|
|
امروز: شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۵
کد خبر: ۱۲۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
جمهوری آذربایجان نیاز به خودروهای ایرانی دارد و شرکت های خودروساز ایران مشکلی در فروش محصولات خود به این کشور ندارند.
جمهوری آذربایجان نیاز به خودروهای ایرانی دارد و شرکت های خودروساز ایران مشکلی در فروش محصولات خود به این کشور ندارند.

جعفر سرقینی افزود: اگرچه بسیاری از خودروسازهای جهان اکنون در آذربایجان حضور جدی دارند اما مردم متناسب با درآمدهای خود خرید می کنند؛ همچنین طبق بررسی ها، متوسط قیمت خودروهای ایرانی متناسب با توانمندی طیف وسیعی از مردم آذربایجان است، بنابراین مشکلی در فروش خودروهای ایرانی به این کشور وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه 2 ماه پیش کلنگ احداث کارخانه ایران خودرو در آذربایجان از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت زده شد، گفت: این کارخانه در فاز اول فعالیت خود، نخستین خودرو های مونتاژ شده را در ماه می سال 2017 وارد بازار آذربایجان می کند و پس از تکمیل و توسعه، در انتهای فاز سوم قطعه سازی نیز در این کشور انجام خواهد شد.

سرقینی افزود: حضور خودروسازها می تواند تاثیر مثبتی در بهبود روابط دو کشور داشته باشد چرا که به دنبال آن، پای بسیاری از صنایع وابسته از جمله قطعه سازها به این کشور باز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در زمینه فولاد نیز زمینه همکاری بین دو کشور فراهم شده و مسئولان آذربایجان برای همکاری بیشتر اعلام آمادگی کرده اند، حتی بحث معافیت گمرکی، معافیت مالیاتی و تخفیف در تحویل زمین نیز مطرح شده است.

وی افزود: در بخش مس و طلا نیز شرایط همکاری میان دو کشور وجود دارد و ایرانی ها از گذشته صنعت مس و طلای آذربایجان را در دست داشته اند اما این همکاری ها بیشتر به صورت شخصی انجام می شد که امیدواریم بتوانیم آن را در قالب همکاری های رسمی و حضور شرکت های ایرانی درآوریم.

سرقینی ادامه داد: با توجه به توانمندی ایران در صنایع دارویی، فولاد، فلزات غیرآهنی، صنایع غذایی و صنایع لاستیک سازی، زمینه فعالیت شرکت های ایرانی در این بخش ها نیز در آذربایجان وجود دارد چراکه در این زمینه ها صاحب تکنولوژی هستیم، در صادرات خدمات فنی، مهندسی، طرح های توسعه آب و فاضلاب، برق و الکترونیک و نفت، گاز و معادن نیز شرایط همکاری روزافزون دو کشور فراهم است.

وی با بیان اینکه تجارت ایران و آذربایجان هنوز به حد قابل قبول نرسیده است، افزود: اگرچه آمار تجاری نشان دهنده رشد 70 درصدی روابط تجاری دو کشور در هفت ماهه سال جاری میلادی است اما این میزان هنوز در حد 300 میلیون دلار است که در خور توانمندی ها و ظرفیت های تجاری دو کشور نیست.

سرقینی با اشاره به مشترکات ایران و آذربایجان، گفت: دو کشور آداب و رسوم، فرهنگ، دین و مذهب مشترک دارند و به دلیل همین نزدیکی فرهنگی مردم آذربایجان از محصولات ایرانی استقبال می کنند و شرکت های ایرانی همانطور که در کشورهای مختلف سرمایه گذاری می کنند، باید در آذربایجان نیز حضور جدی داشته باشند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگرچه بسیاری از کشورها مانند ترکیه زودتر از ما وارد بازار آذربایجان شده اند، اما باید برای کسب سهم از بازار این همسایه شمالی با رقبای خود بجنگیم.

سرقینی دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه را نسبت به دوره قبل از نظر تعداد مشارکت کنندگان، سطح کیفی برگزاری نمایشگاه و تنوع حضور شرکت ها مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم شرکت های ایرانی در جریان این نمایشگاه بتوانند با همتایان آذری خود همکاری های مشترکی را آغاز کنند.

دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه در باکو با حضور 54 شرکت فعال ایرانی در حوزه های صنعت ساختمان، تجهیزات صنایع نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی ـ مهندسی، توسعه شهری و ساخت وسازها، راه سازی، پل سازی، آسفالت، انتقال لوله های نفت وگاز، صنعت پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سنگ و شیشه در فضایی حدود 2 هزار مترمربع دوشنبه 29 شهریورماه جاری در باکو اکسپو سنتر گشایش یافت.

این نمایشگاه تا 31 شهریورماه دایر است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین