کد خبر: ۱۱۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: ۱۸۰ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود که اکنون با ۱۶ درصد افزایش به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر تامین مالی خرید ایرباس گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر افزایش داشت و امسال یک هزار و ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می‌کنیم که در هفته دولت بیش از ۴۰۰ کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عباس آخوندی در برنامه نگاه درباره ارزیابی اقدامات یکسال گذشته وزارت راه و شهرسازی افزود: اتفاقات مهمی در تمامی حوزه‌ها صورت گرفته است و در حوزه حمل و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و در سایر حوزه‌ها نیز اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایی است به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان اوفَک (OFAC)ه‌تیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان شاالله به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.

آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود.

وی افزود: البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می شود.

وزیرراه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدرعملی می شود گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد کردند البته سیاست دنیا پیچید‌گی‌هایی دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.

انجام اقدامات خوب در حوزه حمل ونقل ریلی

وی در بخش دیگر سخنانش درباره حمل ونقل ریلی و راه آهن نیز گفت: در راه آهن تسهیلات خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام شده است.

آخوندی با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده اند گفت: برای افزایش ضریب بهره وری ناوگان حدود ۲ هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهار اجرایی شده که با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن در سال افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان امسال ۸۲۰ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافت ، اصفهان ، اهواز ، اندیمشک و تربت حیدریه دید.

آخوندی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای ۷۰۰ کیلومتر از این خطوط تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر که بخش عمده ای از آنها اجرا شده است به طوری که تا پایان امسال ۶۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.

وی افزود: پارسال ۴و هشت دهم میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابه جاشدند و امسال این رقم به ۷ میلیون نفر می رسد و هدفمان جابه جایی ۲۵ میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.

آخوندی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه ها همچون خطوط جنوب ۶۰ سال است که بازسازی نشده اند که بازسازی اساسی ۷۲۶ کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است ۳۰۰ کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.

وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود اول مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چقدر ذوب آهن ریل تولید کند یکجا آن را می خریم.

آخوندی افزود: در بحث ناوگان ریلی کلا بخش خصوصی کار می کند اما در بخش زیرساخت ها چون هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشکن کنیم آنوقت فشار به مردم می آید از آن رو در بخش دولتی کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه درحوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض کنیم بطوری که بتوانند با دنیا رقابت کنند گفت: اکنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیراٌ‌ نیز سیستم کیترینک و آشپزخانه ای را که همه استاندارد بین المللی را داشت افتتاح کردیم .

وزیرراه و شهرسازی افزود: پارسال ۱۵۰ واگن بالای ۵۵ سال را از خط خارج کرده ایم و امسال هم ۳۵۰ واگن که عمری بالای ۴۵ سال دارند کنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای ۳۵ سال را از خطوط خارج کنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در قطارهای پنج ستاره امکان استفاده از اینترنت و سیستم های نمایشی در طول سفر است گفت: پیگیری می کنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و موجب رفاه بیشتر مسافران شود.

وی به سرعت قطارها نیز اشاره کرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده بطوری که مسیر تهران مشهد را که بیشتر از ۱۲ ساعت می پیمودند اکنون به ۱۰ ساعت رسیده البته این افزایش سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.

آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر که بالاترین فناوری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و کارگاه ها فعال شدند.

وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود که طول این مسیر با این قطارها به دوساعت کاهش می یابد.

آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی ها کارهای آن را انجام دادند و کارگاه ها فعال شده است.

وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال ۸۲۰ کیلومتر خط جدید داریم، ۶۳۰ کیلومتر خط حومه ای، ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبکه ای و ۲۸۰ کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.

آخوندی افزود: کنترل اتوماتیک کامل قطار موضوع مهم و با اهمیت است که موفق به انجام آن شدیم و درحقیقت با آن ضریب ایمنی مسافران بالا رفته است.

وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است امیدواریم امسال ۲۰۰ واگن باری جدید و ۲۳۰ واگن مسافری جدید و پنجاه دستگاه لوکوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.

تحول عظیم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال ۱۲ هزار کیلومتر روکش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم ۱۵ هزار کیلومتردیگر روکش کنیم همچنین هزارو ۷۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می کنیم که در هفته دولت بیش از ۴۰۰ کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می شود.

آخوندی افزود: قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید .

وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: ۸ هزارو ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به ۹۵ درصد افزایش یابد.

آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: ۱۸۰ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود که اکنون با ۱۶ درصد افزایش به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.

وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری ۲و نیم میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات ۴۳۰ میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به ۸ و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و کریدور جنوب به شمال شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین