|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۲
کد خبر: ۹۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
وزیر امور خارجه امریكا گفت كه امید برای صلح در افغانستان وجود دارد و اگر طالبان خشونت را ترك كنند، گفت و گوهای چهار جانبه آمریكا، پاكستان، چین و افغانستان به نتیجه می رسد.
 وزیر امور خارجه امریكا گفت كه امید برای صلح در افغانستان وجود دارد و اگر طالبان خشونت را ترك كنند، گفت و گوهای چهار جانبه آمریكا، پاكستان، چین و افغانستان به نتیجه می رسد.

«جان كری» كه صبح روز شنبه به كابل سفر كرده است، شامگاه شنبه در یك نشست مشترك مطبوعاتی با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در كاخ ریاست جمهوری این كشور در عین حال گفت كه ایالات متحده امریكا به مبارزه با تروریست در افغانستان و تجهیز و تامین امكانات نظامیان افغان متعهد است.

وزیر خارجه امریكا گفت كه در سفر به كابل روی سه موضوع امنیت، حكومتداری خوب و اصلاحات انتخاباتی و توسعه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با رییس جمهور و رئیس اجرایی صحبت كرده و هر دو بر انجام اصلاحات انتخاباتی متعهد بودند.»

وی، عمر حكومت دولت وحدت ملی را كه بر مبنای یك تفاهم نامه سیاسی و با میانجی گری وی بر سر كار آمده است، 5 ساله دانست و گفت كه در این تفاهم نامه مدت دو سال تنها برای سامان دادن به ساختارهای سیاسی بر اساس انتخابات تعیین شده است و نه پایان كار دولت.

برخی از احزاب و گروه های سیاسی در افغانستان گفته اند كه اگر دولت وحدت ملی نتواند پس از گذشت دو سال انتخابات مجلس و شوراهای شهر و استان را برگزار كند، مشروعیت نخواهد داشت.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این نشست گفت: امریكا هم پیمان محوری ملت و دولت افغانستان است و منافع مشترك و خطرات مشترك بویژه تروریسم كه حالا شكل موج پنجم خشونت در جهان را به خود گرفته است، روابط ما را در طول 14 سال گذشته به روابطی عمیق و راهبردی مبدل كرده است.

اشرف غنی، از فساد به عنوان سرطانی بر پیكر سیاسی و اجتماعی افغانستان یاد كرد و گفت كه دولت وحدت ملی آن را تحمل نخواهد كرد و قرارداد ما نیز با دنیا بر اساس ارزش ها و تامین حقوقی كه در قانون اساسی این كشور آمده است، خواهد بود.

بیش از نیمی از بودجه سالانه افغانستان از طریق كمك های خارجی بویژه امریكا تامین می شود.
رئیس جمهور افغانستان تصریح كرد «قوت ما در وحدت ملی است و امروز اتحاد و همدلی بخصوص در میان اقشار سیاسی كشور یك نیاز مبرم و ضروری است.»

وی گفت كه تاكید امریكا بر ایجاد افغانستان با ثبات و تبدیل این كشور به نقطه بنیادی ثبات در منطقه مورد اطمینان و پشتیبانی ما است و ما از كمك های واشنگتن و قربانی دادن هزارن جوان آن كشور در این سرزمین تشكر می كنیم.

رئیس جمهور افغانستان از كری به عنوان «قهرمان جنگ» یاد كرد و گفت كه شما تجربه حضور در میدان های جنگ را دارید و این تجربه شما به تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان كمك خواهد كرد.

غنی گفت سال 1395 سال حركت و اصلاحات همه جانبه در افغانستان است و با سودمند خواندن سفر وزیر خارجه امریكا از وی خواست باز هم به این كشور سفر كند.

جان كری برای شركت در سومین نشست دوجانبه وزیران خارجه امریكا و افغانستان به منظور ارزیابی توافق نامه امنیتی كابل – واشنگتن به این كشور سفر كرده است.

این نشست بعدازظهر امروز در دو مرحله برگزار شد و پیش از آغاز نشست كری و «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان در سخنان كوتاهی در باره وضعیت امنیتی افغانستان مسائلی را مطرح و در این نشست بر تقویت نیروی هوایی افغانستان برای مبارزه موثر با تروریست ها تاكید كرد.

كری در این نشست بر تداوم حمایت امریكا از دولت افغانستان تاكید كرد و از پیوستن افغانستان به ائتلاف مبارزه با داعش قدردانی كرد و گفت كه امیدوار است كه این اقدام كابل به الگویی برای سایر كشورهای منطقه تبدیل شود.

وی گفت كه ما از حاكمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی و افغانستان دموكراتیك دفاع می كنیم و این موضوعات قلب توافق نامه امنیتی كابل – واشنگتن را تشكیل می دهد.

وزیر امور خارجه امریكا در سفر یك روزه خود به كابل با رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت و حامد كرزی رئیس جمهور پیشین دیدار و گفت و گو كرد.

منابع مختلف در افغانستان می گویند كری در این دیدارها در باره وحدت و انجام اصلاحات انتخاباتی و گفت و گوهای صلح با طالبان گفت و گو كرده است.

دولت وحدت ملی افغانستان حدود 20 ماه قبل به دلیل شائبه تقلب در انتخابات، بر مبنای یك تفاهم نامه سیاسی میان «محمد اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» دو نامزد پیشتاز انتخابات با میانجیگری وزیر امور خارجه امریكا تشكیل شد و بر اساس این تفاهم نامه سیاسی قرار بوده است در مدت دو ماه ساختارهای حكومت بر پایه انتخابات شكل بگیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین