|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۷۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
اقدامات اخیر خودسرها هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد البته این اقدامات تلنگر خوبی برای مردم و مسئولان بود ضمن اینکه دولت باید هر لحظه آماده مقابله با اقدامات ضد امنیتی بوده و اجازه ندهد هر فردی بدون ترس هر اقدامی که دوست دارد را در کشور انجام دهد.
در 2 سال اول دولت روحانی مسائلی همچون تجمع خیابانی در اعتراض به عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها مقابل وزارت ورزش و جوانان، اعتراض به اکران برخی فیلم‌ها و تلاش برای پایین آوردن آنها از پرده سینماها، برهم زدن میتینگ‌های سیاسی جناح‌های مخالف و این اخیر هم به آتش کشیدن سفارت عربستان سعودی در تهران و مشهد اقداماتی بود که از سوی خودسرها صورت گرفت. با چنین سوابقی بیم آن می‌رود که برخی تندرویان برای تحقق خواسته‌های خود سعی کنند که هر بار از طریق لشکرکشی خیابانی حرف خود را به کرسی بنشانند که چنانچه دولت تصمیم داشته باشد که به این اقدامات آنها بها دهد در ادامه راه دچار مشکل خواهد شد.
طبق قانون هر تجمعی باید دارای مجوز از مراجع قانونی باشد. تجمع‌های غیرقانونی اعتراضی در موارد مختلف در انتقاد از تصمیم‌های دولت یا در شرایطی برخلاف مصالح ملی و حاکمیتی، باعث می‌شود نه تنها دود این تندروی‌ها در چشم نظام، کشور و مردم برود که باعث می‌شود قبح قانون‌شکنی نیز در جامعه شکسته شود. با این حال به نظر می‌رسد در شرایطی که برخوردهای جدی و محکم علیه این رفتارهای تندروانه تنها در سخنرانی‌ها اعلام می‌شود و با عدم بروز نمود جدی در این زمینه، شاهد تکرار مکرر آن‌ها هستیم، بعید نیست که چنین رفتاری به عنوان ابزاری در دست تندروهای منتقد دولت بدل شود که هربار با تجمع غیرقانونی و شلوغ‌بازی خواسته‌ها و اهداف خود را پیگیر شوند.

افراد از هر جناحی حق برهم زدن امنیت اجتماعی را ندارند

دخیل‌عباس زارع‌زاده‌مهریزی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در مورد اقدامات اخیر خودسران به «ابتکار» گفت: هر اقدامی که خارج از منطق، قانون و عقل و تنها بر مبنای احساس انجام شده و در روند آن هم به عاقبت اندیشی نشده، پذیرفته نیست به ویژه رفتارهایی که بازتاب جهانی نیز داشته و عمق آن به اندازه ای باشد که نتوانیم بر اساس قانون و منطق از حقوق خود دفاع کنیم. وی افزود: در کشور سه قوه و در راس آنها قوه مقننه به این دلیل شکل گرفته است که برای رفتارهای ما در کشور چارچوبی را تعیین کند که در قالب آن از حقوق خود و جامعه دفاع کنیم نه اینکه به صورت رفتارهای خودسرانه از چارچوب رفتارهای جهان‌پسند و عقلاپسند خارج شویم. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم اظهارکرد: ما می‌توانستیم در مقابل حرکت بدمنشانه عربستان دست بالا داشته باشیم اما با این اقدام خودسران هم‌اکنون ناچار هستیم که در عرصه بین‌المللی از حیثیت خود دفاع کنیم و به جای هجوم در لاک دفاعی فرو رفته‌ایم. زارع‌زاده‌مهریزی در مورد اینکه این احتمال وجود دارد که خودسران بعد از این برای تحقق مطالبات خود به روند فعلیشان ادامه دهند، دولت باید برای مقابله با تداوم این اقدامات چه تدابیری بیندیشد، تصریح کرد: شاید کم‌کاری دستگاه دیپلماسی در مقابل جنایات عربستان سعودی باعث این اتفاق شد اما در هر حال دستگاه دیپلماسی باید فضا را به نوعی تنظیم کند که نیاز به حضور دیگران نباشد. نماینده ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: این خودسرها چنانچه جاهلانه یا از روی احساس یا بر اساس برنامه‌ای از قبل تعیین شده دست به اقدامات خودسرانه زده‌اند هم‌اکنون ضروری است که شناسایی شده و با طراحان این اقدام برخورد جدی شود ضمن‌اینکه برای ممانعت از تکرار رفتارهای این چنینی دستگاه امنیتی کشور باید مراقب باشد و قبل از وقوع این قبیل اتفاقات فضا را به گونه‌ای ببندد که کسی نتواند از هر جناح و گروه سیاسی اقدام به قانون‌شکنی کند. وی تاکید کرد: هیچ فردی وابسته به هر جناحی که باشد این حق را ندارد که با برهم زدن امنیت اجتماعی اظهار وجود کند و یا اقدام به تخریب و تحقیر گروه یا جناح دیگری کند چراکه هیچ جناحی حق حاکمیت مطلق در کشور را نداشته و همه حق فعالیت سیاسی در چارچوب قانون را دارند.

شناسایی حامیان خودسرها و اعمال اشد مجازات راهکار ممانعت از تکرار حوادث اخیر است
جلال جلالی‌زاده هم به عنوان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اقدامات اخیر خودسرها به «ابتکار» گفت: هر اقدام ناپسندی که از سوی فردی علیه سایر افراد چه در داخل کشور و چه خارج از کشور صورت بگیرد نمی‌توان برای آن توجیهی قائل شد هم‌اکنون خودسران هر اقدامی را که دوست دارند، انجام می‌دهند کمااینکه به هر میتینگ و هر فردی حمله می‌کنند و قدرتی هم مانع آنها نمی‌شود. وی افزود: اغماض و سهل‌انگاری در برخورد با خودسرها باعث شد که آنها بدون رعایت قواعد بین‌المللی و کسب رضایت از مسئولان کشور حریم سایر کشورها را بشکنند و با این اقدام به حیثیت کشور لطمه بزنند و زحمات بسیاری که روحانی برای دوستی با دنیا و حفظ منافع ملی کشیده بود را به هدر بدهند. نماینده اسبق اهل سنت مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم در مورد اینکه این احتمال وجود دارد که خودسران بعد از این برای تحقق مطالبات خود به روند فعلیشان ادامه دهند، دولت باید برای مقابله با تداوم این اقدامات چه تدابیری بیندیشد، تاکید کرد: اقدامات اخیر خودسرها هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد البته این اقدامات تلنگر خوبی برای مردم و مسئولان بود ضمن اینکه دولت باید هر لحظه آماده مقابله با اقدامات ضد امنیتی بوده و اجازه ندهد هر فردی بدون ترس هر اقدامی که دوست دارد را در کشور انجام دهد. جلالی‌زاده اظهارکرد: خودسرها به دلیل داشتن حیاط خلوت امن که حامیان پشت پرده آنها برایشان ایجاد کرده‌اند دست به چنین اقداماتی زده‌اند بنابراین دولت باید در وهله اول حامیان آنها را شناسایی کرده و خانه عنکبوتی آنها را بر هم زند و برای افرادی که باعث آسیب به منافع ملی شده‌اند، اشد مجازات را در نظر بگیرد که بعد از این شاهد اقدامات مشابه از سوی خودسرها در کشور نباشیم.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین