کد خبر: ۵۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
یک تحلیلگر چینی با تقدیر از نقش ایران و کشورهای 1 +5 در به ثمر رساندن مذاکرات هسته ا ی و دستیابی به توافق جامع، خاطرنشان کرد: این توافق علاوه بر آنکه حامیان زیادی در دنیا دارد، نقشه های بسیاری از مخالفان را نیز خنثی کرده است.
«جین لیانگ شیانگ» نویسنده و تحلیلگر چینی بر این باور است که دستاورد بزرگ توافقنامه وین، این بود که مذاکره کنندگان بویژه ایرن و آمریکا، توانستند مخالفان را از اهدافی که مورد نظرشان بود، بی نصیب بگذارند.

او در عین حال توافق هسته ای را دستاوردی بزرگ دانسته که کمتر موردی همانند آن را می توان در دنیا مشاهده کرد.

او می گوید، در روابط بین المللی به ندرت دیده شده است که یک رویداد تا این اندازه مانند توافق هسته ای ایران و 1 +5 مورد توجه قرار گیرد.

وی این مهم را نشان دهنده با ارزش بودن این دستاورد دانست و اینکه باید به حفظ آن اهتمام ورزید و اصول آن را مراعات و اجرا کرد.

جین تصریح کرد : در جایی که رژیم صهیونیستی لابی فراوانی کرد و عربستان مخالفت هایی نشان داد ایران و آمریکا توانستند یک توافق صلح آمیز حاصل کنند و نقشه های این مخالفان را نقش بر آب سازند.

تارنمای چاینا ارگ روز شنبه از قول «جین لیانگ شیانگ» آورده است: دیگر راه برگشتی وجود ندارد. مسیر را، توافق هسته ای صلح آمیز طرفین و قطعنامه شورای امنیت همواره کرده است و امروز مخالفان در اقلیت و حامیان توافق در اکثریت کامل قرار دارند.

این گزارش تحلیلی ادامه می دهد: تندروهای رژیم صهیونیستی و آمریکا که همیشه بر طبل جنگ می کوبند، کوشیدند تا مسیر صلح را کنار زده و خطر جنگ را برای کشور مهم ایران که 80 میلیون نفر جمعیت دارد، ایجاد کنند اما آمریکا و ایران، با درایت روش های صلح آمیز را با گفت و گو انتخاب کردند و دیپلماسی بر حیله دشمنان آنها فایق آمد.

در این مطلب آمده است: آنها می خواستند گرهی را که با دست باز می شد را با دندان باز کنند اما حالا دنیا حامی توافق هسته ای است، توافقی که بیش از هر رویدادی مورد پشتیبانی و توجه قرار گرفته است.

تارنمای چینی می نویسد: هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند که وارد جنگ با ایران شود. این منطق مورد قبول نیست. همین باعث شد که حتی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران از در آشتی وارد شود. زیرا واشنگتن می دانست که رویارویی نظامی هرگز بازدارنده نیست و نهایتا یک دور باطل طی خواهد شد.

این گزارش تصریح می کند که آمریکا از جنگ های افغانستان و عراق درس های زیادی آموخته و حاضر نیست منافع خود را برای نبردی دیگر بسیج کند، بلکه بر عکس می خواهد در برابر ایران و خاورمیانه شفاف باشد و سیاست درست و صلح آمیز را ادامه دهد.

تحلیل گر چینی خاطرنشان کرد که امروز همه چیز در فرایند دیپلماسی دنبال می شود. مخالفت های عربستان و تل آویو نتیجه نداده است و نمی دهد و شاید روزی نه چندان دور فرا رسد که آنها هم درک کنند پنج به علاوه یک، راه درست را در برابر ایران طی کرده و واشنگتن به درستی با تهران به توافقی صلح آمیز رسیده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
1
bravo
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین