|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۳۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
از سوی دیگر با توجه به اینکه مدت 10 سال تقسیم سود و پرداخت اقساط سهام عدالت در پایان امسال پایان می‌یابد، از سال 96 عملاً نیازی به دریافت سود از شرکت‌ها و واریز آن بابت اقساط سهام عدالت به خزانه دولت نیست و از سال آینده سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود.
  تنها چند ماه به تعیین تکلیف نهایی سهام عدالت باقی مانده است؛ طرحی که با فراز و نشیب‌های فراوان از سال 1385 کلید خورد، فاز اجرایی تعیین سهم هر سهامدار و امکان خرید و فروش آن از بهمن ماه امسال آغاز می‌شود تا از پایان شهریور ماه سال آینده هر مشمول سهام عدالت صاحب اختیار سهام خود باشد که طبق گفته‌های معاون وزیر اقتصاد برای هر فرد 540 تا 550 هزار تومان ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار «ایران» روزگذشته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی به جمع خبرنگاران آمد تا ضمن تشریح تمام جزئیات این طرح و نهایی شدن آن به تمام ابهامات نیز پاسخ دهد. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با اشاره به اینکه ارزش فعلی سهام عدالت هر فرد ۵۵۰ هزار تومان است، گفت: افرادی که در سال‌های گذشته سود سهام عدالت گرفته‌اند این مبالغ از ارزش کلی سهام عدالتشان کم می‌شود. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه موضوعاتی از جمله همزمانی آزادسازی سهام عدالت با برگزاری انتخابات مطرح است، افزود: این اظهارات به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که نخستین مصوبه در خصوص طرح سهام عدالت در سال 85 ابلاغ شده است و طبق قانون 10 سال پس از آن فرآیند آزادسازی باید انجام شود. بر این اساس پایان مهلت آزادسازی سهام عدالت سال 94 است که با توجه به اینکه مقداری از اقساط سهامداران عدالت بابت سهامشان باقی مانده است و از سوی دیگر مجامع عمومی شرکت‌ها نیز در تیرماه 95 برگزار می‌شود بنابراین آزادسازی سهام عدالت تا پایان شهریور سال آینده انجام می‌شود.

سود نقدی از سال 96
وی گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه مدت 10 سال تقسیم سود و پرداخت اقساط سهام عدالت در پایان امسال پایان می‌یابد، از سال 96 عملاً نیازی به دریافت سود از شرکت‌ها و واریز آن بابت اقساط سهام عدالت به خزانه دولت نیست و از سال آینده سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود.

ثبت‌نام جدید سهام انجام می‌شود

وی افزود: البته ممکن است عده‌ای نیز مشمول واقعی سهام عدالت باشند که سهام نگرفته و جامانده از سهام عدالتند که بر اساس این مصوبه، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند این موضوع را بررسی کند و اگر مشمول جدیدی شرایط گرفتن سهام عدالت را دارد این موضوع را به مراجع ذی صلاح پیشنهاد بدهد و بر اساس این مصوبه، راه برای شناسایی مشمولان جدید و اعطای سهام عدالت به افراد جدید بسته نیست.

سهام عدالت پس گرفته نمی‌شود

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت‌نام شدگان قبلی در آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: سهام عدالت فوت‌شدگان نیز از بین نمی‌رود و به وراث آنها منتقل می‌شود. وی گفت: بر این اساس قرار شد دهک‌های سه تا شش سهام عدالت که پیش‌تر ثبت‌نام کرده و سهام عدالت خود را گرفته‌اند، شرایط‌شان کماکان پابرجا بماند و تنها کسانی که جزو دو دهک اول و دوم هستند(که مشمول 50 درصد تخفیف در پرداخت اقساط می‌شوند)، در صورتی که شرایطشان در زمان آزادسازی سهام عدالت تغییر کرده باشد دیگر از تخفیف برخوردار نخواهند بود. پوری حسینی در خصوص تبصره 4 مصوبه شورای اصل 44 نیز گفت: بر اساس این مصوبه با اتمام پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها به خزانه، شش ماه به مشمولان فرصت داده می‌شود تا در صورت تمایل اقدام به واریز بقیه اقساط خود  کنند تا در زمان آزادسازی، کل سهام عدالتشان آزاد شود و اگر هم تمایل به این کار نداشته باشند تنها آن بخش از سهام عدالت مشمولان که اقساط آن پرداخته شده، قابل آزادسازی است. پوری حسینی گفت: آنچه تا به امروز بابت سود سهام عدالت به حساب خزانه واریز شده است حدود 18 هزار و 800 میلیارد تومان است که با توجه به موضوعاتی همچون افزایش سرمایه شرکت‌ها و نیز سود واریزی سال مالی اخیر آنها به حساب خزانه، پیش‌بینی می‌شود در مجموع 24 هزار و 500 میلیارد تومان سهم را باید میان 47 میلیون مشمول(با توضیح اینکه  به خانوارهای بیش از 5 نفر به اندازه همان 5 نفر سهام عدالت داده شده است) ارزش کنونی سهام هر فرد حدود 550 هزار تومان است. این مقام مسئول تصریح کرد: هیچ سایت، سازمان یا فضای مجازی مجاز به تماس با مشمولان سهام عدالت نیست و پولی از سمت مردم نباید پرداخت شود و سازمان خصوصی‌سازی بزودی سامانه‌ای را برای اطلاع‌رسانی سهام عدالت طراحی خواهد کرد..


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین