کد خبر: ۸۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای به شهروندان آمریکایی درخصوص سفر به ایران هشدار داد.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای به شهروندان آمریکایی درخصوص سفر به ایران هشدار داد.

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور روز دوشنبه در بیانیه ای با عنوان «هشدار درخصوص سفر به ایران» که در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شد نوشت: وزارت امور خارجه به شهروندان آمریکایی در خصوص مخاطرات سفر به ایران هشدار می دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این بیانیه که جایگزین «هشدار قبلی سفر به ایران» در 29 ژانویه 2016 می شود برای تصریح و تأکید بر خطر دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، بویژه اتباع دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی منتشر می شود. اداره هوانوردی فدرال {اف اف ای} نیز به شرکت های هواپیمایی مسافربری آمریکایی توصیه کرده هنگام پرواز از آسمان ایران جانب احتیاط را رعایت کنند. همه شهروندان آمریکایی باید در جریان پوشش خبری رویدادهای محلی قرار داشته باشند و در مورد سفرهای غیرضروری به این کشور با دقت شرایط را زیر نظر بگیرند.

در ادامه بیانیه متناقض وزارت امور خارجه آمریکا آمده است:
در این بیانیه متناقض آمده است با وجود آنکه آمریکا و ایران در 14 ژوئیه 2015 در مورد برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند تا نگرانی های جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای ایران رفع شود، این کشور همچنان به آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، به خصوص اتباع دوگانه می پردازد.

دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک یا کنسولی ندارد و در نتیجه نمی تواند در زمینه خدمات حفاظتی و کنسولی به شهروندان آمریکایی در ایران کمک کند. دولت سوئیس، از طریق سفارت خود در تهران، از منافع آمریکا در ایران حفاظت می کند. میزان خدمات کنسولی به شهروندان آمریکایی در بخش «حافظ منافع خارجی در سفارت سوئیس» محدود است و ممکن است مستلزم فرایندهای بسیار طولانی تری در مقایسه با سفارتخانه ها یا کنسولگری های خود آمریکا باشد.

دولت ایران شهروند دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و به کشور سوئیس اجازه نمی دهد از خدمات حفاظتی برای کمک به شهروندان آمریکایی که ملیت ایرانی هم دارند استفاده کنند. مقامات ایرانی تابعیت ایرانی افراد دو تابعیتی را بدون توجه به میل شخصی آنها تعیین می کنند. دسترسی کنسولی به شهروندان آمریکایی که دوتابعیتی نیستند نیز اغلب داده نمی شود.

در این بیانیه ادعا شده است مقامات ایرانی به شکل ناعادلانه ای، شهروندان آمریکایی، بویژه شهروندان ایرانی-آمریکایی، مانند روزنامه نگاران، بازرگانان و دانشگاهیان را به اتهاماتی نظیر جاسوسی و ایجاد تهدید برای امنیت ملی بازداشت یا زندانی کرده اند. مقامات ایرانی همچنین، در چند مورد به مدت چندین ماه، از خروج برخی از شهروندان ایرانی-آمریکایی که به دلایل شخصی یا حرفه ای به ایران سفر کرده بودند ممانعت بعمل آورده است.

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده است دولت ایران همچنان به سرکوب برخی از اقلیت های قومی و مذهبی، از جمله مسیحیان، بهائیان، عرب ها، کردها، آذری ها و غیره ادامه می دهد. در نتیجه، برخی از نقاط کشور که محل سکونت این اقلیت ها است، از جمله نواحی مرزی بلوچستان و نزدیک پاکستان و افغانستان، منطقه کردنشین شمال غرب کشور و نواحی نزدیک مرز عراق،‌ همچنان ناامن باقی مانده است. مقامات ایرانی شهروندان آمریکایی، بویژه آمریکایی های ایرانی تبار را بازداشت کرده و مورد اذیت و آزار قرار داده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده است کسانیکه در گذشته مسلمان بوده و به ادیان دیگری گرویده اند، فعالان مذهبی ‌و همچنین کسانیکه مسلمانان را به تغییر دین تشویق می کنند، دستگیر می شوند و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.دولت آمریکا در مورد خطراتی که هواپیماهای مسافربری عبوری از آسمان ایران نگران است، این نگرانی به خاطر فعالیت های نظامی مرتبط با جنگ عراق و سوریه است. اداره هوانوردی فدرال به شرکت های هواپیمایی مسافربری آمریکایی توصیه کرده هنگام پرواز از آسمان ایران جانب احتیاط را رعایت کنند. برای دسترسی به اطلاعات پیشینه بیشتر در خصوص محدودیت ها و توصیه های اداره هوانوردی فدرال آمریکا، شهروندان آمریکایی باید به اطلاعیه ها و توصیه ها و محدودیت های این اداره توجه کنند.

توانایی دولت آمریکا برای کمک به شهروندان خود در ایران در موارد اضطراری به شدت محدود است. شهروندان آمریکایی در ایران باید همواره اطمینان حاصل کنند که اسناد و مدارکشان به روزرسانی شده و در صورت بروز موردی اضطراری، خودشان برنامه ریزی انجام دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین