|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری کرمان گفت: کشت هایی که اقتصادی نیستند باید محدود و کشت های جایگزین اعلام شود.
محمدرضا فتوت روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی اقتصادی و کشاورزی جنوب استان کرمان در جیرفت افزود: برای تنظیم سطح زیر کشت باید اقدام شود تا با افزایش تولید یک محصول مواجه نشویم و در این زمینه به مشارکت ائمه جمعه و مسوولان نیاز است.
وی تصریح کرد: ظرفیت های استان بسیار زیاد می باشد لذا جای کار زیادی وجود دارد و ما هم به عنوان دولت هر کاری که از دستمان بر آید برای سرمایه گذاران انجام خواهیم داد.
وی گفت: به علت افزایش تولید هر سال هم کشاورز و هم دولت متضرر می شوند زیرا دولت باید محصولات تولیدی را از کشاورزان در قالب خرید تضمینی خریداری کند.
معاون استاندار کرمان افزود: باید هر کاری که انجام می شود با همکاری کشاورزان صورت گیرد زیرا در دشت ارزوئیه سال گذشته کشاورزان به نتیجه رسیدند سطح زیر کشت را از 10 هزار هکتار به یکهزار هکتار کاهش دهند و این اقدام باعث افزایش قیمت و نفع کشاورزان شد.
وی گفت: باید کشاورزان توجیه شوند اگر سطح زیر کشت نصف شود محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند و آب کمتری هم مصرف می شود.
فتوت افزود: با توجه به آغاز فصل برداشت خرما نیاز است اعضای این کارگروه اقتصادی برای نگهداری، فروش و بازاریابی این محصول پیشنهادهایی را ارایه کنند تا با مشکل مواجه نشویم.
وی تاکید کرد: باید قبل از شروع فصل کشت، طرح جامع کشت تدوین و ابلاغ شود و در قالب این طرح جامع، سطح زیر کشت و نوع محصولاتی که ارزش افزوده بیشتر و نیاز به آب کمتری دارند در دستور کار قرار گیرد.
معاون استاندار کرمان گفت: در کوتاه مدت باید گمرک و استاندارد به صورت مستمر در جیرفت مستقر شوند تا روند صادرات محصولات کشاورزی تسهیل و در طولانی مدت هم این ادارات راه اندازی شود.
وی ادامه داد: تعاون روستایی سال گذشته در بحث خرید خرما وارد شد و امسال هم با خرید توافقی وارد عرصه خرید شود زیرا حضور تعاون روستایی تاثیر روانی مثبت دارد.
وی گفت: تعاون روستایی و دولت در کنار کشاورزان هستند و دنبال می کنیم تا اعتباری برای خرید محصولات گذاشته شود.
فتوت خاطرنشان کرد: ما می خواهیم جلوی کشت های بی رویه و مضر را محدود کنیم اما قصد نداریم کشاورزی را محدود کنیم.
وی گفت: اتاق بازرگانی باید نسبت به برگزاری تورهای خارجی برای کشاورزان اقدام کند و ما هم در زمینه هماهنگی در کنار اتاق بازرگانی هستیم.
در این نشست اعضای شرکت کننده به بیان نقطه نظرات خود در خصوص طرح جامع الگوی کشت و قیمت محصول خرما پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین