|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۹۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
مجموعه‌ای از آثار نقاشان برجسته هنر مدرن، از جمله جکسن پولاک، پابلو پیکاسو و اندی وارهول در ماه‌های آینده در قالب «گنجینه هنر مدرن موزه هنرهای معاصر تهران» در برلین به نمایش درخواهد آمد.
تابلوی «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسن پولاک، هنرمند مشهور آمریکایی که قیمت آن 250 میلیون دلار تخمین زده شده، احتمالا در میان آثاری از گنجینه هنر مدرن موزه هنرهای معاصر تهران است که در ماه‌‌های آینده در برلین به نمایش درمی‌آید.

مجموعه‌ای از آثار نقاشان برجسته هنر مدرن، از جمله جکسن پولاک، پابلو پیکاسو و اندی وارهول در ماه‌های آینده در قالب «گنجینه هنر مدرن موزه هنرهای معاصر تهران» در برلین به نمایش درخواهد آمد.

این آثار قرار است از ماه دسامبر 2016 تا فوریه 2017 (آذر تا بهمن 95) در پایتخت آلمان نمایش داده شود.

روزنامه مصری الاهرام چاپ قاهره روز یکشنبه در مقاله‌ای در مورد نمایش آثار هنری در پایتخت آلمان به مجموعه‌ای که قرار است به برلین فرستاده شود، پرداخته است. بر اساس این گزارش مجموعه‌ای از شاهکارهای هنر مدرن اروپا و ایالات متحده، شامل آثار مهمی از پابلو پیکاسو، خوان میرو، اندی وارهول، جکسن پولاک، مارک روتکو و فرانسیس بیکن و همچنین مجسمه‌هایی از آلبرتو جاکومتی در میان آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر است.

در این گزارش از جمله به تابلوی «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اشاره شده که در ماه نوامبر (آبان) سال گذشته در نمایشگاهی از 42 اثر هنرمندان غربی در موزه هنرهای معاصر نمایش داده شد. کارشناسان حراج کریستیز در سال 2010 این شاهکار پولاک را در حدود 250 میلیون دلار (220 میلیون یورو) قیمت‌گذاری کرده‌اند.




«نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسن پولاک

روز پنجشنبه صدای آلمان، به نقل از مقامات فرهنگی آلمان گزارش داد که این آثار در اواخر سال جاری در برلین نمایش داده خواهد شد. بر اساس گزارش دویچه وله طبق قراردادی که میان هرمان پارتسینگر، رئیس «بنیاد میراث فرهنگی پروس» و مجید مولا نوروزی، رئیس موزه‌ هنرهای معاصر تهران به امضا رسیده، از دسامبر سال ۲۰۱۶ تا فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ مجموعه‌ای از آثار هنری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران در «ناسیونال گالری» شهر برلین به نمایش گذاشته خواهد شد. بنیاد میراث فرهنگی پروس مشخص نکرده است که چه تعداد از آثار هنری این گنجینه در برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

در این گزارش همچنین به استقبال فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان از این قرارداد اشاره شده و همچنین از خانم مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان نقل شده که وی این نمایشگاه را با مجموعه آثار برجسته هنر مدرن از موزه‌ تهران که برای نخستین بار در اروپا به تماشا گذاشته می‌شود، «یک سیگنال فرهنگی ـ ‌سیاسی نیرومند» خوانده است.


نسخه چاپ‌سنگی «بر دروازه ابدیت» اثر ونسان ون گوگ، ۱۸۸۲، ۵۰ × ۳۵ سانتیمتر در موزه هنرهای معاصر تهران



«بر دروازه ابدیت» اثرر ونسان ون گوگ، 1890، در موزه Kröller-Müller در اوترلو هلند

روزنامه‌ی آلمانی «زوددویچه» روز جمعه (۱۳ مه) در گزارشی تحت عنوان «گنجینه‌ای از تهران» به مجموعه آثار هنری غربی که در اختیار موزه‌ هنرهای معاصر تهران است، اشاره کرده و نوشته است که «بسیاری از موزه‌های جهان می‌توانستند با داشتن چنین مجموعه‌ی باارزشی به خود افتخار کنند».

شهرهای دیگری از جمله رم، لندن و هوستون نیز داوطلب برپایی چنین نمایشگاهی بوده‌اند، ولی همگی در رقابت با برلین ناکام مانده‌اند. بر اساس گزارش دویچه وله، به نمایش گذاشتن کل آثار موجود در تهران ناممکن بود، زیرا هزینه‌ی بیمه‌ آن سر به فلک می‌زد. بنابراین در کنار آثار هنرمندان غربی، بخشی از این نمایشگاه نیز به آثار معاصر هنرمندان ایرانی اختصاص یافته است.


«طبیعت بی‌جان و باسمه ژاپنی» اثر پل گوگن، 1889، از آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران

دیدن این آثار که در زمان حکومت سابق گردآوری شده‌اند، نزدیک به چهاردهه ناممکن بود. این آثار پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ و سرنگونی شاه به انبارها منتقل شدند. دستور خرید این آثار هنری برای موزه‌‌های تهران در دهه 1970 صادر شد و پول هنگفتی در اختیار مسئولان وقت گذاشته شد تا نقاشی‌ها، طرح‌ها، کولاژها و مجسمه‌های زیادی خریداری کنند. ارزش آثار پیکاسو، وارهول و پولاک در این مجموعه صدها میلیون یورو برآورد می‌شود.

در چهار دهه گذشته، نمایشگاهی از این آثار در خارج از ایران برگزار نشده بود و حتی تماشای آن‌ها در داخل کشور هم تا سال‌ها امکان‌پذیر نبود.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین