ریشه اختلاس 32 میلیاردی وزارت علوم در کجاست؟
پس از پایان آن دولت، روشی كه این وزارتخانه در دولت یازدهم در پیش گرفته از جمله پرداختن به بورسیههای غیرقانونی، اقدام بسیار ارزشمندی تلقی میشود.

در رابطه با 32 میلیارد تومان یعنی اختلاسی كه معاون وزیر علوم روز چهارشنبه آن را تایید کرد باید تاکید شود که این اتفاق در دولت دهم و در صندوق رفاه وزارتخانه علوم رخ داده است. پس از پایان آن دولت، روشی كه این وزارتخانه در دولت یازدهم در پیش گرفته از جمله پرداختن به بورسیههای غیرقانونی، اقدام بسیار ارزشمندی تلقی میشود. اقدام وزارت علوم دولت تدبیر و امید از جهات اعتمادسازی و سالمسازی بسیار مفید و موثر بوده است. این وزارتخانه در طول تاریخ تاسیس خود، همواره به پاكدامنی و سلامت معروف بوده و یكی از گروههای مرجع جامعه محسوب میشود. بحث بورسیههای اینچنینی هم برای نخستینبار در تاریخ این وزارتخانه اتفاق افتاد و همگان مشاهده کردند افكار عمومی نسبت به این موضوع به چه میزان حساسیت نشان داد تا به سامان برسد. در مورد اختلاس 32 میلیارد تومانی نیز مجددا خود آموزشعالی وارد ماجرا شد و موضوع را مورد بررسی قرار داد البته متاسفانه عدد اختلاسهای صورتگرفته در كشور، آنقدر بالاست كه این 32 میلیارد تومان نسبت به آنها، آنچنان زیاد محسوب نمیشود. درمورد اختلاس 32 میلیاردی باید با واكاوی نوع مدیریتی كه منجر به این تخلف و بروز برخوردهای خارج از ضوابط میشود، پرداخته شود. زمانی که از مدیران فاقد شایستهسالاری و توانمندی در عرصه آموزشعالی استفاده میشود، طبیعی است كه این نوع تخلفات از دل آن بیرون آید، بهویژه در بحث صندوق رفاه دانشجویی كه بحثی كاملا تخصصی است و وظیفه آن به فعالیت بانکها شباهت دارد. بنابراین برای چنین اهمیتی باید از نیروی متخصص و حرفهای استفاده کرد. عدم توجه به اهمیت تخصصی بودن كار و قرارگرفتن مدیریت درست بر راس آن میتواند نقش بسیار چشمگیری را در تامین نیازهای دانشجویان كشور داشته باشد.
باید به این مساله پرداخت كه اگر مدیریت مناسبی برای این بخشها در نظر گرفته نشود، سوءمدیریتهایی اینچنینی رخ خواهد داد، ضمن آنكه مجموعههای تخصصی هم نمیتوانند ارتباط درستی با آنها برقرار نمایند. همچنین باید توجه داشت كه صندوق رفاه دانشجویی در حمایتهای بهنگام از دانشجویان بسیار موثر است، چراكه دانشجویان نیازمند كشور باید بتوانند مانند بسیاری از دانشجویان كشورهای دیگر بدون دغدغه از یك سیستم حامی برخوردار باشند. یكی دیگر از آثار سوءمدیریتها نیز به كارگیری مدیرانی است كه صلاحیتهای کافی برای این بخشها را ندارند. اگر یك حسابرسی توانمند در این زمینه صورت گیرد، آنچه امروز به این اختلاس منجر شده تا صندوق رفاه دانشجویی نتواند نقش بهتری برای رفاه دانشجویی ایفا كند، باید کاملا مشخص شود لذا باید با تجاربی كه وجود دارد بهویژه در بخش وزارتخانه تخصصی مانند وزارت علوم به متخصصان امر و افرادی كه سالیان دراز با پاكدستی در این زمینهها تخصص لازم را دارند، رجوع شود. درنهایت باید اقدامات وزارت علوم در راستای شفافسازی و اعلام تخلفات را مثبت ارزیابی کرد چراكه این روش سبب خواهد شد مجموعه از پاكسازی و اعتمادسازی بهتری برخوردار باشد.
ارسال نظر