه کردند و توبه آنها 50 روز طول کشید.

این مقام مسئول گفت: پشیمانی آنها به نحوی بود که حتی خودشان هم با خودشان حرف نمی‌زدند و می‌گفتند که دستور پیامبر است که با متخلفان صحبت نکنید. این افراد فهمیدند که هیچ راهی جز اینکه سمت خدا برگردند ندارند و پس از این توبه واقعی بود که خداوند توبه آنها را پذیرفت.

وی گفت: این افراد وقتی که در محاصره اجتماعی بودند توسط مسیحیان شام برای آنها نامه ارسال کردند تا با آنها ارتباط بگیرند. هدف این مسیحیان هم نفوذ کردن در بین مسلمانان بود و قصد داشتند این افراد را جذب کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این افراد گفتند که وای بر ما که کار به جایی رسیده است که بیگانه در ما طمع کرده است. لذا در شهر هم نماندند و به بیابان رفتند و آنجا ناله و زاری می‌کردند تا بالاخره خداوند توبه آنها را پذیرفت.

حجت الاسلام صادقی افزود: حالا بعضی‌ها می‌گویند مگر می‌شود کسی را بدون محاکمه حصر کرد؟ این ماجرا به ما می‌گوید که بله می‌شود. یعنی رهبر جامعه تشخیص می‌دهد که برای حفظ اسلام، برای تنبیه سیاسی و برای تنبیه اجتماعی می‌توان کسی را حصر کرد.

وی گفت: چقدر خوب است که آدم‌ها زود بیدار شوند و زود متوجه شوند که اشتباه کرده اند و اگر هم درحصر هستند زود توبه کنند و برگردند. چون راه باز است و خداوند بخشنده مهربان است.

این مقام مسئول بیان کرد: روز نهم دی، یوم الله است. در این روز خیلی‌ها آمدند و از رهبری حمایت کردند. البته کسی به آنها نگفته بود که به میدان بیایند بلکه خودشان فهمیدند و به میدان آمدند. چه آنهایی که از اول محکم بودند و چه آنهایی که یک مقدار تزلزل داشتند و بعد فهمیدند راه درست چیست.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: ما هم مثل ماجرای این سه نفر در جنگ تبوک منتظرهستیم که عده‌ای از کار خود توبه کنند. ان شالله خداوند به آنها توفیق دهد که از کار خود توبه کنند. چون ما دوست نداریم کسی از این قافله رحمت جا بماند.

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: ملاک بودن در این صحنه یا آن صحنه نیست بلکه ملاک این است که رهبری گفته است که تو  آنجا باش و انجا نباش و ما از آن دستور اطاعت کنیم. این درسی است که قرآن و پیامبر به ما می‌دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم خداوند توفیق دهد که خط شاخص را گم نکنیم و خط رهبری را بشناسیم و هر جا که گفتند بروید برویم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین