جلسه عصر پنجشنبه در ادامه سیاست های دولت برای پیشگیری از بحران آلودگی هوا بود از این رو فعلاً محدودیتهای ترافیکی و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی اولویت نخست ما برای پیشگیری از بروز آلودگی شدید هوا در پایتخت در روزهای آتی است.

آماده باش برای مهار آلودگی هوا
معصومه ابتکار: صرفه جویی در مصرف گاز شهری تنها راه جلوگیری از ورود مازوت به نیروگاهها است
در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بروز شرایط پایدار جوی در هفته جار ی و تشدید آلاینده های هوا کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا عصر روز پنجشنبه و در شرایطی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت سالم و 94 قرار داشت تشکیل جلسه داد و تدابیری جدی و بازدارنده را برای ترددهای ترافیکی در سطح پایتخت برای هفته پیش رو اتخاذ کرد. به گزارش «ایران» این در حالی است که تشدید آلایندهها در پایتخت از روز جمعه عملاً آغاز شده به طوریکه شاخص کیفیت هوا روز گذشته با وجود تعطیلی ادارات و مدارس 123 اعلام شد. در همین حال سخنان معاون وزیر نفت مبنی بر قطع احتمالی گاز توسط ترکمنستان نیز در دو سه روز گذشته موجی از نگرانی ها را نسبت به مصرف دوباره مازوت در نیروگاهها و تشدید آلودگی هوا ایجاد کرد که برخی کارشناسان علت تشکیل جلسه پنجشنبه کمیته اضطرار آلودگی هوا را همین امر اعلام می کنند.
اما معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با «ایران» علت تشکیل این جلسه را پیشبینی سازمان هواشناسی مبنی بر ایجاد شرایط پایدار هوا در هفته آینده و افزایش غلظت آلایندهها عنوان کرد و گفت: البته مسأله تهدید ترکمنستان به قطع گاز ایران هم مطرح بوده که خوشبختانه موضوع اکنون دیگر حل شده است.ابتکار افزود: جلسه عصر پنجشنبه در ادامه سیاست های دولت برای پیشگیری از بحران آلودگی هوا بود از این رو فعلاً محدودیتهای ترافیکی و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی اولویت نخست ما برای پیشگیری از بروز آلودگی شدید هوا در پایتخت در روزهای آتی است.
فروش طرح ترافیک ممنوع شد
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت م
حیط زیست استان تهران نیز در گفتوگو با «ایران» درباره مصوبات جلسه عصر پنجشنبه در استانداری تهران گفت: به منظور جلوگیری از افزایش غلظت آلایندهها در این جلسه مقرر شد فعالیت واحدهای شن و ماسه از روز شنبه ممنوع شده و فروش مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت از شنبه تا سهشنبه متوقف شود. محمد رستگاری افزود: اما مهمترین و جدیترین مصوبه جلسه، افزایش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد از امروز شنبه تا سهشنبه ۱۴ دیماه و تا ساعت ۱۹ در تهران است. بر اساس این تصمیم با تمامی خودروهایی که بدون آرم طرح ترافیک وارده محدوده زوج و فرد شوند و تمامی خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از سوی پلیس راهور تهران برخورد جدی شده و جریمه می شوند.در همین حال رئیس پلیس راهور تهران نیز از شهروندان تهرانی خواسته با توجه به پیشبینی افزایش غلظت آلایندههای هوا از امروز تا اواسط هفته از حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کرده و از خودروهای شخصی خود کمتر استفاده کنند. چالش بزرگ آلودگی هوای تهران در روزهای آتی که به نظر میرسد تنها مشکل پایتخت نبوده و برخی شهرهای دیگر را هم در روزهای پیش رو درگیر خواهد کرد حتی مرکز مدیریت راههای کشور را هم به واکنش واداشته به طوری که این مرکز اعلام کرده با اشاره به پایداری و سکون نسبی هوا در سه روز آینده، شاهد افزایش آلایندههای جوی بویژه امروز (شنبه)در شهرهای صنعتی و پرجمعیت اصفهان، اراک، تهران و کرج خواهیم بود و از سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی خواسته در روز شنبه از تردد غیرضروری و فعالیت در فضای آزاد اجتناب کنند.
مازوت همچنان مصرف می شود
در حالیکه حذف مازوت به عنوان سوخت مصرفی بسیاری از نیروگاههای کشور یکی از مهمترین اقدامات سازمان محیط زیست در یکسال گذشته عنوان شده اما برخی گمانه زنی ها نشان می دهد در چند روز گذشته مازوت درنیروگاهها استفاده شده و شاید علت تشدید آلودگی هوا در روزهای گذشته همین امر نیز بوده باشد . معصومه ابتکار در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم وعده های داده شده همچنان در نیروگاهها مازوت مصرف می شود به ایران میگوید: در فصل زمستان به دلیل برودت هوا و افزایش مصرف گاز شهری، بعضا مصرف مازوت در نیروگاهها را شاهد بودیم اما مردم می توانند با صرفهجویی در مصرف سوخت و انرژی، امکان مصرف مازوت را به حداقل برسانند. او افزود: چرا باید میزان گاز مصرفی روزانه ما در ایران از 350 میلیون مترمکعب در سال گذشته اکنون به بیش از 500 میلیون مترمکعب برسد؟ این در حالی است که این رقم معادل کل گاز مصرفی اروپاست و اگر مردم صرفهجویی کنند و دمای خانه و محل کارشان را به 18 تا 20 درجه سانتیگراد که استاندارد همه دنیا است برسانند و لباس گرمتر بپوشند اصلاً دیگر کمبودی در گاز مصرفی کشور نخواهیم داشت.
ابتکار می افزاید:«سازمان محیط زیست بزرگترین افتخارش در این سال ها به حداقل رساندن مصرف مازوت در نیروگاه ها بوده و اکنون نیز بشدت پیگیر این موضوع است که حتی الامکان نیروگاه ها از مازوت استفاده نکنند. در حال حاضر نیز حدود 8-7درصد از سوخت نیروگاه ها از مازوت تأمین میشود. ولی حتی این میزان مصرف نیز در کمیته ویژهای بررسی شده و حتی الامکان اجازه مصرف مازوت در شرایطی که آلودگی هوا شدید است داده نمیشود.» اما اظهارات مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز در روزهای اخیر مؤید این مطلب است که روزانه 95 میلیون لیتر سوخت مایع که بخش قابل توجهی از آن مازوت است تحویل نیروگاه ها شده چرا که میزان مصرف نیروگاه های کشور به دلیل سرمای هوا 60 درصد افزایش پیدا کرده است.ابتکار همچنین در مورد برخی شایعات در مورد بازگشت دوباره بنزین پتروشیمی به ایران می گوید: این موضوع را رد میکنم چرا که طبق اعلام وزارت نفت و نمونه گیری هایی که مرتباً از جایگاه های سوخت صورت میگیرد عملاً بنزین پتروشیمی از سال 93 دیگر وارد چرخه مصرف نشده است. البته استاندارد بنزین نوسان داشته اما هرگز بنزین پتروشیمی نداشتیم و در حال حاضر میزان بنزن کمتر از یک است در حالی که این رقم در سال 89 در هوای منطقه تجریش 1000 بوده است.
ارسال نظر