|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
طبق اطلاعات موجود هم اکنون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، واتساپ و اسکایپ در این لیست سیاه قرار گرفته اند!
 طبق اطلاعات موجود هم اکنون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، واتساپ و اسکایپ در این لیست سیاه قرار گرفته اند!

استفاده از رسانه اجتماعی و سرویس های پیام رسانی در کشور ترکیه ممنوع شد؛ اخیرا یکی از منابع خبری کشور ترکیه با نام ترکیه بلاکس (Turkey Blocks) اعلام کرده که استفاده از شبکه های فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، واتساپ و اسکایپ در این کشور ممنوع شده است. به نظر می رسد که دولت ترکیه این شبکه ها را در مقطع ISP بلاک کرده است. ظاهرا این اقدام دولت ترکیه محدودیت هایی را بر روی کار خدمات دهندگانی نظیر تی تی نت (TTNet) و ترک سل (Turkcell) اعمال کرده است؛ البته ظاهرا هنوز شبکه های کوچک تری مانند ییدونت (UyduNet) تحت تاثیر این محدودیت قرار نگرفته اند.

به نظر می رسد که این اقدام دولت ترکیه به دستگیری 15 نفر از مقامات منتخب حزب دموکرات مردمی (HDP) و تاخت و تاز رئیس جمهور ترکیه بر چپ گرایان ارتباط دارد.

هفته گذشته نیز دولت ترکیه به مدت 12 ساعت یک قطعی کامل اینترنت را بر مناطق جنوب شرقی این کشور حکم فرما کرد و سپس طی یک اقدام سرکوب کننده ثانویه علیه معترضان سیاسی از خروج تعداد 6 میلیون از شروندان ساکن در همین مناطق جلوگیری نمود.

ترکیه بلاکس می گوید: " دولت ترکیه به گونه ای افزایشی در حال اعمال محدودیت های اینترنتی می باشد تا از این طریق پوشش خبری مرتبط با وقایع سیاسی را سرکوب کند و به نوعی با اعمال یک سانسور سازی از شیوع اغتشاشات مردمی جلوگیری نماید. " این منبع همچنین اعلام کرده است که کاربران به این دلیل استفاده از شبکه های مجازی خصوصی را به عنوان بهترین راه حل رفع این محدودیت انتخاب کرده اند.

ترکیه سابقه ای طولانی در زمینه ناآرامی های مرتبط با رسانه های اجتماعی دارد؛ در اواخر سال 2010 دولت این کشور دوباره سایت یوتیوپ را تنها پس از مدت چند روز که فیلتر سازی 2.5 ساله این سایت لغو شده بود، فیلتر کرد.

این اوضاع دوباره در سال 2014 که رجب طیب اردوغان دسترسی به توییتر، یوتیوپ و سپس سیستم های DNS را در طی اقدامی برای متوقف کردن مردم در زمینه انتقال خدماتشان از آدرس های IP باز ممنوع کرد، شدت گرفت.

سال گذشته نیز وزارت سیاست های اجتماعی و خانواده این کشور در تلاش بود که بازی ماین کرافت را به دلیل حمایت این بازی از گسترش خشونت در میان نوجوانان، ممنوع سازد. این وزارت خانه پس از مدتی در ماه نوامبر سال 2015 (10 آبان تا 9 آذر سال 94) سایت ردیت (Reddit) را از دور خارج کرد.

در ماه مه (12 اردیبهشت تا 11 خرداد) هم پی پال (PayPal) اعلام کرد که می خواهد به دلیل عدم موفقیتش در زمینه گرفتن مجوز کار در این کشور آن را ترک کند و سپس دو ماه بعد یک کودتای نظامی در حال پیشرفت دسترسی به برخی از سرویس های آنلاین را در این کشور محدود ساخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین