|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۱۰۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
عابدزاده به موضوع دلالی خرید هواپیما اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع گفت: در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختی‌های زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام می‌شد.
با «بوئینگ» به‌توافق مکتوب رسیده‌ایم نهایی شدن قراردادها با «بوئینگ» و «ایرباس»، منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری امریکا است صنعت هوایی بسیار فرسوده است و از 250 هواپیمای فعال کشور، 230 هواپیما نیاز به جایگزین دارند.

علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه ایران در خصوص قرارداد‌های ایرباس و بوئینگ توضیحاتی ارائه کرد. وی با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است گفت: از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است. وی بر همین اساس تأکید کرد که ایران برای نوسازی صنعت هواپیمایی خود ضمن مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیمای خود است.

عابدزاده ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند. عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را 100 هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. با این حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی 17 میلیارد دلار عنوان شده است قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات ساز و کار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد. عابدزاده گفت که شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری امریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود. وی از ارائه زمانبندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری امریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.

عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدت‌ها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقه‌مندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است. با این حال وی عنوان کرد که ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و از آنجا که امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج می‌دهد.

عابدزاده همچنین به آخرین تحولات مربوط به قراردادایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری امریکاست. وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانه‌داری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است عنوان کرد: فاینانس این قرارداد اصلاً مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافق‌هایی صورت گرفته است و تنها مسأله‌ای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانه‌داری است.

وی همچنین به رفع محدودیت پروازهای هما در آسمان اروپا پس از 6 سال اشاره کرد و این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ایکائو به سرانجام رسیده است. عابدزاده در این خصوص گفت: در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمت‌های مختلف عملیاتی این شرکت از جمله عملیات، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین کیفیت رأی سال 2010 میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان این شرکت برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.

عابدزاده به موضوع دلالی خرید هواپیما اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع گفت: در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختی‌های زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام می‌شد، هزینه به مراتب بالاتری از قیمت واقعی هواپیما از طرف ایران داده می‌شد.

مشروح این گفت‌و‌گو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین