» اقتصادی
در حالی که بهدلیل مشخصنبودن وضعیت قیمت، بازار خودرو در بلاتکلیفی کامل بهسر میبرد خبرهایی از بازگشت خودروسازهای بزرگ به ایران به گوش میرسد.
به گفته بسیاری از فعالان حوزه
خودرو در ماه آخر پاییز، بازار در این حوزه در خواب زمستانی عمیقی فرورفته
است. از طرفی پس از توافق ژنو بارقههای امید در بین خودروسازان داخلی برای
بازگشت به دوران اوج تولید دیده شد و از طرفی مردم با ارزانشدن قیمت ارز
خواهان کاهش قیمت خودرو هستند ولی خبرهای رسیده نشان از ادامه وضعیت رکود
تا پایان سال دارد.
ساسان قربانی با تایید رکود بازار خودرو گفت: «وضعیت رکودی بهدلیل تحریمها و انتظار بازار برای کاهش قیمتها بود که هیچکدام در حال حاضر به سرانجام نرسیده است و بنابراین انتظار اینکه به زودی شاهد خروج بازار از رکود باشیم غیرعقلانی است.»
او با اشاره به آغاز مشکلات از سال 90 افزود: «صنعت قطعهسازی کشور از سال 1390 با مشکلات بزرگی از قبیل افزایش بسیار شدید هزینههای تولید و افزایش نرخ ارز روبهرو بوده است که این مشکلات در کنار اتفاقات دیگری از جمله افزایش جهانی قیمت مواد اولیه، مشکلات تورم عمومی، انقباضیعملکردن سیستم بانکی کشور و مسایل متعدد دیگر، باعث شد که مشکلات در صنعت قطعهسازی دوچندان شود. مشکلات و فشارهایی که بر صنعت خودرو وارد شده به صورت مرحلهای تاثیرات خود را بر این صنعت وارد کرد بهطوریکه در اواسط سال 90، انجمن قطعهسازان در نشستها و جلسات مختلف به اطلاع مسوولان ذیربط رساند که این صنعت در حال ورود به محیطی پرچالش بوده و ادامه کار برای قطعهسازی بسیار سخت خواهد بود.
رییس انجمن قطعهسازان با انتقاد از عدم آزادسازی قیمت خودرو در کشور اضافه کرد: «یکی دیگر از بزرگترین مشکلات در صنعت خودرو، ثابتنگهداشتن قیمت خودروهای کشور است و این امر که به بیان دیگر میتوان آن را افزایش قیمت بسیار محدود خودرو نام نهاد خود مشکلات بسیار زیادی را هم به خودروسازی و هم به قطعهسازی تحمیل کرده است چراکه میزان افزایش قیمتها بهقدری محدود بود که خودروسازها بهواسطه این محدودیتها قیمت خرید قطعات را افزایش نداده و در پرداخت مطالبات به قطعهسازان نیز دچار مشکل شدند.
قربانی با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای قطعهسازی اظهار کرد: مشکلات بهوجودآمده باعث تعطیلی چندین واحد تولیدی در سالهای گذشته شده است که این شرکتها از جمله بنگاههایی بودند که از توان مالی ضعیفی برخوردار بوده و بدهی سنگین بانکی نیز فشار مضاعفی بر این شرکتها وارد کرده است.» او همچنین در مورد خبر تمایل خرید پارسخودرو توسط شرکت رنو بعد از همایش بینالمللی خودرو گفت: «شرکت رنو ترجیح میدهد بهجای اینکه محصولاتش در ایران مونتاژ شود و مبلغی بابت این مونتاژ دریافت کند شخصا در ایران حضور داشته باشد تا بتواند تمام مراحل تولید را مدیریت کند. البته باید ابتدا تعاملات اولیه برقرار شده و پس از آن شاهد حضور این خودروساز در کشور باشیم و قطعا این مراحل بهزودی امکانپذیر نخواهد بود.»
این کارشناس حوزه خودرو با قاطعیت از عدم کاهش قیمت خودرو خبر میدهد و میگوید: «با کاهش 100تومانی قیمت ارز ضریب کاهش هزینههای تولید بسیار ناچیز کاهش مییابد و بنابراین نمیتوان از خودروسازها انتظار کاهش قیمت را داشت زیرا هنوز اتفاق بزرگی در اقتصاد رکودی کشور نیفتاده است که شاهد ابراز تمایل خودروسازها برای کاهش قیمت باشیم.»
او همچنان افزایش قیمت را دور از ذهن نمیداند و میگوید: «در سال گذشته و امسال خودروسازها با اینکه هزینههای تولیدشان افزایش داشته تا جایی که توانستهاند قیمت خودرو را ثابت نگاه داشته و در حال حاضر هم بهدنبال ثبات قیمت هستند ولی شاید در پایان سال شاهد افزایش قیمتها باشیم.»
دبیر همایش بینالمللی خودرو که در آذرماه امسال با حضور خودروسازهای بزرگ در تهران برگزار شد در مورد تحریمها میگوید: «هنوز هیچ لغو تحریمی به خودروسازهای بزرگ دنیا ابلاغ نشده و به احتمال زیاد پس از ژانویه این اتفاق خواهد افتاد و بهمرور شاهد لغو تحریمها خواهیم بود بنابراین این روند در کوتاهمدت به سرانجام نخواهد رسید و خودروسازها و مردم باید صبور باشند.» او همچنین درباره اقدام مثبت گشایش اعتبار بانکی با 30درصد اعلام کرد: «امیدواریم بانکها نیز با همین سرعتی که دولت مصوبه پیشین را لغو و اصلاح کرده است عمل کنند و برای تولیدکنندگان مانعتراشی نکنند.»
ساسان قربانی در ادامه با تاکید بر اینکه این تصمیم میتواند بسیاری از محدودیتهای نقدینگی در شرکتهایی را که برای تولید به تامین مواد اولیه نیازمند هستند رفع کند، میگوید: «اما نباید فراموش کنیم که تا مشاهده تاثیر کاهش گشایش السی بر تولید و رسیدن آن به چرخه تولید چیزی حدود سه تا چهارماه زمان نیاز است، این زمانی است که طی آن سفارشهای جدید به دست خودروسازان یا قطعهسازان میرسد. کاهش هزینه گشایش السی بار زیادی را از دوش خودروسازان برمیدارد و حالا آنها میتوانند مواد اولیه موردنیازشان برای تولید را با محدودیتهای کمتری تامین کنند، اما آیا این کاهش مبلغ گشایش السی میتواند تاثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد؟
ساسان قربانی در پاسخ به این سوال میگوید: این حرکت اگر با رفع تحریم همراه شود میتواند طی یکسال آینده در قیمت تمامشده نیز تاثیرگذار باشد، زیرا تمام مشکلات تولید در حال حاضر به گشایش السی ختم نمیشود. قربانی تاکید کرد در کوتاهمدت نمیتوان اثر کاهش نرخ السی را بر قیمتها مشاهده کرد. به نظر میرسد با حرفهای این فعال حوزه خودرو در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمتها و بازگشت رونق به بازار خودرو نخواهیم بود و رکود کنونی ادامه خواهد داشت. رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو کشور هم چندی پیش در گفتوگو با ایسنا نگاهی کوتاه به وضعیت بازار خودرو داشت و وضعیت بازار خودرو از نظر سطح قیمتی و میزان تقاضا را تشریح کرد.
حسن زمانیافشار گفت: رکود بازار خودرو بهویژه در حوزه خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد. او با بیان اینکه با وجود عدم اعلام قیمت رسمی خودروهای داخلی نرخ این محصولات در بازار آزاد بین پنج تا 10درصد دیگر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان کاهش در خودرو پژو 206 رخ داده است. زمانیافشار ادامه داد: در این شرایط خریدوفروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد. البته طبق یک عرف عمومی مصرفکنندگان ایرانی معمولا از خرید کالاهایی که قیمت آنها در حال کاهش است خودداری میکنند. او ادامه داد: طبق همین عرف در صورت صعودیشدن قیمت خودروهای داخلی در بازار خرید این محصولات از سوی مردم بهویژه با هدف فروش مجدد و کسب سود آغاز خواهد شد.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو کشور افزود: البته پیشبینی ما این است که جهت کلی قیمتها در بازار خودروهای داخلی همچنان در بلاتکلیفی باقی خواهد ماند مگر آنکه اتفاق دیگری در این حوزه رخ دهد. او تاکید کرد: مشخصشدن قیمت خودروهای داخلی 90 تاثیر مثبتی بر رونق خریدوفروش این محصولات خواهد داشت. با این اوصاف سال آینده را باید سال رونق نسبی بازار خودرو و امسال را همچنان سال بلاتکلیفی و رکود بازار خودرو نامید.
منبع:روزنامه شرق
ساسان قربانی با تایید رکود بازار خودرو گفت: «وضعیت رکودی بهدلیل تحریمها و انتظار بازار برای کاهش قیمتها بود که هیچکدام در حال حاضر به سرانجام نرسیده است و بنابراین انتظار اینکه به زودی شاهد خروج بازار از رکود باشیم غیرعقلانی است.»
او با اشاره به آغاز مشکلات از سال 90 افزود: «صنعت قطعهسازی کشور از سال 1390 با مشکلات بزرگی از قبیل افزایش بسیار شدید هزینههای تولید و افزایش نرخ ارز روبهرو بوده است که این مشکلات در کنار اتفاقات دیگری از جمله افزایش جهانی قیمت مواد اولیه، مشکلات تورم عمومی، انقباضیعملکردن سیستم بانکی کشور و مسایل متعدد دیگر، باعث شد که مشکلات در صنعت قطعهسازی دوچندان شود. مشکلات و فشارهایی که بر صنعت خودرو وارد شده به صورت مرحلهای تاثیرات خود را بر این صنعت وارد کرد بهطوریکه در اواسط سال 90، انجمن قطعهسازان در نشستها و جلسات مختلف به اطلاع مسوولان ذیربط رساند که این صنعت در حال ورود به محیطی پرچالش بوده و ادامه کار برای قطعهسازی بسیار سخت خواهد بود.
رییس انجمن قطعهسازان با انتقاد از عدم آزادسازی قیمت خودرو در کشور اضافه کرد: «یکی دیگر از بزرگترین مشکلات در صنعت خودرو، ثابتنگهداشتن قیمت خودروهای کشور است و این امر که به بیان دیگر میتوان آن را افزایش قیمت بسیار محدود خودرو نام نهاد خود مشکلات بسیار زیادی را هم به خودروسازی و هم به قطعهسازی تحمیل کرده است چراکه میزان افزایش قیمتها بهقدری محدود بود که خودروسازها بهواسطه این محدودیتها قیمت خرید قطعات را افزایش نداده و در پرداخت مطالبات به قطعهسازان نیز دچار مشکل شدند.
قربانی با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای قطعهسازی اظهار کرد: مشکلات بهوجودآمده باعث تعطیلی چندین واحد تولیدی در سالهای گذشته شده است که این شرکتها از جمله بنگاههایی بودند که از توان مالی ضعیفی برخوردار بوده و بدهی سنگین بانکی نیز فشار مضاعفی بر این شرکتها وارد کرده است.» او همچنین در مورد خبر تمایل خرید پارسخودرو توسط شرکت رنو بعد از همایش بینالمللی خودرو گفت: «شرکت رنو ترجیح میدهد بهجای اینکه محصولاتش در ایران مونتاژ شود و مبلغی بابت این مونتاژ دریافت کند شخصا در ایران حضور داشته باشد تا بتواند تمام مراحل تولید را مدیریت کند. البته باید ابتدا تعاملات اولیه برقرار شده و پس از آن شاهد حضور این خودروساز در کشور باشیم و قطعا این مراحل بهزودی امکانپذیر نخواهد بود.»
این کارشناس حوزه خودرو با قاطعیت از عدم کاهش قیمت خودرو خبر میدهد و میگوید: «با کاهش 100تومانی قیمت ارز ضریب کاهش هزینههای تولید بسیار ناچیز کاهش مییابد و بنابراین نمیتوان از خودروسازها انتظار کاهش قیمت را داشت زیرا هنوز اتفاق بزرگی در اقتصاد رکودی کشور نیفتاده است که شاهد ابراز تمایل خودروسازها برای کاهش قیمت باشیم.»
او همچنان افزایش قیمت را دور از ذهن نمیداند و میگوید: «در سال گذشته و امسال خودروسازها با اینکه هزینههای تولیدشان افزایش داشته تا جایی که توانستهاند قیمت خودرو را ثابت نگاه داشته و در حال حاضر هم بهدنبال ثبات قیمت هستند ولی شاید در پایان سال شاهد افزایش قیمتها باشیم.»
دبیر همایش بینالمللی خودرو که در آذرماه امسال با حضور خودروسازهای بزرگ در تهران برگزار شد در مورد تحریمها میگوید: «هنوز هیچ لغو تحریمی به خودروسازهای بزرگ دنیا ابلاغ نشده و به احتمال زیاد پس از ژانویه این اتفاق خواهد افتاد و بهمرور شاهد لغو تحریمها خواهیم بود بنابراین این روند در کوتاهمدت به سرانجام نخواهد رسید و خودروسازها و مردم باید صبور باشند.» او همچنین درباره اقدام مثبت گشایش اعتبار بانکی با 30درصد اعلام کرد: «امیدواریم بانکها نیز با همین سرعتی که دولت مصوبه پیشین را لغو و اصلاح کرده است عمل کنند و برای تولیدکنندگان مانعتراشی نکنند.»
ساسان قربانی در ادامه با تاکید بر اینکه این تصمیم میتواند بسیاری از محدودیتهای نقدینگی در شرکتهایی را که برای تولید به تامین مواد اولیه نیازمند هستند رفع کند، میگوید: «اما نباید فراموش کنیم که تا مشاهده تاثیر کاهش گشایش السی بر تولید و رسیدن آن به چرخه تولید چیزی حدود سه تا چهارماه زمان نیاز است، این زمانی است که طی آن سفارشهای جدید به دست خودروسازان یا قطعهسازان میرسد. کاهش هزینه گشایش السی بار زیادی را از دوش خودروسازان برمیدارد و حالا آنها میتوانند مواد اولیه موردنیازشان برای تولید را با محدودیتهای کمتری تامین کنند، اما آیا این کاهش مبلغ گشایش السی میتواند تاثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد؟
ساسان قربانی در پاسخ به این سوال میگوید: این حرکت اگر با رفع تحریم همراه شود میتواند طی یکسال آینده در قیمت تمامشده نیز تاثیرگذار باشد، زیرا تمام مشکلات تولید در حال حاضر به گشایش السی ختم نمیشود. قربانی تاکید کرد در کوتاهمدت نمیتوان اثر کاهش نرخ السی را بر قیمتها مشاهده کرد. به نظر میرسد با حرفهای این فعال حوزه خودرو در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمتها و بازگشت رونق به بازار خودرو نخواهیم بود و رکود کنونی ادامه خواهد داشت. رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو کشور هم چندی پیش در گفتوگو با ایسنا نگاهی کوتاه به وضعیت بازار خودرو داشت و وضعیت بازار خودرو از نظر سطح قیمتی و میزان تقاضا را تشریح کرد.
حسن زمانیافشار گفت: رکود بازار خودرو بهویژه در حوزه خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد. او با بیان اینکه با وجود عدم اعلام قیمت رسمی خودروهای داخلی نرخ این محصولات در بازار آزاد بین پنج تا 10درصد دیگر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان کاهش در خودرو پژو 206 رخ داده است. زمانیافشار ادامه داد: در این شرایط خریدوفروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد. البته طبق یک عرف عمومی مصرفکنندگان ایرانی معمولا از خرید کالاهایی که قیمت آنها در حال کاهش است خودداری میکنند. او ادامه داد: طبق همین عرف در صورت صعودیشدن قیمت خودروهای داخلی در بازار خرید این محصولات از سوی مردم بهویژه با هدف فروش مجدد و کسب سود آغاز خواهد شد.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو کشور افزود: البته پیشبینی ما این است که جهت کلی قیمتها در بازار خودروهای داخلی همچنان در بلاتکلیفی باقی خواهد ماند مگر آنکه اتفاق دیگری در این حوزه رخ دهد. او تاکید کرد: مشخصشدن قیمت خودروهای داخلی 90 تاثیر مثبتی بر رونق خریدوفروش این محصولات خواهد داشت. با این اوصاف سال آینده را باید سال رونق نسبی بازار خودرو و امسال را همچنان سال بلاتکلیفی و رکود بازار خودرو نامید.
منبع:روزنامه شرق
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر