دولتتدبیرو امید،انتصاباتومدیریتدانش
آنچه مبرهن است امکان ناشدنی و ضعیف رفع تمامی این مشکلات صرفا از سوی این دولت آن هم در بازه زمانی کوتاه است. اما در مدتی که دولت یازدهم بر سر کار آمده آنچه مشهود است تحولات جدی و مدیریتهایی متفاوتتر از گذشته با توجه به شرایط حاکم بر کشور و جوامع بینالمللی است؛.

در اين ميان نبايد از نقش برخي سوءمديريتها در ايجاد و تداوم مشكلات موجود نيز غافل بود. در عين حال تمامي این مشکلات کشور را نمیتوان صرفا با فرافکنی به روشهای مدیریتی دولتهای قبل منتسب کرد اما با نگاهی اعتدالی نباید کوتاهیها و بیتدبیری بعضی از مدیران وقت که نشأتگرفته از کمتجربگیها و ناپختگیهای آنان بود را نيز نادیده گرفت.
آنچه بر همگان مبرهن است امکان ناشدنی و ضعیف رفع تمامی این مشکلات صرفا از سوی این دولت آن هم در بازه زمانی کوتاه است. اما در مدتی که دولت یازدهم بر سر کار آمده آنچه مشهود است تحولات جدی و مدیریتهایی متفاوتتر از گذشته با توجه به شرایط حاکم بر کشور و جوامع بینالمللی است؛ سیاستهای ویژهای که اميد ميرود پاسخگوی مسائل امروز جامعه در حوزههای متعدد و متنوع کاری باشد.
آنچه در ابتداي کار سیاستهای دولت تدبیر وامید را نویدبخش جلوه داده، بهرهگیری از مدیریت دانش در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (بند 16 سیاستهای کلی اداری ابلاغی از سوی معظمله) در تعیین کابینه و تحلیل، نقد وبررسی امور کاری در بخشهای مختلف توسط نیروهای با تجربه و کارآزموده در ادامه راه است.
بهکارگیری ابزار دانش بهعنوان اصلی مهم در دنیای امروز برای حذف یا لااقل کاهش فاصله بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ازجمله ضرورتهایی است که با عنایت به نگاه عالمانه رهبر فرزانه انقلاب در توسعه مبتنی بر دانایی باید بهعنوان یک رکن اساسی مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که یکی از ملزومات مدیریت دانش، شناسایی و فراهم کردن زیرساختهای آن است، میتوان گفت تبديل توانايي و دانشنهان اشخاص کارآمد و باتجربه به دانشعیان در این مسیر از نکات ارزشمندی است که به نظر ميرسد دولت تدبیر وامید از آن غافل نشده است.
دانشی که مردان باتجربه این نظام در مقاطع مختلف باهزینههای متفاوت کسب کردهاند نباید بهراحتی از کنار آن گذشت و در مسیر امور اجرایی با نادیده گرفتن این مهم خسارات جبرانناپذیری را متوجه کشور کرد.
«داونپورت» و «پروساک» در تعریف دانش آوردهاند: ترکیبی از اطلاعات، تجارب، ارزشها و پیشزمینههای ذهنی و محیطی شخص. از آنجا که دانش قادر است چرایی و علت پدیدهها را مورد نظر قرار دهد بنابراین دولت تدبیر و امید نیز با تکیه بر همین اصل با بهکارگیری افراد با تجربه بهرغم تمامی هجمهها در ابتدای کار و پذیرفتن اتهام به کارگیری افراد کارآمد با عناوینی همچون «ابوالمشاغل»، در ادامه راه به درستی نشان داد که چگونه از روی تدبیر عمل کرده است.
ازجمله این موارد گزینش استانداران باتجربه از سوی وزیرکشور و سپردن سرنوشت سازمانها و دستگاههایی چون سازمان فضایی، شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور و... به ترکان و دیگر مواردی است که از حوصله این چند سطرخارج و گواه بر این اصل است. همانگونه که در ادامه شاهد اقدامات بجا و کار کارشناسی در تحلیل، نقد و بررسی ساختارها و فعالیتهای این مجموعهها از سوی جانشین رئیسجمهور در بخشهای مختلف بودیم، به زیبایی نیز شاهد سپردن امور پس از اجرای مدیریت مبتنی بر دانش از سوی آقای ترکان به دیگران هستيم.
در ادامه مسیر یقینا دولت ضمن درک نگرانی کارشناسان امر درخصوص چابکی دولت و بهکارگیری و مشارکت مدیران جوان در لایههای بعدی، انتصابات و مشارکت فزاینده نسل جوان را همزمان با تغییرات تقویت وحرکت ارزشمند اعمال واجرای مدیریت دانش را در بخشهای مختلف بدنه دولت نهادینه خواهد کرد.
اینکه سیاستها، نهادها و... چه به خواست عمومی و چه حسب ضرورت و توسط الگوهای اجتماعی بنا شوند قطعا برای پویایی همواره نیازمند اصلاحات در مسیر توسعهاند و میتوانند در خلق شرایط در توسعه اقتصادی نقشی مهم ایفا کنند و چه ارزشمند است که این مهم بر اساس اصل مهم مدیریت دانش در راستای توسعه مبتنی بر دانایی عملیاتی شود.
منبع:روزنامه آرمان
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
| در انتظار بررسی: ۱
| انتشار یافته: ۳



ارسال نظر