|
|
امروز: شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۹۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵
پس از برگزاري دور دوم انتخابات و از ۱۲ ارديبهشت به بعد مي‌توان راجع به اين موضوع اظهارنظر كرد اگرچه بحث نهايي در خود مجلس شكل خواهد گرفت.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم محمد‌رضا خباز استاندار سمنان نوشت:

 موضع گیری‌ها درباره انتخاب رئيس مجلس دهم در حال حاضر از پختگي لازم برخوردار نيست و نفع چنداني نيز ندارد، نه نفع اطلاع‌رساني دارد و نه نفعي كه از آن انسجام حاصل شود. به اين خاطر كه رئيس مجلس شوراي اسلامي را بيرون از مجلس تعيين نمي‌كنند و اين انتخاب در درون مجلس و توسط نمايندگان مردم انجام مي‌شود. نمايندگان مردم هستند كه براي مجلس و خودشان رئيس يكساله تعيين مي‌كنند، نه بنده و ديگران و لذا صحبت پيرامون اين موضوع در شرايطي كه هنوز تركيب نهايي مجلس مشخص نشده و مجلس جديد تشكيل نشده است اقدام دقیقی نيست. واقعيت ديگر هم اين است كه با اين تركيب فعلي مجلس نمي‌توان گفت رئيس آينده خانه ملت چه كسي است و به همين دليل بايد صبر كرد تا مرحله دوم انتخابات برگزار شود. از تعداد افراد باقيمانده‌اي كه هنوز به مجلس راه پيدا نكرده‌اند مي‌توان بعد از برگزاري انتخابات فهميد كه وضعيت چگونه است و با ورود آنها وضعيت مشخص خواهد شد.

پس از برگزاري دور دوم انتخابات و از ۱۲ ارديبهشت به بعد مي‌توان راجع به اين موضوع اظهارنظر كرد اگرچه بحث نهايي در خود مجلس شكل خواهد گرفت. نكته ديگري هم البته در ميان هست و آن اين است كه ما در كشور احزاب سياسي قوي نداريم و اين در شرايطي است كه كشور‌هايي كه احزاب سياسي قوي دارند روي تك تك آرا مي‌توانند حساب كنند، نمونه‌اي از بازگشت به اين موضوع را مي‌توانيد در انتخابات رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در دوره فعلي ببينيد. پس از انجام انتخابات شوراي شهر فعلي تهران تركيب اعضا براي همه ناظران و فعالان سياسي روشن بود ولي در زمان انتخاب هيات رئيسه چه اتفاقي افتاد و نتيجه بر خلاف تصور افكار عمومي و ناظران سياسي رقم خورد، اتفاقي كه با تغيير يك راي شكل گرفت و ورق را برگرداند و اين مثالي است كه بايد مورد توجه همه قرار گيرد.

با توجه به مجموع دلايلي كه ذكر شد بايد فعلا منتظر ماند و انسجام واقعي براي موضوع انتخاب رئيس مجلس دهم را به آينده نزديك موكول كرد. مجلس جديد هفتم خرداد كليد خواهد خورد كه در همان ابتدا نمايندگان هيات رئيسه سني را تعيين خواهند كرد كه اين هيات رئيسه سني يك هيات رئيسه موقت تعيين مي‌كنند كه در برخي مواقع همين هيات رئيسه موقت هستند كه تركيب هيات رئيسه جديد را تشكيل مي‌دهند. با توجه به آنچه گفته شد اقدام برخي در پرداختن به موضوع رياست مجلس جديد در حال حاضر برخلاف ضرب‌المثل مشهور ايراني است كه مي‌گويد هر سخن جايي و هرنكته مكاني دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین