|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۱۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
مارک راکربرگ همیشه گفته که در ابتدا فیس‌بوک را راه‌اندازی کرده چراکه خواهان تجربه یک دانشکده در دنیای مجازی به‌صورت همراه و در هرلحظه را داشته است و ارتباطات در این مورد اصل و درون‌مایه اصلی بوده است.
شاید امروزه بتوان گفت در کوچکترین مناطق هم مطمئناً یک نفر در فیس‌بوک حضور دارد و این میزان محبوبیت و معروف بودن این شبکه و کلاً شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

به گزارش آی بازاریابی، اگر به شما بگویم که این مقاله در رابطه با ترفندهای بازاریابی در اولین و بهترین شبکه اجتماعی دنیا است، شاید اصلاً نیازی به استفاده از کلمه فیس‌بوک هم نداشته باشم. یعنی به عبارتی شاید امروزه بتوان گفت مثلاً کشور یا منطقه‌ای ممکن است جاده آسفالت شده مناسب برای رفت‌وآمد نداشته باشد، ولی مطمئناً یک نفر از اهالی آن شهر در این شبکه اجتماعی یعنی فیس‌بوک حضور دارد و این میزان محبوبیت و معروف بودن این شبکه و کلاً شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.
 
اینکه چه رازی در پشت رشد و محبوبیت فوق‌العاده‌ای شبکه اجتماعی نهفته است و اینکه استراتژی که باعث سرآمد شدن این شرکت در بین این‌همه شرکت‌های مختلف شده است، خود سؤالی است که شاید حتی برای خیلی از فعالان این شبکه ناشناخته باشد. در ادامه این مطلب فهرستی از درس‌های بازاریابی از این شبکه را در اختیار شما می‌گذاریم.

1- نوآوری
اولین ویژگی فیس‌بوک نوآوری آن است. برخی از شبکه‌های اجتماعی حتی پیش از فیس‌بوک هم حضور داشتند که ازجمله می‌توان به اورکات و مای اسپیس اشاره کرد. بااین‌وجود، فیس‌بوک تجربه کاربری و ظاهری را به دنیای مجازی آورد که دنیای مجازی را با تحول فوق‌العاده‌ای روبرو ساخت. شکی در رشد غیرقابل‌باور فیس‌بوک در عرصه رسانه‌های آنلاین وجود ندارد و این تنها به دلیل نوآوری این شبکه در ظاهر و تجربه کاربری و همین‌طور الگوریتم‌های آن است.

2- ارتباطات اهمیت بسیار زیادی دارد
مارک راکربرگ همیشه گفته که در ابتدا فیس‌بوک را راه‌اندازی کرده چراکه خواهان تجربه یک دانشکده در دنیای مجازی به‌صورت همراه و در هرلحظه را داشته است و ارتباطات در این مورد اصل و درون‌مایه اصلی بوده است. مردمی که در دنیای واقعی همدیگر را می‌شناسند، به‌راحتی می‌توانند در محیط فیس‌بوک هم باهم دوست باشند و این تجربه دقیقاً همانند محیط یک دانشکده است. شما می‌خواهید با دوستان، خانواده و افراد هم‌فکر خو در ارتباط باشید و فیس‌بوک این فرصت را برای شما فراهم آورده است.

3- همه باهم در زیر یک سقف شعار جدید است
فیس‌بوک، همانند خرده‌فروشان مدرن، از سیاست همه‌چیز و همه‌کس در زیر یک سقف پیروی کرده است. نه‌تنها فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی بود، بلکه بازی‌های آنلاین هم ارائه می‌داد، قابلیت به اشتراک‌گذاری ویدئو هم داشت، قابلیت توسعه اپلیکیشن هم داشت، از کسب‌وکارها حمایت می‌کرد و برای آن بازاریابی می‌کرد و درنهایت کیفیت در تمام این امور داشت. پس شعار همه باهم در زیر یک سقف واقعاً برازنده آن بود.

4- پیوستگی و تداوم در کار
یکی از سیاست‌های فیس‌بوک این است که سرورهای آن هرگز خاموش نشده یا با مشکل فنی مواجه نمی‌شوند و در تمام مدت شبانه‌روز به‌صورت 24 ساعته فعالیت دارند. به‌طور مشابه، تجربه کاربر و ظاهر فیس‌بوک هم تقریباً همواره به یک صورت باقی‌مانده است و همواره بازخورد مناسبی برای گروه پشتیبانی و توسعه ارائه می‌کند. پس درس دیگر از این شرکت بزرگ ادامه راه و روند اصلی برای طولانی‌مدت بدون تغییر است، مگر آنکه نیاز به اجرای تغییری بزرگ در کل سیستم لازم و ضروری باشد.

5- موبایل و همراه بودن
زمانی که اندروید وارد دنیای آنلاین شده بود، فیس‌بوک بلافاصله با استفاده از یک اپلیکیشن وارد دنیای موبایل و همراه شد. اپ فیس‌بوک و پیام‌رسان فیس‌بوک در این عرصه برای داشتن عملکرد خوب و مطلوب زبان زد همه کاربران این شبکه است. فیس‌بوک به‌خوبی متوجه شد که اگر بر روی گوشی‌های هوشمند حضور نداشته باشد، خیلی زود با شکست بزرگی مواجه می‌شود و این شکست از جانب گوگل با زیرساخت اندروید آن خواهد بود.

6- دارایی‌های آینده را خریداری کنید
فیس‌بوک سابقه خریدهای فوق‌العاده و بزرگی را دارد که دو مورد از بزرگ‌ترین‌های آن واتس آپ و اینستاگرام است. فیس‌بوک خیلی زود فهمید که آینده خوبی در انتظار این شرکت‌هاست و با خرید زودهنگام این دو ابزار سرمایه‌گذاری خیلی خوبی برای تبدیل‌شدن به نام اول و شماره یک در بین رسانه‌های اینترنتی انجام داد. خریدن سرمایه‌هایی از آینده هنری است که فیس‌بوک در آن حرف اول را می‌زند.
 
7- از جوانی شروع کنید
مارک زارکربرگ جوان‌ترین میلیاردر دنیا بود و این نکته به‌خوبی نشان می‌دهد که اگر شما با سن کم‌کار و فعالیت را شروع کنید، همواره شانس بیشتری برای موفقیت در اختیاردارید. چراکه باسن کم شما همواره انرژی و اشتیاق لازم برای ریسک منطقی و حساب‌شده را در اختیاردارید و در کنار آن نیاز به باور به توانایی موفقیت در خوددارید که امروزه در اغلب جوانان دیده می‌شود.

8- بزرگ بی اندیشید
فیس‌بوک کار خودش را برفرض تبدیل‌شدن به یک شرکت بسیار بزرگ آغاز کرد و به این موضوع باور داشت و برنامه به همین ترتیب هم پیش رفت. بهترین نکته‌ای که می‌توان از شرکت‌های بزرگ آنلاین یاد گرفت این است که به‌خوبی بدانید چگونه باید کسب‌وکار موردنظر را توسعه داده و رشد بدهید. اگر شرایط آن‌طور که می‌خواستید پیش نرفت، آنگاه شاید دیگر گزینه‌ای غیر از خروج در اختیار نداشته باشید.
 
اما اگر شرایط خوب یا خیلی خوب پیش رفت، آیا امکان و قدرت بزرگ شدن بر اساس انتظارات مشتری رادارید؟ فیس‌بوک خیلی سریع رشد کرد، اما گروه توسعه فنی خیلی خوبی هم در اختیار داشت که انتظارات مشتریان را برآورده می‌ساخت.

9- بازخورد دریافت کنید و ایده‌هایی را در این رابطه برای توسعه اجرا کنید
همیشه یک محصول یا خدمت را در حالی به بازار معرفی کنید که فرض بر این باشد در آینده با دریافت بازخورد آن را ارتقاء داده و بهبود می‌بخشید. فیس‌بوک مثلاً گروه بسیار فعال و فوق‌العاده در اختیار دارد که با استفاده از بازی‌ها و اپلیکیشن ها زیادی را تحت این شبکه اجتماعی تولید می‌کنند و فیس‌بوک با چنان هماهنگی با این گروه فعالیت می‌کند که هرچند وقت تغییرات بسیار زیادی در این شبکه برای منطبق شدن با نیازهای آن‌ها این گروه برنامه‌ریزی انجام می‌دهد. شاید خیلی از کاربران از این موضوع اطلاعات خاصی نداشته باشند، اما خوب است که بدانید که در پشت هر یک صفحه از فیس‌بوک بیش از چند میلیون کد قرار دارد.

10- ایده‌های منحصربه‌فرد برای درآمدزایی
فیس‌بوک در ابتدا با این هدف فعالیت خودش را آغاز کرد که هرگز نیازی به تبلیغات ندارد. اما این موضوع بعدها در مواجه با رقبا تغییر کرد و اکنون فیس‌بوک حجم زیادی از تبلیغات را منتشر می‌کند. در ابتدا یکی از منبع‌های مهم درآمدی برای فیس‌بوک تبلیغ بازی‌ها و اپلیکیشن هایی بود که مردم خواهان تبلیغ آن‌ها در این شبکه بودند. مثلاً یکی از نمونه‌های قدیمی این اپلیکیشن ها Farmville بود که مردم برای داشتن حتی چند امتیاز بیشتر حاضر به پرداخت پول بودند و با استفاده از این نمونه‌ها فیس‌بوک قادر به جذب حجم بالایی از ترافیک و درآمد بود.

11- به محصول خود اعتماد داشته باشید / از رقابت نترسید
فیسبوک پیش‌ازاین و در زمان شروع رقبایی از قبیل اورکات و مای اسپیس داشت. اما فیس‌بوک از این نام‌های بزرگ ترسی به خود راه نداد، چراکه زاکربرگ به‌خوبی می‌دانست که محصول بزرگی در دست دارد که در بازار موفق می‌شود. نکته و درس بازاریابی از این مطلب این است شما همواره نیاز به اعتماد داشتن در محصول خودتان رادارید. از رقابت با بزرگان نترسید. اگر اعتمادبه‌نفس داشته باشید، آنگاه محصول شما با موفقیت روبرو می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین