|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد
کد خبر: ۱۲۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه هدف از سفر به خرمشهر بازدید از عملیات نجات مغروقه ها بود، از انعقاد قراردادی با اعتبار ۶۲،۵ میلیارد تومان برای خروج ۳۹ مغروقه از آبراه اروند خبرداد.
 وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه هدف از سفر به خرمشهر بازدید از عملیات نجات مغروقه ها بود، از انعقاد قراردادی با اعتبار ۶۲،۵ میلیارد تومان برای خروج ۳۹ مغروقه از آبراه اروند خبرداد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در سفر به بندر خرمشهر و بازدید از پروژه خارج سازی مغروقه‌های اروند اظهار کرد: این قرارداد شامل خروج ۳۹ فروند مغروقه می‌شود که در محور اصلی آبراهه اروند قرار گرفته‌اند و البته چهار مغروقه دیگر هم هست که با قراردادی دیگر اقدام به نجات آنها کردیم.

وی افزود: در کل تعداد ۴۳ مغروقه را خارج می‌کنیم و بعد از اتمام کار خروج آنها، اروند آماده لایروبی می‌شود. البته ۱۸ فروند مغروقه نیز هست که در محدوده کشور عراق باقی مانده‌اند و باید با طرف عراقی برای نجات آنها مذاکره داشته باشیم و اگر آنها هم خارج شود و بتوانیم تمام آبراهه را از نظر مغروقه پاکسازی کنیم آن وقت نوبت به لایروبی می‌رسد. البته برای لایروبی نیاز به موافقت سیاسی و امنیتی هست که بر اساس قرارداد ۱۹۷۷ الجزایر توسط وزارت خارجه دو کشور انجام می‌شود. لایروبی کار بسیار مهم و مفصلی است که در اروند داریم و برای انجام حداقلی باید حدود ۱۲ میلیون مترمکعب را لایروبی کنیم و اگر بخواهیم عمق بیشتری را پوشش دهیم باید بالای ۳۰ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کار بسیار پرهزینه و گران قیمتی است و نهایتا بدون نجات مغروقه‌ها و لایروبی تمام کارهایی که برای نوسازی بندر خرمشهر انجام دادیم بی‌فایده و زحمات نیز ناقص می‌ماند.

وی اظهار کرد: امکانات بندری بسیار خوبی داریم و این بندر امکان تخلیه و بارگیری پنج میلیون تن کالا را در طول سال دارد ولی اکنون به دلیل مشکلاتی که در آبراهه داریم زیر ظرفیت کار می کنیم. اقدامات زیادی را در راستای نوسازی بندر و نجات مغروقه‌ها انجام دادیم و مکاتبات متعددی را هم برای نجات مغروقه‌ها با طرف عراقی داشتیم.

آخوندی بیان کرد:نجات مغروقه‌ها پیشرفت خوبی داشته و مراحل نهایی را طی می‌کند که تاکنون طی همین قرارداد اخیر تعداد ۱۱ فروند را بیرون آورده و ان‌شاالله بقیه را هم با سرعت بیرون می آوریم.

وی ادامه داد: در بندر خرمشهر بحث کشتیرانی بین ایران و عراق را فعال کردیم که می‌توانند به راحتی زائران حسینی را جابجا کنند. از مرز زمینی شلمچه نیز زائران جابجا می‌شوند و خوشبختانه پایانه شلمچه ساخته شده و امیدواریم تا قبل از اربعین به صورت رسمی افتتاح شود. این پایانه یکی از بهترین و زیباترین پایانه‌های کشور و دارای ظرفیت های بسیار خوبی است.

آخوندی گفت: پایانه چذابه نیز احداث شده و محور اهواز به چذابه را هم توسعه دادیم و بخش عمده‌ای از کارها تا قبل از اربعین انجام می‌شود. برای انتقال زائران از اهواز به شلمچه از طریق ریل نیز اقدامات لازم انجام شده و در کل تسهیلات لازم برای خدمات‌رسانی به زائران در ایام اربعین در خوزستان فراهم شده است.

وی افزود: خط ریلی خرمشهر به بصره نیاز به یک پل پیچیده روی اروند دارد و ۳۲ کیلومتر از این خط ریلی در حوزه کشور عراق بوده و کار مشترکی است که باید با همکاری طرف عراقی انجام شود. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا این لحظه مذاکرات زیادی با عراقی‌ها داشتیم ولی به دلیل مشکلات مالی و مسائل ناامنی از نظر تأمین مالی هنوز پا پیش نگذاشته‌اند و امکان اینکه بخواهیم یک جانبه همه هزینه‌ها را از سمت ایران تأمین کنیم وجود ندارد.

آخوندی ادامه داد: این طرح باید با مشارکت مالی دو کشور باشد و ایرانی ها موافق هستند ولی عراق هم باید پا پیش بگذارد و اگر سودش برای آنها بیشتر نباشد ولی کمتر هم نیست. در صورت تأمین مالی طرف عراقی بلافاصله مناقصه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بندر امام یکی از بنادر مهم کشور است و یک سوم از عملیات دریایی ایران در این بندر انجام می‌شود. برای ساخت مخازن و سیلوها در بندرامام  بخش خصوصی حدود ۱۷۷ میلیارد تومان و سازمان بنادر ۱۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

آخوندی اظهار کرد: یک فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار در بندرامام داریم تا ۳۰۰ هزار تن سیلو ایجاد کنیم و در حال حاضر ۷۰ هزار تن در این بندر سیلو داریم و به دنبال توسعه ۴ برابری این سیلوها هستیم.

وی افزود: ۲۲ میلیون تن حجم غلاتی است که وارد بنادر می شود و ۷۰ درصد این میزان از طریق بندر امام  وارد می‌شود و به این دلیل بحث سیلوها و مخازن در این بنادر بسیار مهم است.

آخوندی تصریح کرد: ۶ مکنده غلات با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در ساعت برای بندر امام سفارش داده شده است تا بتوانیم این بنادر را به مکنده‌های غلات تجهیز کنیم و سرعت تخلیه از کشتی به سمت سیلوها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در بندر امام در دست انجام است، اسکله های تخصصی نفت و مایعات است، عنوان کرد: اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور با توجه به وجود ظرفیت‌ها بسیار حائز اهمیت و به همین دلیل شبکه ریلی داخل بندر را تجهیز کرده‌ایم. همچنین خطوط ریلی از بندر به سمت اهواز و تهران در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: چیزی حدود ۸۰۰۰ نفر در این بندر مشغول به کار هستند و این بندر سهم عمده ای از اشتغال منطقه را بر عهده دارد و به یک قطب صنعتی در کشور تبدیل شده است.

وی در پایان از انجام حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه راه آهن خوزستان در ۲ سال اخیر خبرداد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین