|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۶۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۷
شیرکوند در ادامه بیان داشت : به همین دلیل مشاهده می کنیم که بسیاری از دولتمردان کشورهای مختلف اعم از اروپا یا آسیا وارد ایران می شوند و با خود تیم های مختلف اقتصادی را همراه می کنند تا از نزدیک کشور را مورد مطالعه قرار دهند و شرایط واقعی اقتصاد و اجتماع ایران را ببینند.
معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در رابطه با تاثیر حضور هیات‌های اروپایی در ایران گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور یعنی دانش فنی جدید، یعنی ورود سازوکارهای اقتصادی دقیق تر و شکل گیری رقابت بیشتر که همه می توانند به اقتصاد داخلی ایران کمک کنند و آن را  در یک مسیر کاملا پویا و توانمند هدایت نماید.

سعید شیرکوند در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛در رابطه با حضورر سرمایه گذاران خارجی در ایران گفت : انجام سرمایه گذاری در هر کشور مستلزم یک مجموعه مطالعات و بررسی هایی است که توسط هر سرمایه گذاری که می خواهد وارد یک کشور شود صورت می پذیرد.

 وی ادامه داد: سرمایه گذار قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری کند باید مطالعات جامع و کاملی از محیط مورد نظر داشته باشد و این محیط که تحت عنوان فضای کسب و کار از آن یاد می شود شامل بسیاری از پارامترهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

 وی افزود: آن چیزی که به عنوان واقعیت می توانیم بر آن تاکید کنیم آن است که در دولت پیشین سرمایه گذاران خارجی اعم ازاروپاییان، کانادایی ها و آسیای جنوب شرقی و ... انگیزه و علاقه ای برای ورود به ایران از خود نشان نمی دادند و به همین دلیل مطالعه ای هم از شرایط حاکم براقتصاد ایران و زمینه های لازم برای سرمایه گذاری از سوی آنان صورت نمی گرفت، اما اتفاقی که افتاد این بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم  توجهات به سمت ایران جلب شد و بسیاری از شرکت های بزرگ و بسیاری از فعالین اقتصادی که در زمینه های متفاوت فعال هستند مایل به سرمایه گذاری در ایران شدند و بر این نکته واقف شدند که کشور ایران کشوری است که دارای زمینه های بسیاری برای سرمایه گذاری است.

 شیرکوند در ادامه بیان داشت :  به همین دلیل مشاهده می کنیم که بسیاری از دولتمردان کشورهای مختلف اعم از اروپا یا آسیا وارد ایران می شوند و با خود تیم های مختلف اقتصادی را همراه می کنند تا از نزدیک کشور را مورد مطالعه قرار دهند و شرایط واقعی اقتصاد و اجتماع ایران را ببینند.

 این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: نباید این نکته فراموش شود که انجام یک سرمایه گذاری به معنای آغاز یک فعالیت بلند مدت اقتصادی است یعنی مادامی که فردی اقدام به سرمایه گذاری در کشوری می کند و برای مثال کارخانه یا هتلی احداث می کند قرار است 20 الی 30 سال در آن کشور حضور داشته باشد به همین دلیل نمی تواند یک تصمیم مقطعی و سریع اتخاذ کند که برای مثال ظرف 6 ماه تصمیم خود را عملیاتی سازد.

 وی افزود : براین اساس لازم است تا جوانب را بسنجد و ارزیابی هایی نیز در این زمینه داشته باشد تا برای او مسجل شود که می تواند سرمایه گذاری همراه با سود در آن کشور داشته باشد. شیرکوند تاکید کرد: خوشبختانه در طول یکی دو سال گذشته که سرمایه گذاران وارد کشور شدند و اوضاع ایران را بررسی کردند پاسخ آنها به این شرایط مثبت بوده است و همه اظهار می کنند کشور ایران برای تعامل با دنیا و تعامل با اقتصاد جهانی هم توانمندی های لازم را دارد و هم دارای شرایط مساعد می باشد.

 وی با تاکید بر این نکته که باید باید تلاش کنیم زیر ساخت های لازم را در کشور هر چه سریعتر فراهم کنیم افزود : زیر ساخت ها شامل هماهنگی میان دستگاه های مختلف، روان کردن قوانین، روان کردن سیستم اجرایی کشور و همچنین پاسخ لازم به سوالاتی است که توسط انها مطرح می شود.

 وی ادامه داد: اگر تعامل بین ما و سرمایه گذاران خارجی صورت بگیرد، قطعا شاهد افزایش سرمایه گذاری خواهیم بود. آنچه تاکنون ‌مشاهده کردیم ارزیابی ها و بررسی هایی است که توسط سرمایه گذاران صورت می گیرد که امیدواریم با مثبت بودن این ارزیابی ها شرایط لازم برای سرمایه گذاری هم فراهم شود.

 معاون وزیر اقتصاد دولت اسبق در پاسخ به این سوال که ورود سرمایه گذاران خارجی برای تولیدکنندگان داخلی فرصت است یا تهدید گفت : ورود سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور یعنی دانش فنی جدید، یعنی ورود سازوکارهای اقتصادی دقیق تر و شکل گیری رقابت بیشتر که همه می توانند به اقتصاد داخلی ایران به شدت کمک کنند و اقتصاد ما را در یک مسیر کاملا پویا و توانمند هدایت نماید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین