|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۵۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
«ایگور کوروتچنکو» رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه گفت که روابط ایران و روسیه صرف نظر از نتایج مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران توسعه و گسترش خواهد یافت.
کوروتچنکو روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روسیه ایران را کشور دوست و شریک خود می داند و برای توسعه روابط و همکاری ها با این کشور تلاش می کند.
وی با ابراز امیدواری در مورد نتایج مثبت مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 افزود: بسیار خوشحال می شویم که تحریم ها در مورد ایران لغو شود. ایران کشور دوست ما است و آماده توسعه همکاری با این کشور هستیم.
کوروتچنکو در مورد امکان توسعه همکاری ها میان ایران و روسیه گفت: عقد توافق جامع زمینه را برای همکاری دو کشور مساعد می کند و به توسعه روابط دوجانبه امیدواریم.
رییس مرکز تجارت جهانی تسلیحات روسیه در مورد همکاری های نظامی ایران و روسیه با اشاره به اهمیت تحویل مجموعه های پدافند هوایی روسی به ایران یادآورشد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تصمیم اساسی برای تحویل مجموعه های اس-300 به ایران را گرفته است و این موضوع ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد.
کوروتچنکو گفت: روسیه حق دارد به ایران همانند هر کشور دیگری تسلیحات دفاعی بفروشد و مجموعه های پدافند هوایی اس-300 هم از جمله این نوع سلاح هاست. روسیه و ایران موافقت نامه ای در این زمینه امضا خواهند کرد.
وی در مورد پیشنهاد روسیه به ایران برای تحویل مجموعه های پدافند هوایی آنتی-2500 یادآورشد: آنتی-2500 هم تسلیحات قدرتمند و پیشرفته ای است که علاوه بر استفاده به عنوان پدافند هوایی می تواند به عنوان پدافند موشکی هم بکار گرفته شود.
کوروتچنکو گفت که پس از امضای توافق جامع، تحریم تسلیحاتی ایران لغو می شود و روسیه می تواند به این کشور سلاح صادر کند و به تقویت توانمندی دفاعی آن کمک کند.
مقام روس به آمادگی روسیه برای توسعه همکاری با ایران در عرصه های دیگر اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم به ایران بالگردهای پیشرفته نظامی 'ام.آی-17'، خودروها و هواپیماهای مسافربری از نوع توپولوف صادر کنیم.
وی یادآورشد: دو کشور می توانند در عرصه فضایی همکاری می کنند که از آن جمله آموزش فضانوردان ایرانی در روسیه و مشارکت این کشور در برنامه های ماهواره ای ایران و نظارت از فضا بر زمین است.
رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه گفت: ایران و روسیه در عرصه انرژی هسته ای همکاری می کنند و مسکو برای ساخت نیروگاه های هسته ای جدید در ایران اعلام آمادگی کرده است.
به گفته کوروتچنکو، دانشمندان ایرانی و روس نیز می توانند در عرصه فناوری های پیشرفته با یکدیگر همکاری و مشارکت دو طرف موجب هم افزایی خواهد شد.
وی با بیان این که روابط ایران و روسیه دورنمای روشنی برای توسعه دارند، به عزم مقام های دو کشور برای توسعه روابط و همکاری های دوجانبه و گسترش مشارکت راهبردی و درازمدت اشاره کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین