دولت یازدهم و فصل گشایش دیپلماتیک ایران
برنامه دولت در این زمینه پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی، صادرات کالاهای داخلی و جذب تکنولوژیهای جدید و به روز اعلام شده است.

برنامه دولت در این زمینه پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی، صادرات کالاهای داخلی و جذب تکنولوژیهای جدید و به روز اعلام شده است. از سوی دیگر به نظر میرسد تعبیر این افراد از موضوع نفوذ با آنچه منظور نظر آن است فرق دارد و بارها نیز اعلام شده که حضور هیئتهای خارجی در ایران متضمن نفوذ محسوب نمیشود.
نیمه پر لیوان اما روند رو به رشد و گسترش گشایش دیپلماتیک ایران است که نه تنها فرصتهای جدیدی را پیش روی کشور قرار میدهد که خود نیز فرصتی برای افزایش ثبات در دنیای امروز محسوب میشود. پذیرش ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار و بازی دادن و میدان دادن به آن در عرصههای مختلف بینالمللی میتواند عاملی باشد که پس از این نه تنها دیگر اتحادهای گسترده برای تهدید، تحریم و به انزوا کشاندن ایران شکل نگیرد، که در صورت تکرار چنین ماجرایی، میتوان تا حد زیادی آن را از پیش شکست خورده دانست. علاوه بر این، وجهه سیاسی و دیپلماتیک ایران به عنوان کشوری حامی گفتوگو و مذاکره که میتواند از مدل حل مسئله هستهای خود در دیگر مسائل و بحرانهای جهانی استفاده کند، بر کاریزمای بینالمللی آن خواهد افزود.
ایران پیش از این در دوران دولت اصلاحات تجربه چنین شرایطی را داشته و با آن بیگانه نیست و با تجربه خوبی پا به میدان پسابرجام گذاشته است. با این همه باید به یاد آورد که فضای احترام متقابل ایران و جهان، پذیرش ایران به عنوان کشوری صلحطلب و پشتیبان گفتوگوی تمدنها – به جای برخورد تمدنها – و اثرگذاری آن در مسائل مختلف اجتماعی، به واسطه 8 سال ادبیات پر از تنش و تهدید و بیاحترامی در دولتهای نهم و دهم از بین رفت. فارغ از این که دولت یازدهم برای بازسازی جایگاه جهانی ایران و بازگشت از این قهقرای دیپلماتیک هنوز راه زیادی در پیش دارد، باید به ذهن سپرد که چنین فضایی با انتخابهای اشتباه در عرصههای مختلف – چه ریاست جمهوری، چه مجلس شورای اسلامی و .... – میتواند تکرار شود و حتی بدتر از گذشته اتفاق بیفتد. دولت روحانی نیز باید مراقب باشد که بنای چنین روندی را همان گونه که در مذاکرات هستهای درست چید، همان گونه راست بچیند که تا ثریا نرود دیوار کج.
ارسال نظر