کد خبر: ۹۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
قدرتمندترین ارتش‌های جهان را در سال جاری منتشر کرد که ارتش تاجیکستان در میان 126 کشور جهان در رتبه 112 قرار گرفت.
قدرتمندترین ارتش‌های جهان را در سال جاری منتشر کرد که ارتش تاجیکستان در میان 126 کشور جهان در رتبه 112 قرار گرفت.

  بنا به اطلاع این پایگاه، سال گذشته تاجیکستان در این رده بندی در مقام 81 و ازبکستان با بدست آوردن رتبه 54 میان کشورهای آسیای مرکزی قدرتمندترین ارتش را در اختیار داشت.

همچنین قزاقستان در رتبه 66، قرقیزستان رتبه 78 و ترکمنستان در رتبه 90 قرار داشتند.

لازم به ذکر است که موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) لیست جدید نظر سنجی خود را بر اساس فاکتور هایی مانند آمادگی جنگی، تعداد نظامیان، تعداد کشتی های جنگی و زیردریایی ها، تعداد هواپیماها و هلی کوپترها، تعداد تانکها و نفربرها مورد نظر قرار داده است.

بر اساس گزارش این موسسه تحلیلی، تاجیکستان دارای 6 هزار نظامی و 37 تانک بوده، اما هواپیمای جنگی نداشته است.

گزارش این موسسه تحلیلی در حالی است که یک ماه قبل رسانه ها از احتمال افزایش تعداد نیروهای مسلح تاجیکستان از 6 هزار فعلی تا 22 هزار نفر خبر دادند، اما وزارت دفاع تاجیکستان این خبر را رد کرد. بودجه نظامی تاجیکستان 75 میلیون دلار را تشکیل می دهد. در حالی که بودجه نظامی قرقیزستان 240 میلیون دلار می‌باشد.

موسسه گلوبال فایر پاور  یک موسسه بسیار مشهور در زمینه طبقه‌بندی ارتش‌ها و نیروهای نظامی کشورهای مختلف است. این موسسه هم‌اکنون مرجع بسیاری از تحلیل‌گران نظامی است. رتبه‌بندی این موسسه از قدرتمندترین ارتش‌های جهان هر ساله مباحث فراوانی را در میان تحلیل‌گران سیاسی به راه می‌اندازد.

با وجود انتقادات فراوانی که به این طبقه‌بندی وارد است از جمله لحاظ نکردن قدرت هسته‌ای کشورها و توجه به کمیت و نه کیفیت، اما همچنان می‌توان از آن به عنوان یک مرجع مناسب استفاده کرد.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین