|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۹۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
این افراد با استفاده از منابع وسیع در دست خود یک روز شایعه جلسه خصوصی برای حمایت از عارف را پخش می کنند؛ روزی دیگر، از حمایت قاطع دولت از لاریجانی می گویند و یک روز دیگر هم از آنچه دین رییس جمهور به عارف می خوانند خبر می دهند!
با مشخص شدن نتیجه نهایی انتابات مجلس شورای اسلامی که در آن حامیان دولت تدبیر و امید دست بالاتر را در پارلمان یافته اند، گمانه زنی ها در مورد انتخابات محمدرضا عارف یا علی لاریجانی به ریاست همچنان ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، نکته قابل تامل در این میان، دامن زدن به شایعات توسط تندروهایی است که اتفاقات خود در انتخابات 7 اسفند 94، از مردم جواب منفی شنیده اند.

این افراد با استفاده از منابع وسیع در دست خود یک روز شایعه جلسه خصوصی سه نفره میان رییس جمهور و دو رییس جمهور اسبق برای حمایت از عارف را پخش می کنند؛ روزی دیگر، از حمایت قاطع دولت از لاریجانی می گویند تا پیوند اصلاح طلبان و دولت تدبیر و امید را کمرنگ کنند، یک روز دیگر هم از آنچه دین رییس جمهور به عارف می خوانند خبر می دهند!

دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته با وجود آنکه اکثریت مجلس در اختیار مخالفان جدی دولت بود، تعامل خوبی با آن برقرار کرد و هرگز قدم در راه تقابل نگذاشت؛ خود رییس جمهور در این باره چنین توضیح داده بود که: "در مجلس نهم هم ما همواره تلاش کردیم که روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم. نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد، نه استیضاح‌ها ما را عصبانی کرد و نه رد برخی لوایح ما را عصبانی کرد، و نه تاخیر آنها ما را عصبانی کرد و حتی اگر بودجه و برنامه ما هم تصویب نشود، باز هم رابطه ما با مجلس نهم تا روز آخر به یاری خداوند حفظ می‌شود."

واضح است که با چنین پیشینه ای، تعامل دولت با مجلس دهم که به اعتدال گرایش بیشنری دارد، راحت تر است؛ به گفته رئیس جمهور، "من بسیار امیدوارم که در مجلس دهم ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم و آنچه مردم از ما می‌خواهند آن است که قوا در کنار هم برای حل مشکلات باشند، مردم بد اخلاقی و دعوا را دوست ندارند و هیچ‌کس بد اخلاقی را نمی‌خواهد و مردم در 7 اسفند پاسخ بد اخلاقی‌ها را دادند و اعلام کردند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد."

در این بین، تردیدی نیست که انتخاب عارف یا لاریجانی هیچ یک خللی در تعامل میان دولت و مجلس ایجاد نخواهد کرد؛ از طرفی، فلسفه وجودی دولت تدبیر و امید، تعامل با همه جناح های سیاسی بر مدار اعتدال است و قرار نیست دولت به سمت هیچ یک از دو جناح عمده کشور متمایل شود. این دقیقا همان موضوعی است که تندروهای شکست خورده هفتم اسفند یا قادر به درک آن نیستند و یا خود را به راه دیگری زده اند تا از این طریق، راه را برایث حاشیه سازی در جهت تخریب دولت باز نگاه دارند.

موضع دولت در انتخاب رییس مجلس بی تردید موضع نمایندگان منتخب مردم است و دولت تدبیر و امید مشکلی برای تعامل با رییس بعدی مجلس نخواهد داشت. نوبخت، سخنگوی دولت این موضع را صریح تر توضیح داده است: "واقعا برای دولت به معنی دولت، انگیزه ای که وارد جریانات مجلس شود وجود ندارد، مجلس فرهنگ سازمانی خودش را دارد. کسانی که ذات و هویت تقنینی را دارند می دانند که اگر از بیرون کسانی تلاش کنند مجلس را آنسان که خود می خواهند، شکل دهند یک نوع تلاش غیر موفق است. به همین جهت، دولت به هیچ وجه قصد چنین دخالتی را ندارد. واقعا به این تفکیک و استقلال قوا به ویژه درباره قوه مقننه اذعان دارد و عامل است."
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین