|
|
امروز: پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶
کد خبر: ۷۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کوهپایه زاده، قسمت اعظم دفاعیات نماینده دادستان را مطالب تکراری مندرج در کیفرخواست دانست و ادامه داد: قبل از اخذ آخرین دفاع، باید این حق برای متهم و وکیل او محفوظ باشد تا به اظهارات نماینده دادستان پاسخ بدهند.
وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه براساس قانون اجازه تفسیر موسع نداریم، گفت: براساس قانون مجازات اسلامی اگر جای شک و شبهه در پرونده بود، باید به نفع متهم تفسیر شود.

رسول کوهپایه زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، افزود: نماینده دادستان امروز در دادگاه موکلم به سئوالی مبنی بر اینکه محل و زمان و علت وقوع جرم به تفکیک مشخص شود، پاسخ نداده است و با استناد به بند الف و جیم ماده یک قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی استدلال کرد و موکل را مخل نظام قتصادی دانست.

وی افزود: نماینده دادستان با اشاره به بند جیم به موارد رشا و ارتشا و امثالهم اشاره کرد و امثالهم را مصداق کلاهبرداری تفسیر کرد که این مخالف با قوانین حقوق کیفری است و براساس قانون اجازه تفسیر موسع نداریم و باید تفسیر موضق داشته باشیم؛ براساس قانون اگر جای شک و شبهه ای در وقوع ارکان جرم وجود داشت باید به نفع متهم تفسیر شود.

وکیل بابک زنجانی با تاکید براینکه این تفسیر در جرم بسیار مهمی مانند اخلال در نظام اقتصادی بر خلاف صریح اصول مسلم کیفری است ادامه داد: ماده 140 قانون جدید مجازات اسلامی آورده است که هر جا و در هر زمینه در وقوع ارکان جرم دچار شک شدیم باید به نفع متهم تفسیر کرد؛ و از آنجا که اخلال را به افساد فی الارض گرفتند و این به معنای حد است و موکلم باید اعدام شود، پس اینجا که دچار شک شده ایم باید از حد خارج شویم.

وی افزود: چون در بند جیم و الف ماده 1 قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی گفته است امثالهم، پس نمی توان اینگونه تفسیر کرد که کلاهبرداری نیز شامل این ماده می شود و به همین راحتی فردی را مخل نظام اقتصادی دانست چون این با بدیهی ترین اصول کیفری در تعارض است.

** لایحه نماینده دادستان به متهم یا وکیل ابلاغ شود تا حق دفاع داشته باشیم

وکیل بابک زنجانی با بیان اینکه بعد از تشکیل پرونده 50 هزار و کیفرخواست 237 صفحه ای، نماینده دادستان اعلام کرد بقیه دفاعیات را در قالب لایحه ای به دادگاه ارائه می کند، گفت: این حق هم باید برای متهم و وکیل مدافع او محفوظ شود تا به این لایحه پاسخ دهد.

وی افزود: جدای از اینکه چقدر ارائه لایحه بعد از صدور کیفرخواست براساس موازین قانونی است، این لایحه باید در اختیار ما قرار بگیرد تا حق دفاع داشته باشیم.

کوهپایه زاده، قسمت اعظم دفاعیات نماینده دادستان را مطالب تکراری مندرج در کیفرخواست دانست و ادامه داد: قبل از اخذ آخرین دفاع، باید این حق برای متهم و وکیل او محفوظ باشد تا به اظهارات نماینده دادستان پاسخ بدهند.

 تا کنون هجده جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی به نام های «م.ش» و «ح.ف.ه» در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد که فردا دوشنبه نوزدهمین جلسه برگزار خواهد شد.

تا کنون، کیفرخواست 237 صفحه ای متهمان توسط نماینده دادستان، دفاعیات متهم اصلی و وکیل مدافع او، شکایت شرکت نفت و بانک مسکن، اظهارات کارشناسان بانک مرکزی و همچنین دفاعیات نماینده دادستان قرائت شد و از امروز قرائت دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده در برابر اتهامات وارده مندرج در کیفرخواست آغاز شد.




منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین