|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۹
کد خبر: ۴۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
ربیعی در ادامه درباره توزیع چهارمین بسته امنیت غذایی گفت: کار توزیع بخش پروتئین بسته به پایان رسیده و برای بخش دیگر آن منتظر جذب منابع هدفمندی هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بیمه 700 هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال خبر داد.

 علی ربیعی اظهار کرد: توزیع پروتئین چهارمین بسته امنیت غذایی به پایان رسیده و در صورت جذب منابع هدفمندی توزیع دیگر اقلام آن را آغاز خواهیم کرد. او در حاشیه رونمایی 234 عنوان استاندارد آموزش شغل و شایستگی گفت: طی سال گذشته 300هزار نفر تنها از طریق ادارات کاریابی به کارگاه‌هایی که اعلام نیاز کرده بودند معرفی شدند. وی گفت: بخش اعظمی از این افراد کسانی بودند که اساسا مهارت شغلی نداشتند و ما با مطالعاتی که صورت دادیم پی بردیم که تنها رشته تحصیلی چهار درصد فارغ‌التحصیلان کشور متناسب با نیازهای بازار کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که باید در بحث مهارت‌آموزی در سازمان فنی و حرفه‌ای تجدیدنظر کنیم. ربیعی گفت: گرایش بسیاری از نیروهای کار ایرانی تحصیل‌کرده به کار تغییر کرده و از سوی دیگر مشاغل نوینی به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین، مشاغل سبز و فناوری اطلاعات به وجود آمده است. وی پیش‌بینی کرد: در صورت جهت‌گیری مناسب در حوزه فناوری اطلاعات دست‌کم سالی 30 هزار شغل به وجود آید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای باید نقش اساسی را در بنگاه‌های خرد و کوچک ایفا کند و در استراتژی‌ها برای گسترش اشتغال که مورد تاکید رییس جمهوری است، مهارت‌افزایی را به عنوان یک الزام دنبال کند. وی در عین حال از ارائه آموزش‌های مجازی فنی و حرفه‌ای از طریق شرکت‌های رایتل خبر داد و گفت: کار ارائه آموزش‌های سیار در نقاط حاشیه‌نشین و همچنین جواز کارگاه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم. ربیعی در ادامه درباره توزیع چهارمین بسته امنیت غذایی گفت: کار توزیع بخش پروتئین بسته به پایان رسیده و برای بخش دیگر آن منتظر جذب منابع هدفمندی هستیم. در صورت اختصاص آن را توزیع خواهیم کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امسال دولت با توجه به کاهش قیمت نفت در سال گذشته با کسری مواجه است که امیدواریم با برنامه‌ریزی شایسته در جهت حمایت غذایی و مبارزه با فقر کار توزیع این بسته با موفقیت انجام شود. وی در پایان از بیمه 700هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال خبر داد و گفت: امسال در نظر داریم بیمه کارگران ساختمانی را به اتمام برسانیم. بیشترین صدمات ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است و سعی ما بر این است که تا پایان سال 700هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

پیگیر تحقق شعار «اشتغال بزرگ، بنگاه كوچك» هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: اصلی‌ترین سیاست ما در سال 94 ایجاد اشتغال و تحقق شعار «اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک» است. ربیعی با بیان اینکه زمان یکی از شاخص‌های رشد و توسعه است، افزود: در کشور ما نیز زمان کم‌ارزش شده است. وی با بیان اینکه توانمند‌کردن افراد مهم‌ترین سیاست رفاهی یک کشور است، گفت: تلاش ما این است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برنامه‌‌ریزی‌های خود زندگی مردم را بهبود بخشیم و افرادی که بر اثر معلولیت، نارسایی، بی‌سوادی و نبود فرصت‌‌های برابر اجتماعی قادر به رقابت در اجتماع نیستند، از طریق توانمند‌سازی آنان را حمایت کنیم. ربیعی در ادامه به سیاست‌‌های اشتغال کشور اشاره کرد و افزود: در این خصوص مباحث زیادی در شورای مشاوران رئیس جمهوری و شورای عالی اشتغال و کمیسیون‌های مربوطه صورت گرفته است که بر این اساس یکی از اصلی‌ترین سیاست‌‌های امسال را اشتغال قرار دادیم. وزیر تعاون با بیان اینکه ما به سیاست‌های اشتغال از دو جنبه نگاه می‌کنیم، گفت: جنبه نخست اینکه نیروی انسانی موتور رشد و توسعه کشور است و دوم اینکه نیاز داریم برای اینکه اشتغال گسترده ایجاد کنیم حتماً باید متوجه نوعی از مشاغل در بنگاه‌‌های خرد و کوچک باشیم.
ربیعی با بیان اینکه اگر رشد 15درصدی هم داشته باشیم هنوز کمبود رشد داریم، افزود: در سال‌های گذشته 65درصد کمبود رشد داشته‌‌ایم و این امر باعث شده است تا از توجه به بسیاری از ظرفیت‌‌ها در تولید باز بمانیم. وی گفت: امروز برای ایجاد یک شغل در پتروشیمی و صنعت نفت به دو میلیارد و 700 میلیون تومان نیاز است در حالی که در سازمان شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اگر به قیمت روز محاسبه کنیم، هر شغل 850 میلیون تومان تمام می‌شود. ربیعی ادامه داد: لذا ناچاریم شعار «اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک» را دنبال کنیم و به منابع انسانی و آموزش نیروهای انسانی اهمیت بدهیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اهمیت آموزش منابع انسانی و مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌‌های ما ارائه‌ آموزش‌های مهارتی با تمرکز بر منابع انسانی است و در واقع سواد مهارتی جامعه را به رشد می‌رساند. ربیعی با بیان اینکه استاندارد آموزش، فناوری های نو و آموزش مجازی را دنبال می کنیم، افزود: در این خصوص دو طرح بزرگ را با حضور شرکت رایتل دنبال می‌کنیم. نخست جایگزینی دفترچه‌های تامین اجتماعی با سیم‌کارت‌های رایتل است، یعنی دفترچه‌های بیمه جمع‌آوری و براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته سیم‌کارت‌های رایتل جایگزین آن می‌شود تا با این کار ارائه‌ خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تسهیل شود. وی گفت: دیگر اینکه آموزش از راه دور فنی و حرفه‌ای و مجازی را از طریق رایتل انجام می‌دهیم.ربیعی در ادامه به اختصاص بن‌کارت آموزش مهارتی رایگان به کارگران اشاره کرد و افزود: کار بعدی ما ایجاد نظام تشویقی برای کارگران و خانواده‌‌هایشان است که در این خصوص بن‌کارت‌های آموزش مهارت به‌ طور رایگان پیش‌بینی شده است. وی گفت: راهبرد دیگر ما رفتن سازمان فنی و حرفه‌ای به سطح عملیاتی و قرار گرفتن آن در کف صحنه است و باید این سازمان را از حالت مرکز‌نشینی بیرون بکشیم و در جوار کارگاه‌ها و دل روستاها ببریم. وزیر تعاون، از راه‌اندازی شورای مهارتی با دبیرخانه سازمان آموزش فنی حرفه‌ای در مذاکره با وزارت علوم، دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد. ربیعی با تبریک و گرامیداشت هفته کارگر، افزود: کارگران عنصر اصلی جامعه تولید‌محور هستند و بر این اساس جامعه تولید‌محور را در برابر جامعه رانتی بنیان می‌گذاریم. وزیر تعاون ادامه داد: ما معتقدیم در این جامعه پول نباید ثروت بیاورد بلکه کار است که ثروت‌آفرین خواهد بود و پول باید تبدیل به سرمایه و ابزار تولید شود.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین