|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۴۸۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که هنوز راهی طولانی پیش روی مذاکرات وجود دارد و بسیاری از مسائل فنی در این خصوص باید حل و فصل شود. با این حال تمام تلاش خود را تا مهلت تعیین شده در سی ام ژوئن ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در چین گفت که او و کشورش به انجام تعهداتشان در قبال پرونده هسته ی ایران پایبندند و تمام توان خود را برای به سرانجام رساندن آن بکار خواهند گرفت.

 «جان کری» که در نشست خبری مشترک با «وانگ یی» همتای چینی خود در پکن سخن می گفت، اظهار داشت: «متعهد هستیم همه توان خود را برای نهایی شدن توافق هسته ای با ایران به کار بگیریم.»

وی با اشاره به نقش سازنده چین در پرونده هسته ای ایران یادآور شد: همکاری نزدیک، سازنده و مساعدت های پکن در مذاکرات لوزان و قبل و بعد از آن همواره مد نظر ما قرار دارد و قدردان این زحمات هستیم.

او گفت: چین نقشی مهم و کلیدی به عنوان یکی از اعضای کشورهای گروه پنج بعلاوه یک ایفاء کرده است و پکن و واشنگتن در این خصوص دیدگاههای مشترک زیادی دارند و با هم همسو هستند.

جان کری ادامه داد: آمریکا و چین در کنار دیگر شرکای خود در گروه پنج بعلاوه یک و اروپا متحدان خوبی هستند و همه تلاش خود را در به ثمر رساندن پرونده هسته ای ایران بکار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد که اتفاق نظر، وحدت، تشریک مساعی و همدلی همه اعضا بویژه چین و آمریکا، جایگاه و شرایط خوب مذاکرات را تا به امروز رقم زده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که هنوز راهی طولانی پیش روی مذاکرات وجود دارد و بسیاری از مسائل فنی در این خصوص باید حل و فصل شود. با این حال تمام تلاش خود را تا مهلت تعیین شده در سی ام ژوئن ادامه خواهیم داد.

وی همچنین به نگرانی کشورش از توان هسته ای و موشکی کره شمالی اشاره کرد و گفت: امیدوارم نتیجه موفقیت آمیز توافق هسته ای با ایران برای کره شمالی عبرت آموز باشد.

وی تاکید کرد که کره شمالی می تواند با دیدن نتیجه مطلوب این گفت و گوها به مذاکرات هسته ای بازگشته و در باره برنامه اتمی اش وارد گفت وگو شود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از کره شمالی خواست از برنامه تسلیحات هسته ای خود دست کشیده و برای توسعه اقتصادی و خروج از انزوا تلاش کند.

جان کری ابراز امیدواری کرد که توافق با ایران نهایی شود و این توافق بتواند چشم انداز مثبت و تاثیرات خود خود را بر روی گفت و گوهای به بن بست رسیده با کره شمالی بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به سفرش به کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر که فردا (یکشنبه) آغاز می شود با مقام های آن کشور در باره آزمایش های موشکی اخیر و اقدامات کره شمالی گفت و گو خواهم کرد.

وی گفت که کره شمالی باید به دنبال عاری سازی از سلاح های هسته ای بوده و تنها یک برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشد و با اقدامات نادرست خود باعث بروز مشکلات در منطقه نشود.

سفر جان کری به چین در حالی صورت گرفت که طی یک هفته اخیر و به دلیل تصمیم وزارت دفاع آمریکا در خصوص اعزام ناوهای جنگی و هواپیماهای جاسوسی این کشور به حریم آبی 12 کیلومتری جزایر متعلق به چین در دریای جنوبی، نتش لفظی میان دو کشور شدت یافته است.

چین معتقد است حضور کشتی های جنگی آمریکا همراه با تجهیزات جاسوسی در دریای جنوبی که تحت قلمرو پکن است، شرایط و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

این موضوع حتی باعث شد که «وانگ یی» در این نشست خبری از بیان اظهارات و در پاسخ به برخی سووالات جان کری سکوت اختیار کند.

سخنان مهم «وانگ یی» در این نشست خبری مربوط به موضوع کره شمالی و امیدواری او از بازگشت مجدد این کشور به مذاکرات متوقف شده هسته ای بود.

او گفت که چین امیدوار است پیونگ یانگ با در نظر گرفتن شرایط خاص منطقه به میز مذاکرات بازگردد و پکن حاضر است در این خصوص با آمریکا و جامعه بین المللی همکاری داشته باشد.

«وانگ یی» در بخش دیگری از سخنان کوتاه خود در این نشست خبری، از علاقه چین به تداوم همکاری با آمریکا در خصوص پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: پکن به تلاش های خود در جهت به سرانجام رسیدن این پرونده همچنان ادامه می دهد.

جان کری قبل از برگزاری این نشست خبری، دیداری نیز با «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین داشت و قرار است امشب با یک مقام بلند پایه نظامی این کشور که نام وی اعلام نشده، دیدار داشته باشد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین