کد خبر: ۸۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
او با بیان آنکه اینکه چه کسی از اعضای دولت فرانسه در مراسم استقبال رسمی حضور داشته باشد نکته ظریفی است، افزود: «در برخی موارد یک دبیر دولت که عضو دولت است ولی عنوان وزیر را ندارد و گاهی یک وزیر معمولی، در مراسم حضور می‌یابد.
«علی آهنی»، سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با «ایسنا»، در رابطه با سفر رئیس‌جمهوری به پاریس و حاشیه‌های آن، گفت: «با وجود تجربه و شناخت کافی که از امور تشریفاتی در فرانسه دارم قبل از انجام سفر دکتر روحانی، فیلم‌های استقبال در سفر رسمی رؤسای‌جمهور چندین کشور به پاریس را شخصا نگاه کردم تا مطمئن شوم شأن و جایگاه کشورمان در این سفر کاملا محترم شمرده می‌شود. استقبال و تشریفات مربوطه در سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان در عالی‌ترین سطح بود».

آهنی گفت: «در سفرهای رسمی فرانسه هنگام ورود هواپیمای سران کشورها به فرودگاه، سفیر فرانسه در آن کشور و مسئول تشریفات این کشور از رئیس‌جمهور استقبال و بدون هیچ‌گونه مراسمی میهمان را به محل اقامت منتقل می‌کنند. برنامه استقبال رسمی در روز ورود یا روز بعد نیز براساس برنامه پیش‌بینی‌شده که با تفاهم میان دو کشور تنظیم می‌شود در محوطه «انولید» در کنار مقبره ناپلئون بناپارت و موزه نظامی که یکی از بناهای فاخر و معتبر توریستی و فرهنگی فرانسه است و با حضور یکی از اعضای دولت فرانسه، فرمانده نظامی پاریس، نماینده تشریفات و سفیر فرانسه در کشور میهمان و همچنین گارد احترام برگزار و سرود ملی دو کشور نواخته می‌شود».

او با بیان آنکه اینکه چه کسی از اعضای دولت فرانسه در مراسم استقبال رسمی حضور داشته باشد نکته ظریفی است، افزود: «در برخی موارد یک دبیر دولت که عضو دولت است ولی عنوان وزیر را ندارد و گاهی یک وزیر معمولی، در مراسم حضور می‌یابد. اما در مراسم استقبال رسمی آقای دکتر روحانی، فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه که با توجه به مصادر قبلی‌اش ( نخست‌وزیر، رئیس مجلس و چند دوره وزارت‌های مختلف ) وزیر ارشد کابینه تلقی می‌شود و از وزن سیاسی خاصی برخوردار است، حضور یافت و این امر نشان می‌داد که نه‌تنها هیچ‌گونه خللی در این امر وجود ندارد بلکه بالاترین احترام به رئیس‌جمهور کشورمان گذاشته شده است». او ادامه داد: «نکته جالب دیگر این است که پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور و هیأت همراه از محل «انولید» همراه با اسکورت امنیتی به محل برگزاری برنامه بعدی منتقل می‌شوند؛ اما برای احترام بیشتر به آقای دکتر روحانی، یکی از برنامه‌های تشریفاتی مربوط به سفرهای دولتی موسوم به «ویزیت دتا» (سفرهای دولتی) نیز اجرا شد. در سفرهای دولتی، رئیس‌جمهور و هیأت همراه را از محل «انولید» با سواره نظام، با حضور صد نظامی اسب‌سوار در جلو و صد نظامی اسب‌سوار در پشت‌سر کاروان جابه‌جا می‌کنند که این کار برای سفرهای رسمی (غیردولتی) انجام نمی‌شود. بنابراین انجام آن برای سفر رسمی آقای دکتر روحانی یک استثنا بود».

آهنی با اشاره به اینکه آخرین نکته ظریف در این‌خصوص استقبال از رؤسای‌جمهور در محوطه کاخ الیزه است، خاطرنشان کرد: «معمولا هنگام ورود رؤسای‌جمهور در سفرهای رسمی به کاخ الیزه که گارد احترام در آنجا حضور دارد و مارش نظامی نواخته می‌شود، فرش قرمز پهن نمی‌کنند و رئیس‌جمهور فرانسه در بالای پله‌های ورودی یا در وسط یا آخرین پله پایینی‌ دست رئیس‌جمهور میهمان را می‌فشارد و به او خوشامد می‌گوید و به اتفاق وارد ساختمان کاخ می‌شوند. لیکن در سفر آقای دکتر روحانی، هم فرش قرمز پهن کرده بودند و هم اینکه رئیس‌جمهور فرانسه تا نزدیک اتومبیل رئیس‌جمهور کشورمان به استقبال آقای دکتر روحانی آمده بود که فیلم آن موجود است و قابل مشاهده و مقایسه با سفر رسمی رؤسای‌جمهور دیگر کشورهاست». او افزود: «توضیحات فوق نشانگر اهمیت و جایگاه دولت و ملت ایران نزد دولت و ملت فرانسه است و از نظر میزان احترام و استقبال از آقای دکتر روحانی و هیأت همراه نه تنها هیچ کمبودی وجود نداشت بلکه بیش از حدِ احترام معمول در سفرهای رسمی رؤسای کشورها به فرانسه بود و جای هیچ‌گونه نگرانی نبوده و نیست». آهنی همچنین گفت: «در دو هفته آینده دو فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی کشور اضافه خواهد شد که این اولین و سریع‌ترین دستاورد این سفر خواهد بود».

آهنی در رابطه با بازگشت مجدد پژو به ایران و برخی انتقادها در این مورد نیز، گفت: «به دنبال مذاکرات طولانی با مسئولان مربوطه (پژو) و تغییر نگاه و رویکرد آنها و اعلام آمادگی برای جبران گذشته به نحو مقتضی و براساس تفاهم طرفین و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در ایران به صورت ٥٠ -٥٠ با انتقال فناوری برای ساخت مدل‌های جدید در ایران برای بازار مصرف داخلی و صادرات بخشی از محصولات به خارج از ایران، دو طرف تفاهم کردند که سند فوق‌الذکر را در حضور رئیس‌جمهور کشورمان و نخست وزیر فرانسه امضا کنند که دربردارنده همکاری درازمدت و براساس سرمایه گذاری مشترک است و بسیار حائز اهمیت است». آهنی با تأکید بر اینکه سفر روحانی به پاریس از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است، افزود: «دعوت رسمی از آقای اولاند برای سفر به تهران انجام شده و این سفر در سال آینده انجام خواهد شد که در تحکیم روابط و همکاری‌های دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود»
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین