|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۱۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کارگردان فیلم «امکان مینا» یادآور شد: تمام فیلم هایی که ساختم، هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند و در جریان ساخت این فیلم همواره فکر می کردم دارم فیلم اولم را می سازم و این حس خوبی است.
 کارگردان فیلم «امکان مینا» گفت: این فیلم در وهله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.

کمال تبریزی یکشنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» در فرهنگسرای فردوس اظهارکرد: بنیاد این فیلم با عشق آغاز شده و بعد به مسائل اجتماعی می رسد و تاثیرات سهمگین و وحشتناکی که یک سیاست اشتباه می تواند بر زندگی مردم عادی و اقشار مختلف جامعه داشته باشد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سوژه اولیه فیلم نامه «امکان مینا» از سوی تهیه کننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، گفت: اصلی ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است، این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده ها را هدف گرفته اند.

تبریزی افزود: وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه 60 آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه می دانند که بعضی گروه های سیاسی چگونه با روش هایی نادرست اظهار وجود کرده و آرمان های خود را مطرح می کنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است.

وی با بیان اینکه فیلم نامه «امکان مینا» حدود هفت بار بر اساس طرح اولیه بازنویسی شد، گفت: ما می خواستیم در این فیلم کارهای دیگری انجام دهیم اما متاسفانه ممیزی ها اجازه نداد، در واقع ما فکر می کردیم باید چند لایه و صحنه در این فیلمنامه وجود داشته باشد که بتواند به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب در شرایط متعادل تری قرار گیرد.

کارگردان فیلم «امکان مینا» یادآور شد: تمام فیلم هایی که ساختم، هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند و در جریان ساخت این فیلم همواره فکر می کردم دارم فیلم اولم را می سازم و این حس خوبی است.

تبریزی با اشاره به روند ساخت فیلم «امکان مینا» اظهار کرد: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانه های تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانه ها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.

وی با بیان اینکه قصه عاشقانه اولویت اول ما در فیلم «امکان مینا» بود، افزود: در واقع روش های سیاسی غلط که انسانیت انسان را نادیده می گیرد به نتیجه نخواهد رسید؛ در ابتدای این فیلم با خانواده ای روبه رو می شویم که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و در انتهای فیلم با خانواده ای متلاشی شده مواجه هستیم.

تبریزی درباره نام این فیلم گفت: «امکان» اصطلاح تخصصی خانه تیمی است آدم های مختلفی که در یک خانه تیمی زندگی می کنند خودشان صاحب خانه های مشخص هستند که هیچ یک از افرادی که در آن خانه با یکدیگر زندگی می کنند هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند، چون ممکن است خانه تیمی تحت شناسایی قرار گیرد و این افراد قبل از دستگیری باید به سرعت خانه را تخلیه کنند بنابراین باید هر کدام یک امکان (مکان) برای ادامه مبارزه داشته باشند.

هیوا مسیح منتقد سینما نیز در این نشست با اشاره به اینکه منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده سابقه درخشانی در سینمای ایران دارند، گفت: نقش تهیه کننده در این فیلم بسیار پررنگ است.
مسیح با اشاره به کارگردانی خوب و بازی های درخشان و موسیقی فیلم «امکان مینا»، گفت: بدون شک میلاد کی مرام با بازی درخشان خود در این فیلم باید در جشنواره فجر جایزه می گرفت.
این منتقد سینما با بیان اینکه بن مایه فیلم «امکان مینا» عاشقانه است، خاطرنشان کرد: عشق بستر اصلی فیلم است و سیاست و اجتماع در اطراف آن اتفاق می افتد و جالب است مفهوم عشق تا پایان فیلم ادامه دارد که این نقطه قوت فیلم به شمار می رود.
مسیح با اشاره به تاثیر جریان های سیاسی در ساخت فیلم «امکان مینا» افزود: در این فیلم مشخصا هیچ اسمی از سازمان ها و احزاب سیاسی اول انقلاب برده نمی شود.

وی گفت: این فیلم قصد دارد بگوید که گروه های سیاسی چطور می توانند در لایه های اجتماعی و خانواده های طبقه متوسط و یا پایین تر نفوذ کرده و یک زندگی را تغییر دهند.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی شامگاه یکشنبه با حضور کارگردان و هیوا مسیح منتقد سینما در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

این فیلم درباره خبرنگار جوانی است که زندگی عاشقانه ای با همسرش دارد اما در میانه راه، سرنوشت دیگری برای این زوج جوان رقم می خورد.

فیلم «امکان مینا» در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (سعید ملکان) و بهترین موسیقی متن(محمدرضا علیقلی) را دریافت کرد و در بخش های بهترین طراحی صحنه و لباس(بهزاد کزازی)، بهترین تدوین(محمد رضا موئینی و هدی موئینی)، بهترین فیلمبرداری(فرشاد محمدی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (مینا ساداتی)، بهترین کارگردانی(کمال تبریزی)، بهترین فیلمنامه(فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی) و بهترین فیلم نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد.

میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی و علی مردانه در این فیلم ایفای نقش کردند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین