|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
در این نشست که شمار زیادی از روحانیون و ائمه جماعات جمهوری آذربایجان حضور داشتند، شیخ الاسلام پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز گزارشی ارائه کرد.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری که روز یکشنبه وارد باکو شد، با مقامات ارشد ، علما و اندیشمندان جمهوری آذربایجان و ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرد و ضمن امضای 6 سند همکاری، در گفت و گو ها و سخنرانی ها مواضع و دیدگاه های منطقه ای وجهانی و سیاست های ایران در گسترش روابط و مناسبات با کشورهای همسایه را تشریح کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای یک سفر دو روزه به دعوت رسمی الهام علی اف همتای جمهوری آذربایجانی وارد باکو شد تا در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری برای بررسی همکاری های سه جانبه در حوزههای مختلف از جمله در حوزه بازرگانی، انرژی، ارتباطات، مسائل زیست محیطی، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل و ترانزیت شرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از ورود به باکو ظهر یکشنبه به وقت محلی در کاخ زاگولبا مورد استقبال رسمی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روسای جمهوری دو کشور از یگان حاضر در این مراسم سان دیده و سپس هیأت های عالی رتبه را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از این آیین با حضور روسای جمهوری، دو کشور 6 سند و یادداشت تفاهم همکاری در راستای تعمیق و تقویت روزافزون روابط و همکاری های دو جانبه در زمینه استاندارد، بین سازمان ملی استاندارد کشورمان و وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان همکاری میان بانک های مرکزی دو کشور ، سند برنامه اجرایی همکاری ها در زمینه گردشگری ، پروتکل تمایل میان دولت دو کشور در زمینه کریدور حمل و نقل شمال – جنوب ، همکاری های امنیت الکترونیک و موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی امضا کردند.

رییس جمهوری پس از امضای 6 سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مقام های ارشد تهران و باکو تصریح کرد: دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاریها، عزم راسخ دارند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، با تقدیر از میهمان نوازی دولت و مردم آذربایجان از هیات عالی رتبه ایران در این سفر، گفت: طی سه سال گذشته روابط دو کشور به سرعت در حال گسترش بوده و گام های بسیار خوبی برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران - باکو برداشته شده است.
رئیس جمهوری اظهار کرد: سفرهای روسای جمهوری ایران و آذربایجان به دو کشور و ملاقات هایی که در حاشیه کنفرانس ها و مجامع بین المللی انجام گرفت ، گامی رو به جلو برای توسعه روابط دو ملتی است که دارای تاریخ ، فرهنگ، دین و مذهب مشترک هستند و سالیان دراز در کنار هم با برادری و اخوت زندگی کردند.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان امضاء 16 سند همکاری بین دو کشور طی 3 سال گذشته را بسیار پربار و ثمربخش دانست و ابراز امیدواری کرد که این توافقات، روابط رو به جلو دو کشور را تحکیم ببخشد.

وی با تأکید بر اینکه در تمامی سازمان های بین المللی دو دولت حامی و همکار یکدیگر بوده اند، افزود: جمهوری آذربایجان همواره مخالف تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بود و خوشحالیم که امروز برداشته شدن تحریم ها زمینه را برای تقویت همکاری بین دو کشور فراهم کرده است.

سپس دکتر حسن روحانی و الهام علی اف در جلسه مشترک هیأت های عالی رتبه دو کشور شرکت کردند و رئیس جمهوری کشورمان در سخنانی با بیان این که ضروری است موضوع کاهش تعرفه های تجاری میان دو کشور سریعاً بررسی و نهایی شود، اظهار کرد: نزدیکی و گسترش روابط با کشورهای اورآسیا، منطقه قفقاز و بویژه کشور آذربایجان بسیار مهم بوده و باید در آینده به سمت تجارت آزاد، حرکت نماییم.

رییس جمهوری بر ضرورت تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و همکاری های ترانزیتی و اتصال راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان از طریق آستارا و رشت تأکید کرد و گفت: این کریدور می تواند در اتصال منطقه قفقاز و حتی اروپا به کشورهای حوزه خلیج فارس نقش بسزایی ایفا نماید.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مسایل زیست محیطی در دریای خزر باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در این زمینه ایران خواستار فعال تر شدن هر چه سریع تر دبیرخانه در باکو است.

دیدار و گفت وگوی صمیمی با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان از جمله سفر روز نخست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بوده است و ایشان در این دیدار با بیان این که ' ایرانی هر کجا هست، سفیر فرهنگ دینی و ملی است'، از نهایی شدن خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

رییس جمهوری با اشاره به ویژگی و امتیاز جمهوری آذربایجان نسبت به سایر همسایگان ایران از لحاظ دینی، مذهبی و تاریخی مشترک تأکید کرد: باید از این فرصت برای تأمین منافع دو دولت و ملت به خوبی بهره ببربم.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم سیاست برد – برد را نه تنها در مذاکرات هسته ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها بکار گرفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه پیگیری سیاست برد – باخت بادوام و بلند مدت نبوده و به نفع هیچ کشوری نیست، تصریح کرد: اگر مذاکرات هسته ای نیز برد – باخت بود هرگز موفق نمی شدیم و در صورت موفقیت نیز ادامه دار نبود.

دکتر روحانی افزود: سیاست برد – برد و اعتدال دولت یازدهم به این معناست که تنها به فکر خود بودن منجر به موفقیت نمی شود. دولت یازدهم بجز کشورها و قدرت هایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیا می باشد و ما باید معرف مهربانی و خدمت به همه انسان ها باشیم، مگر اینکه کسی بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ملت ایران، خدشه ای وارد نماید.

رئیس جمهوری همچنین با روحانیون و اندیشمندان جمهوری آذربایجان دیدرا و گفت و گویی صمیمی داشتند و در این دیدار که قرآن و اهل بیت (ع) پیوند دهنده مردم ایران و آذربایجان است و دین و فرهنگ مشترک، سرچشمه اعتماد و همکاری تهران - باکو است و تفرقه و ترور به نام اسلام، توطئه ای در جهت اسلام هراسی است.

رییس جمهوری اسلامی ایران، اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) را پیوند دهنده مردم ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد و تاکید کرد: پیوند مستحکم دوملت و دو دولت در سایه همین اشتراکات است و اگر این اشتراکات نبود هیچ تبلیغات و سیاستی نمی توانست اینگونه دو ملت را برادرانه در کنار یکدیگر قرار دهد.

وی به شادمانی وصف ناشدنی مردم ایران هنگام استقلال جمهوری آذربایجان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد و گفت: روابط دو دولت به عنوان خواست مشترک دو ملت، بویژه در سال های اخیر مستحکم تر و نزدیک تر شده است و دیدارهای مکرر مقامهای ارشد، به تقویت بیش از پیش این روابط انجامیده است.

رئیس جمهوری، تفرقه و ترور به نام اسلام را توطئه ای در جهت اسلام هراسی دانست و اظهار کرد: متأسفانه امروز دشمنان اسلام با تسلیح گروهی آدمکش و تروریست تحت نام اسلام، شمشیر را بر رخ اسلام و مسلمانان کشیده اند و آنها را رو در روی یکدیگر قرار داده اند.

در این نشست که شمار زیادی از روحانیون و ائمه جماعات جمهوری آذربایجان حضور داشتند، شیخ الاسلام پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز گزارشی ارائه کرد.

فردا دوشنبه در ادامه این سفر، روسای جمهوری ایران ،روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاسی سه جانبه شرکت می کنند و در زمینه مسائل مختلف از جمله کاهش تعرفه گمرکی میان سه کشور ، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا، مشارکت در خودروسازی و داروسازی در آذربایجان، توسعه تجارت و سرمایه گذاری میان ایران و آذربایجان و همکاری های منطقه ای، مبارزه با تروریسم و همکاری سه کشور در دریای خزر را به بحث و تبادل نظر می گذارند.

این اولین بار است میان ایران، روسیه و آذربایجان، اجلاس سه جانبه برگزار می شود که به گفته روحانی این ارتباط هم از لحاظ توسعه روابط میان همسایگان و هم با توجه به شرایط خاص منطقه برای افزایش ثبات و امنیت در منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین