|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
گروهی که خبرساز شده‌اند گروه بقیةالله هستند. سید مرتضی پورعلی،مسئول گروه تبلیغی جهادی بقیةالله می‌گوید: «ما 10 گروه هستیم که در آمل و بابلسر از سال 94 در دفتر تبلیغات حوزه علمیه ثبت شدیم.»
روزنامه ایران نوشت:عکس روحانیان جوانی که در ساحل «بابلسر» با کودکان بازی می‌کنند با نوجوانان فوتبال و با جوانان سلفی می‌گیرند خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های مختلفی در پی داشت.

سید مرتضی پورعلی،مسئول گروه ترویجی با عنوان جهادی بقیةالله در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: بسیاری از حضور ما متعجب بودند و حتی به شوخی می‌گفتند:«حاج آقا شما کجا، اینجا کجا. مگه داریم. مگه میشه.» آنها یک گروه 25 نفره از 10 گروهی هستند که در بابل و بابلسر به فعالیت ترویجی می‌پردازند. محدوده فعالیت آنها هم مدارس، پارک، ساحل بابلسر و جنگل است. سوای گروه جهادی بقیة الله، حسین حسین‌زاده برسمنانی، رئیس شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی مازندران هم از حضور 150 روحانی خواهر و‌برادر در هفت بخش شهر بابل خبر می‌دهد که از سال 88 فعالیت تبلیغی خود را شروع کرده‌اند.

ساحل بابلسر

گروهی که خبرساز شده‌اند گروه بقیةالله هستند. سید مرتضی پورعلی،مسئول گروه تبلیغی جهادی بقیةالله می‌گوید: «ما 10 گروه هستیم که در آمل و بابلسر از سال 94 در دفتر تبلیغات حوزه علمیه ثبت شدیم.» فعالیت آنها به گستردگی گروه حامیان ولایت بابل نیست. آنها در مراسم‌ خاص مثل محرم و فاطمیه در مدارس حضور پیدا می‌کنند. به پارک‌ها، بیمارستان و جنگل و سواحل می‌روند.

اما آغاز حضور آنها در سواحل از یک برنامه کلید خورد که «سپاه» آن را انجام می‌داد. او می‌گوید: «سال قبل سپاه شهرستان بابلسر طرح «ساحل سالم» را در شهرهای ساحلی اجرا کرد که یک جنگ شاد بود.» آنها می‌روند و برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند. پورعلی می‌گوید: «تابستان قبل 15 شب همکاری داشتیم و یک برنامه مذهبی اجرا کردیم.» امابه گفته او آنچه  باعث خبرسازی و بازتاب رسانه‌ای فعالیت‌های آنها شد حضور چهره به چهره و فیزیکی آنها در ساحل بود. دوهفته است به ساحل می‌روند. اعتقاد داردآن برنامه مشترک فاصله آنها و مردم را کم نکرد: «مردم به سمت ما نمی‌آمدند. فقط نگاه می‌کردند.» اما تصمیم می‌گیرند که بروند و حرف بزنند. روز اول رفتیم به بچه‌ها شکلات و بادکنک دادیم. می‌گوید: «روایت اهل بیت (ع)است که اگر می‌خواهید دل پدر و مادر را به دست بیاورید از طریق بچه‌ها ورود کنید.» از بچه‌ها می‌پرسند که بلدی قرآن بخوانی؟ به گفته پورعلی این آغاز همکلامی با مردم است. به کودکان بادکنک می‌دهند ووقتی بچه‌ها می‌دیدند خوشحال می شدند و ارتباط برقرار می‌کردند.» از استقبال مردم راضی است. می‌گوید: «حضور ما در ساحل برای خیلی از کسانی که آنجا بودند، تعجب برانگیز بود.» اعتقاد دارد که با حضور آنها در سواحل نگاه‌ها عوض می‌شود.» واکنش‌های مختلفی در ساحل دیده‌اند،مثلاً می‌گفتند:« حاج آقا شما و دریا. مگه میشه. مگه داریم. بالاخره می‌دانید که در سواحل یک کم فضا از دست می‌رود. بی‌حجابی دیده می‌شود. ما حس می‌کردیم که باید بچه‌ها ی مذهبی هم اینجا ورود کنند.» برخی از مردم هم به آنها گفته‌اند چرا زودتر نیامدید؟ چرا طلبه‌ها از فضای دریا دور هستند؟ پورعلی می‌گوید:«کسانی هم بودند که تیکه بیندازند اما ما توجه نمی‌کنیم. تیری در تاریکی است این تیکه ها.» به گفته او گاهی یک خانواده 20 تا 30 دقیقه می‌نشیند و با آنها گفت‌و‌گو می‌کند. در نهایت هم می‌گویند: «حاج آقا با شما صحبت کردیم، سبک شدیم.» او می‌گوید: «توجه کنید کسانی اینجا می‌آیند که ممکن است حتی یک بار هم مسجد نیامده باشند.» او به یکی از عکس‌های منتشر شده از گروه خود اشاره می‌کند که در آن یکی از جوانان که با آنها سلفی گرفته لباسی با آرم شیطان پرستی داشته است. می‌گوید:«ما مستقیم تذکر نمی‌دهیم.نمی خواهیم بگویند این آخوندها اینجا هم دست از سر ما برنمی دارند.» او اعتقاد دارد حضور آنهاو گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم باعث شده تا آدم‌هایی که در ساحل هستند پوشش بهتری پیدا کنند. یک خاطره هم تعریف می‌کند: «بچه‌ها داشتند قرآن می‌خواندند و جایزه می‌گرفتند. یک دختر 8 ساله روسری نداشت. رفت یک حوله گذاشت روی سرش و آمد. این یعنی هم اصل حجاب را می‌داند و هم می داند وقتی با یک آدم دینی برخورد می‌کند باید حجاب داشته باشد.» گروه آنها 25 نفر هستند. البته همه ساحل نمی‌آیند. می‌گوید: «به روحیه برخی از اعضای گروه نمی‌خورد. دوست ندارند که ساحل بیایند.» گاهی اوقات هم عصر سرزده به پارک‌ها می‌روند، فوتبال بازی می کنند،با مردم حرف می‌زنند، به سؤالات پاسخ می‌دهندودر نهایت هم همانجا نماز جماعت به جا می‌آورند.

حامیان ولایت بابل

گروه «حامیان ولایت بابل» فعالیتش را یک دهه زودتر از گروه بقیةالله شروع کرده است.به گفته حسین‌زاده ،از این گروه 90 نفر از خواهران طلبه‌ و 60 نفر روحانی برادرهستند. خواهران طلبه همه ساکن بابل هستند اما برادران روحانی ازابتدای سال تحصیلی تا خرداد هر چهارشنبه را برای رصد و آموزش 200هزار دانش آموز بابلی از قم به این شهر شمالی می‌آیند. به گفته حسین زاده،برنامه زیر نظر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است و حمایت آیت‌الله توکل در خبرگان و همچنین از حمایت امام جمعه بابل برخوردار است. به گفته او شهرستان بابل هفت بخش با هفت امام جمعه دارد، دو سازمان تبلیغات و دو منطقه آموزش و پرورش. آنها در طول سال برای 200 مدرسه بابل برنامه دارند اما تابستان که می‌رسد برنامه را به 50 مدرسه گزینش شده کاهش می‌دهند. 100 مربی هم در تابستان نزدیک به 3 هزار دانش آموزرا از 20 تیر تا اول شهریور آموزش می‌دهند.

حسین‌زاده کلاس‌های تابستان را شامل کلاس‌های آموزشی، تربیتی و اخلاقی می‌داند و می‌گوید: «در کنار آن برنامه‌های اردویی چون سفر به مشهد، جام فوتبال و... هم داریم.» ماه رمضان به زندان بابل می‌روند و کمپ‌های اعتیاد و بیمارستان‌ها را هم مدنظر دارند.وی می‌گوید:«هم برای تبلیغ می‌رویم و هم برای پاسخگویی حضوری.» تابستان‌ها روی پارک‌ها متمرکز می‌شوند. این برنامه‌ها با همکاری شهرداری، سپاه و ائمه جمعه شهر انجام می‌گیرد.

به گفته رئیس شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی مازندران همین فعالیت‌ها در جویبار، قائمشهر، نکا، ساری، آمل، محمودآباد، فریدونکنار، چالوس و تنکابن توسط گروه‌های دیگری هم انجام می‌گیرد. عمده فعالیت این گروه‌ها مدارس و پارک هاست. حسین‌زاده می‌گوید: «برنامه‌های سواحل، پارک‌ها و بیمارستان‌ها فصلی و تابستانه است.» او هدف ازاین فعالیت ها را «نخبه پروری» اعلام می‌کند و درباره طرح شایستگان شهرستان هم می‌گوید:«100 نفر از دانش آموزان ما انتخاب می شوند به صورت هفتگی و جدی آموزش می‌بینند.» دانش آموزان نخبه ازمیان کسانی انتخاب می‌شوند که امسال به کلاس ششم وارد می‌شوند. آنها علاوه بر اینکه نمره نخبگی می‌گیرند باید شاعر، نویسنده، ورزشکار یا دانش آموز ممتاز مدرسه باشند. آموزش‌ها به گفته حسین‌زاده برای این دانش آموزان بسیار تخصصی است. 6سال از عمر انتخاب «شایستگان» نخبه دانش آموز می‌گذرد. او درباره دروس آموزشی این دانش آموزان هم می‌گوید: «سعی بر این است که کلاس‌های درسی مثل ریاضی و علوم نداشته باشیم. بیشتر تربیتی، پرورشی و آسیب‌های اجتماعی است.» به گفته او مبلغان هر کدام در زمینه‌ای کارشناس هستند. حسین‌زاده می‌گوید: «مثلاً من مربی پیشگیری از اعتیاد هستم.» کارشناس کودک، وهابیت، مهدویت و بهائیت از جمله تخصص‌های لازم برای حضور مربی در کلاس نخبگان است. برخی از استادان آنها هم از حوزه علمیه قم می‌آیند. او درباره هزینه کلاس‌ها هم می‌گوید:«هیچ کمکی از سوی مسئولان شهرستان به ما نمی‌شود.» کمک‌ها بیشتر از سمت خیرین و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم می‌آید. هزینه کلاس‌های تابستانی آنها(سه ماه) 8میلیون تومان می شود.در طول سال هم هر ماه 4 میلیون تومان هزینه دارند. او می گوید: «این مبلغ صرف هزینه تبلیغات، پژوهش، اردوی مشهد، استخر، اهدا جوایز و مشاوره والدین می‌شود.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین