|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۷۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
مخزن آرشیو دولتی مونیخ محلی برای نگهداری اسناد تاریخی و دیپلماسی ایران و آلمان است که از دید عموم دور نگه داشته می‌شود. اسنادی محرمانه که پژوهش در آن‌ها زاوایای تاریکی از روابط ایران و آلمان را در دوران صفویه و قاجار روشن می‌کند.
شاید به همین دلیل رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بازدید از این آرشیو، تبادل الکترونیکی اسناد تاریخی ایران و آلمان و تسهیل شرایط برای آن‌که این اسناد در اختیار پژوهشگران قرار گیرد را پیشنهاد داد.

صدها سند تاریخی و دیپلماسی از روابط ایران و آلمان در زمان صفویه و قاجار و حتی پس از آن در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود، اسنادی مثل استوارنامه‌های سفرای ایران، دعوتنامه‌ها، رونوشت دیدار مقامات، نامه‌هایی که میان پادشاهان رد و بدل شده و تفاهم‌نامه‌هایی به دست‌خط و مُهر پادشاهان ایران و آلمان.

دَرهای مخازن آرشیوهای دولتی در کمتر مواقعی به روی عموم باز می‌شود، مگر آن‌که هماهنگی و یا دعوت رسمی از جانب میزبان صورت گرفته باشد. طبق اظهارات صالحی‌امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، 3 هزار و 84 پرونده مربوط به روابط ایران و آلمان در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شود و در مقابل صدها سند تاریخی مربوط به روابط دو کشور در اختیار کتابخانه‌ها و آرشیوهای دولتی آلمان است.

تصاویری از این اسناد تاریخی منتشر می‌ شود، شامل تعدادی استوارنامه‌ی وزیر مختاران ایران در زمان مظفرالدین‌شاه و احمدشاه قاجار، به همراه اسناد محرمانه از دولت ایران است که در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود.
















منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین