|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران گفت: رژيم آل سعود در باتلاق يمن گير افتاده است.
سردار سرتيپ حسين سلامي در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني الميادين گفت: متاسفانه جهان اسلام و بويژه جهان عرب شاهد شکل گيري يکي از مقاطع تاريخ خود است. هجوم نظامي بي دليل و بدون توجيه رژيم آل سعود به يمن و تشکيل يک ائتلاف عربي براي حمله به يک کشور مظلوم و مستضعف جزء ناگوارترين حوادث تاريخ اسلام است. اين تاسف برانگيز است که يک کشور عرب محوريت تهاجم به يک کشور عرب مسلمان ديگر را به عهده بگيرد. شايد افکار عمومي براي حال حاضر، آينده و تاريخ قضاوت سختي را در مورد اين اقدام انجام مي دهند.

وي خاطرنشان کرد: ريشه ها، اهداف و انگيزه هاي اين اقدام تاثر برانگيز عموماً به حوادثي مربوط مي شود که در برهه اخير در جهان اسلام رخ داده است. نتايج حاصل از حوادث سال هاي اخير از جمله نتايج حاصل از بيداري اسلامي در اين زمينه موثر بوده است. همچنين بن بست هاي ايجاد شده و ناکامي هاي بوجود آمده در سال هاي اخير در سياست ها و راهبردهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه نيز در مسئله حمله به يمن موثر بوده است.

شما به خوبي مي دانيد آمريکايي ها سال هاست به دنبال ايجاد يک خاورميانه جديد هستند و به دنبال آن هستند که يک نظم جديد در منطقه خاورميانه بوجود آورند اما با وجود همه اين ها آمريکايي ها در همه اتفاقاتي که در خاورميانه رخ داده با ناکامي و بن بست مواجه شده اند و نتوانسته اند از شکست رژيم صهيونيستي در چهار جنگ با حزب الله و گروه هاي جهادي فلسطيني جلوگيري کنند. آن ها نتوانستند نقشه راه امنيت رژيم صهيونيستي را پياده کنند. آن ها نتوانستند نظام بشار اسد را به عنوان حلقه محوري مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي ساقط کنند. آن ها نتوانستند در عراق نظم سياسي مورد نظرشان را برقرار کنند.

اين ناکامي هاي آمريکا و شکست هاي رژيم صهيونيستي موجب شکل گيري يک سياست جديدي براي ادامه کار مي شود. يک نقطه تقاطع بين راهبرد آل سعود و راهبرد آمريکا ساخته مي شود و آن اين است که آمريکايي ها به جاي اينکه مستقيم به تحولات منطقه بپردازند و مداخله هايشان را به صورت مستقيم انجام دهند به دليل پرهيز از هزينه از خود رژيم هاي متحدشان در منطقه استفاده مي کنند. بنابراين آنچه در يمن اتفاق افتاده است محصول مجموعه اي از شکست هاي سياسي است محصول بن بست هاي سياسي است که هم در سياست و راهبردهاي آمريکا بوجود آمده و هم در سياست ها و راهبردهاي رژيم آل سعود.

وي افزود: در بخشي از اين راهبردها اين دو نظام با هم مشترک هستند. مثلاً در موضوع سوريه هم رژيم صهيونيستي و هم آمريکا به دنبال سرنگوني نظام بشار اسد بودند. در مورد عراق نيز سعودي ها و آمريکايي ها منافع مشترکي در ايجاد رژيمي که متمايل به آمريکا و سعودي باشد دنبال مي کردند. در بحرين آمريکايي ها و سعودي ها داراي اهداف مشترکي بودند. در يمن آمريکايي ها و سعودي ها داراي اهداف مشترکي بودند و آن هم اينکه يک نظام سياسي همسو با رژيم سعودي و آمريکا سرکار بيايد. بنابراين وقتي آن ها در اين راهبردهاي همسو و مشترک با ناکامي و شکست مواجه مي شوند مجبور مي شوند يک راهبرد خاص را اتخاذ کنند اما در پشت اين اشتراک در راهبرد ها و سياست ها يک تفاوت هايي هم وجود دارد. قطعاً رژيم آل سعود اهداف خاص خودش را از اين مسئله دنبال مي کند. به نظر ما رژيم سعودي بر اساس يک علاقه تاريخي براي يک انبساط ژئو پولتيک و براي اينکه سلطه طلبي خود را بر اعراب اثبات کند و نقش مرکز ثقل جهان عرب را ايفا کند دست به اين کارها مي زند.

سردار سرتيپ حسين سلامي گفت:
رژيم آل سعود به دنبال اين است که نقش فرماندهي عملياتي را به عهده بگيرد و بعد اين فرمانده عملياتي را به يک محور راهبردي در منطقه تبديل کند و خود را به عنوان يک نظام پيشتاز در جهان عرب معرفي کند. براي اينکه اين اتفاق بيافتد عربستان نياز دارد يک تهديد تصنعي و مجازي را بسازد. رژيم آل سعود نياز دارد به يک احساس مشترک از تهديد مجازي را به يک احساس از تهديد واقعي تبديل کند. عربستان ايران را به عنوان اين نقطه احساس مشترک معرفي مي کند. اما اين ائتلاف ضعيف و شکننده است. اين ائتلاف يک ائتلاف روي کاغذ است. در سطح ميداني اين ائتلاف هنوز يک شکل جدي به خود نگرفته است. فقط در در سطح سياسي به صورت ضعيف به عنوان ائتلاف مطرح شده است. با اين حال يک واقعيت وجود دارد و آن هم اين است که ايران هرگز در رفتارهاي سياست خارجي خود هيچ گونه چشم داشتي به هيچ يک از نقاط دنياي اسلام نداشته است. تاريخ ما اين واقعيت ها را نشان داده است.

براي رژيم آل سعود حملات هوايي به يمن هيچ گونه نتيجه سياسي مثبتي را به دنبال نخواهد داشت. تنها دستاوردي که اين عمليات براي سعودي ها داشته است اين است که پرده را از روي واقعي سعودي ها به کنار زده است و از نظر افکار عمومي جهان اسلام يک نفرت شديدي از رژيم آل سعود شکل گرفته است. زيرا حملات هوايي تنها تاثيري که داشته تخريب زير ساخت هاي اساسي ملت يمن بوده است. سعودي ها زيرساخت ها و منازل مسکوني ملتي را که در فقر به سر مي برد و مستضعف است هدف قرار دادند.

نتيجه حمله رژيم سعودي به يمن اين شده است که انصارالله که تا قبل از آغاز اين تهاجم پنجاه درصد از يمن را در کنترل خود داشتند هم اکنون انصار الله از لحاظ قواي نظامي و نبردهاي داخلي توانسته است بر نود درصد از سرزمين يمن مسلط باشد. انصارالله توانسته است نيروهاي القاعده و تکفيري که امروز به نيابت از رژيم سعودي مي جنگند در تنگنا هاي جدي قرار دهد.

امروز حدود يک ميليون نفر از مردم يمن ثبت نام کرده اند تا تسليح و سازماندهي شوند. همه شهرها و روستاهاي يمن آماده دفاع مي شوند و از شور زيادي براي دفاع از کشورشان برخوردار هستند.
از آنجا که نيروهاي انصار الله از راهبرد جنگ هاي نامنظم پيروي مي کنند از وضع خوبي برخوردارند . نيروهاي انصار الله از تاکتيک ها و عمليات هاي غيرمنظم استفاده مي کنند و داراي ساختاري با ارکان معين نيستند که بشود از طريق حملات هوايي از کار انداخت. آن ها در سراسر يمن حضور دارند و در واقع يک ارتش توزيع شده در همه يمن هستند که به شکل پراکنده و در يک جغرافياي بسيار بزرگ مستقر شده اند و اين حملات هوايي رژيم سعودي هرچند بسيار پرحجم باشد قادر نيست تاثير تعيين کننده و راهبردي بر توان رزمي کميته هاي مردمي و انصارالله و ارتش يمن داشته باشد. انگيزه و روحيه اي که مردم يمن براي دفاع از کشورشان دارند باعث شده است انصار الله و ارتش يمن به شدت به دفاع از کشورشان برخيزند.

در جاهايي که تحت کنترل انصار الله و ارتش يمن است همه مردم قابليت بسيج نظامي عليه هر تهاجمي را پيدا کرده اند و اين نشان دهنده اين است که يک قدرت بي پاياني شکل گرفته است.
شما اگر به تاريخ يمن مراجعه کنيد حس جنگجويي و قدرت مقاومت در برابر ارتش عثماني، در برابر ارتش مصر در سال 1962در مقابل اشغالگري بريتانيا مي بينيد. بر اساس يک تحليل نظامي هم از جنبه عملياتي و همه از جنبه سياسي به نظر مي رسد اين جنگ به جنگي طولاني مدت تبديل شود. اين جنگ جنگي نيست که به سرعت پايان يابد. به نظر مي رسد سعودي ها با مداخله در يمن، وارد باتلاقي شده اند که امکان خروج از آن از طريق نظامي وجود ندارد. مگر اينکه آن ها عمليات را قطع کرده و به فرايند هاي سياسي روي بياورند. ارتش عربستان سعودي ظرفيت تهاجمي نظامي به يمن را ندارد. زيرا يمن از جغرافياي بسيار پيچيده اي برخوردار است و ساختار دفاعي يمن يک ساختار خاص است به گونه اي که نيروهاي مردمي و ارتش يمن همه اين سرزمين را به کانون جوشاني از مقاومت تبديل کرده اند.

ارتش عربستان يک ارتش کلاسيک و متکي بر تجهيزات مدرن است. اين ارتش تجربه جنگ ندارد و از ساختارهاي محدود برخوردار است و اگر روي زمين بخواهد حرکت کند در مقابل حرکات متعدد گروه هاي کوچک اما کارامد و با تجربه و با انگيزه يمني متحمل تلفات بسيار بالايي مي شود مگر اينکه ارتش هاي ديگري به عربستان بپيوندند و سعودي ها مزدوراني از ديگر کشورها به عنوان نيروهاي ميداني بکاربگيرند که اين موضوع هم پيامدهاي بسيار خطرناکي براي خود سعودي ها و ساير نظام هايي که در منطقه وجود دارند به همراه خواهد داشت. زيرا اساساً نظم امنيتي امروز در منطقه به هم خورده است و سيستم امنيتي دچار بحران و چالش شده است. تا قبل از حمله سعودي ها نظام امنيت داخلي يمن دچار مشکل بود اما سيستم امنيتي منطقه داراي تعادل بود اما امروز تعادل امنيتي به هم ريخته است. وقتي يک منطقه از تعادل امنيتي خارج مي شود نقطع توقف آن معلوم نيست. يعني معلوم نيست اين جنگ کي متوقف مي شود. معلوم نيست ابعاد جغرافيايي اين جنگ تا کجا امتداد پيدا مي کند.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاکيد کرد: گروه هايي که به عنوان گروه هاي تکفيري در اين سرزمين ها حضور دارند مرزهاي جغرافيايي را به رسمت نمي شناسند. آن ها پديده هاي سيال و رواني هستند که مثل آب در همه نقاط جاري مي شوند و حرکت مي کنند.
سردار سلامي در پاسخ به اين پرسش که اگر جنگ يمن گسترش يافته و به صورت يک جنگ منطقه اي درآيد، آيا شما آماده ورود به اين جنگ هستيد؟ گفتيد: ما اساساً داراي يک قدرت دفاعي و امنيتي بسيار نيرومندي هستيم. ما متکي بر تجربيات بسيار بزرگي هستيم که از نبرد هشت ساله ما به دست آمده است. اساساً ما با فرض اينکه با بزرگ ترين قدرت هاي جهاني درگير مي شويم و در کنار آن با تهديدهايي از اين دست از مرزهاي شرقي، غربي يا جنوبي و شمالي روبرو مي شويم بنابراين ما از گذشته بسيار دور به اين مسئله توجه داشته ايم که احتمال دارد ما با چالش هاي امنيتي و تهديدهاي قدرت هاي بزرگ بشويم يا حتي با تهديدهاي گروه هايي از جنس گروه هاي تکفيري بشويم. بنابراين سيستم دفاعي ما براي کنترل چنين چالش هايي آماده است.

انتخاب هاي يمن براي مبارزه با تجاوز عربستان بسيار زياد است انصار الله توان حمله به نيروي دريايي سعودي و مقابله با حمله زميني سعودي ها را دارند. آن ها توان استفاده از موشک هاي دوربرد را دارند. انصارالله داراي توان موشکي و توان زرهي هستند و از آتش توپخانه برخوردار هستند. آن ها در منطقه تقريباً از يک ارتش قدرتمند برخوردار هستند.
اينکه انصار چه وقت حملات زميني خود را عليه نيروهاي زميني سعودي آغاز خواهد کرد بستگي به راهبردها و تدابير عملياتي و تاکتيکي آن ها را دارد. به نظر مي رسد آن ها فعلاً دنبال اين هستند که تا حد ممکن دامنه اين جنگ را گسترش ندهند و جنگ را در همين سطحي که اکنون هستند نگه دارند تا امکان دستيابي به فرايند هاي سياسي فراهم شود. اما اگر حملات عربستان به همينطور ادامه پيدا کند مطمئناً آن ها با حمله به نيروي زميني ارتش عربستان و ورود به خاک سعودي به حملات عربستاني ها واکنش نشان مي دهند. مسلماً انصار الله درباره حملات سعودي ها دست بسته نخواهد بود.

انصار الله از نجابت و شکيبايي بسيار زيادي برخوردارند که هنوز سيستم امنيت داخلي عربستان را مورد تاثير خود قرار ندادند اما آن ها به سبب داشتن مرزهاي طولاني که با عربستان دارند. مي توانند وارد عربستان شوند و به سرعت به شهرهاي عربستان برسند. همه اين گزينه ها براي انصار الله وجود دارد. انصارالله هنوز تصميم نگرفته است از اين گزينه ها استفاده کند زيرا علاقمند است تا حد ممکن جنگ را محدود نگه دارد. اما اگر عربستاني ها بر ادامه جنگ پافشاري کنند يا اينکه به جنگ جنبه زميني بدهند مطمئناً يمني ها از تمامي گزينه هاي خود استفاده مي کنند. آيا عربستان مي تواند هزار و پانصد کيلومتر مرز زميني مشترکي را که با يمن دارد ببندد. آيا اصلاً همه ارتش هاي ائتلاف هم شرکت کنند و نيروهاي زميني خود را وارد نبرد کنند و يک ديوار گوشتي را در مرز شکل دهند آيا قادر به جلوگيري از نفوذ يمني ها هستند. آيا اساساً عمليات زميني توسط نيروهاي ائتلاف در آن سرزمين خشن، سخت و پيچيده که توانسته چندين ارتش بزرگ جهان را در خودش هضم کند امکان پذير است. من مطمئنم اگر جنگ ادامه پيدا کند انصار الله از گزينه هايي که پيش رو دارند استفاده خواهند کرد.

اينکه گفته مي شود ما نيروهاي انصار الله را آموزش داده ايم و از آن ها حمايت تسليحاتي به عمل آورده ايم واقعيت ندارد. اصلاً انصار الله نيازي به اين چيزها ندارد. انصار الله در کنار يک ارتش با ده ها سال قدمت قرار دارد. ارتش يمن ظرفيت هاي آموزشي بالايي دارد. از اين رو نيازي ندارد که ما به آن ها آموزش بدهيم. بنابراين اين مطالب اتهامات واهي است. آن ها با اينگونه افتراها مي خواهند ما را به عنوان عامل ايجاد ناامني در منطقه معرفي کنند. شيخ السديسي امام جمعه مسجد الحرام دو هفته پيش در نماز جمعه گفته است جنگ در يمن جنگ بين شيعه و سني است. جنگ بين ما و ايران و شيعه است. او مطرح مي کند که ما بايد از سياست صلاح الدين ايوبي پيروي کنيم و اول شيعيان را بکشيم و بعد سراغ يهوديان برويم. وي اشاره مي کند ما قصد داريم شيعيان را ريشه کن کنيم و بعد به يهوديان بپردازيم. اين افراد بين دوستان و دشمنان جهان اسلام جا به جايي ايجاد مي کنند. آن ها جاي اسرائيل و يهود که در طراز دشمنان بوده و ايران مسلماني که همه صحنه ها از مسلمانان چه شيعه و چه سني در مقابل کفار در مقابل يهود و نصارا دفاع کرده است جابه جا مي کنند و اين اتهام ها را به ايران وارد مي کنند. در جريان احياء نهضت فلسطين چه کسي گروه هاي جهادي فلسطيني را که هيچ يک از آن ها شيعه نيستند تقويت و آن ها را مسلح کرد تا بتوانند در برابر تهاجم رژيم صهيونيستي اينچنين شجاعانه مقاومت کنند و برگ هاي افتخار زريني در تاريخ اسلام و جهان عرب ثبت کنند.

آن هايي که ما را متهم مي کنند به اينکه ما شيعه هستيم و ضد اهل تسنن هستيم بگويند که آيا يک فشنگ، يک گلوله کوچک به فلسطيني ها داده اند؟ در حالي که ما در اختيار گروه هاي مقاومت همچنان حزب الله لبنان و گروه هاي جهادي فلسطين صدها هزار موشک قرار داده ايم. ما از ملت بوسني در حالي حمايت کرديم که همه آن ها سني بودند. ما از ملت سوريه حمايت کرديم در حالي که اکثريت ملت سوريه اهل تسنن هستند. ما در جريان حمله شوروي به افغانستان از افغان ها در برابر شوروي حمايت کرديم در حالي که اکثر افغان ها سني هستند. ما هم اکنون هم از ملت يمن حمايت مي کنيم در حالي که اکثريت ملت يمن سني هستند. آيا اين شيعياني که در يمن هستند آسيبي به عربستان رسانده اند. آيا به يکي از کشورهاي همسايه يا منطقه آسيبي وارد کرده اند.

آيا وقتي عربستان در سال 1366 زائران ما را در مکه در حرم امن الهي قتل عام کرد ما واکنشي نشان داديم. براي حفظ وحدت جهان اسلام ما از همه آن مسائل گذشتيم. آيا امروز که ما از عراقي ها در برابر گروه هاي تکفيري و داعش حمايت مي کنيم آيا عراقي ها همه شيعه هستند. آيا اهالي تکريت که ما کمک کرديم از دست گروه داعش آزاد بشود سني هستند يا شيعه؟
تاريخچه شوراي امنيت مشخص است اين شورا هميشه از قدرتمندان در برابر مستضعفان و مظلومان حمايت کرده است. اين نخستين بار نيست که شوراي امنيت عليه يک ملت قطعنامه اي ناعادلانه صادر مي کند. آنچه براي ما مهم است اين است که ما به هيچ قدرتي و به هيچ کشوري در هيچ نقطه اي از جهان اجازه نخواهيم داد کوچک ترين تعرضي به ما داشته باشد. اگر کشتي هاي ما در درياي سرخ يا در دورترين نقاط درياها مورد تعرض يا حتي مورد سوال و بازرسي قرار بگيرند ما بلافاصله مقابله به مثل مي کنيم. و اين ممکن است در هر نقطه اي رخ دهد. مقابله به مثل مي تواند در خليج فارس صورت بگيرد و هم مي تواند در دريايي سرخ يا در مناطق دورتر باشد.

وي افزود: ما هم در مقابل اين اقدام از خود عکس العمل هاي سختي نشان خواهيم داد. آن ها ايران را به خوبي مي شناسند. ايران به سبب دارا بودن قدرت عظيم دفاعي هيچ کشوري، نه آمريکا، نه اروپا و نه کشورهاي منطقه به خود اجازه نخواهند داد به ايران تعرض کنند.
اگر کشوري دچار خطاي در محاسبه شود يا دچار يک جهالت راهبردي شود و دست به يک حماقت راهبردي دست بزند و يک برخورد احساساتي انجام دهد آن وقت پاسخ هاي بسيار دردناکي را دريافت خواهد کرد. ما هرگز اجازه نخواهيم داد که حتي در فضاي ذهن و مخيله ديگران بوجود آيد و اساساً چنين چيزي از ساحت قدرت دفاعي ما به دور است.

مجري شبکه از سردار سلامي پرسيد مصر دليل شرکت خود در ائتلاف عربستان را اينگونه بيان مي کند که از آنجا که هرگونه تهديد تنگه باب المندب بر کشتيراني در کانال سوئز تاثير خواهد گذاشت در ائتلاف مشارکت کرده اند؛ آيا اين نگراني مصري ها واقعيت دارد؟
سردار سلامي در پاسخ به اين پرسش گفت: تصور مي کنم موضوع باب المندب يک بهانه سياسي است هرگز انصار الله و ارتش يمن هيچ تهديدي عليه تجارت و کشتيراني در تنگه باب المندب نخواهند داشت. تنگه باب المندب يک تنگنه جهاني است امروز تجارت و اقتصاد جهاني از طريق آن صورت مي گيرد. همانطور که ما تنگه هرمز را امن نگه داشته ايم قطعاً انصار الله هم تنگه باب المندب را امن نگه خواهند داشت. مگر اينکه توسط خود عربستاني ها يا کشور فتنه گر ديگري يک اتفاق ساختگي صورت بگيرد و آن را به گردن انصارالله بياندازند. راهبرد انصارالله ناامن کردن باب المندب نيست. تصور نمي کنم ژنرال السيسي که يک ژنرال کارکشته است اين اجازه را بدهد که اعتبار و افتخارات تاريخي مصري که صاحب تمدن است به پاي راهبرد سعودي ها ذبح شود. يعني مصر هرگز به خود اجازه نمي دهد حتي با دريافت مبالغ بسيار زيادي براي سعودي ها بجنگد. مثلاً اگر سعودي ها بخواهند صدها ميليارد دلار به مصر بدهند من مطمئنم که مصر اين حماقت تاريخي را نخواهد پذيرفت که زير چتر فرماندهي سعودي عليه يک ملت عرب ديگر وارد نبرد شود. اين اعتبار مصر را براي هميشه مخدوش خواهد کرد و ممکن است افتخارات گذشته ارتش مصر و تاريخ اين کشور را با خود مدفون کند. قضاوت تاريخي بسيار ننگيني را براي ارتش مصر ايجاد خواهد کرد. تصور نمي کنم مصر که داراي پختگي سياسي است به مانند عربستان دچار يک چنين اشتباه راهبردي شود. عربستان با اشتباه در محاسبه و با پيش فرض هاي غلط و غير واقعي به يمن حمله کرد. هر کشوري که بدون يک براورد درست و بر اساس محاسبات غلط تهاجمي را شروع کند تاريخ نشان داده است که بازنده است.

مجري شبکه تلويزيوني الميادين از سردار سلامي پرسيد آيا شما از حمله عربستان به يمن و تشکيل ائتلاف ضد يمني به رهبري سعودي غافلگير شديد؟
سردار سلامي پاسخ داد: در اينکه عربستان دچار چنين خطاي فاحش و آشکاري شود ما غافلگير شديم. يعني تصور نمي کرديم سهودي ها تا اين حد در تحليل راهبردي اين جنگ دچار خطا و غفلت راهبردي شوند. چون آن ها بايد صحنه منطقه، صحنه داخلي يمن، ملاحظات عملياتي و تاکتيکي و راهبردي را مورد توجه قرار دهند. هرجنگي اگر با يک هدف سياسي واضح هم آغاز بشود بايد هدف هاي نظامي واضحي هم وجود داشته باشد که با آن هدف سياسي منطبق باشد. بايد يک راهبرد نظامي معين هم وجود داشته باشد که بتواند آن طرح هاي سياسي را پياده کند. اما ما متوجه شديم که سعودي ها واقعاض فاقد راهبرد معيني بودند. شايد يک اطمينان خيلي قدرتمندي داشتند که ائتلاف در عمليات زميني و هوايي به آن ها کمک مي کند. اما اين فرض غلط از آب در آمد پاکستاني ها با هوشمندي فوق العاده بالاي دولت و پارلمان اين کشور براي عمليات زميني دست رد به سينه سعودي ها زدند. مصري ها تا امروز وارد صحنه ميداني اين ائتلاف نشده اند. کشورهاي ديگر هم به شکل بسيار ضعيفي در کنار سعودي ها قرار گرفته اند. امروز عربستاني ها تنها مانده اند. قاعدتاً آن ها فکر نمي کردند اينگونه بشود.

وي افزود: اين ائتلاف شش ساعت قبل از عمليات سعودي ها شکل گرفت. اطلاعاتي که در اختيار ماست نشان مي دهد همه اين کشورهاي ائتلاف، شش ساعت قبل از آغاز عمليات، مطلع شدند که سعودي ها مي خواهند به يمن حمله کنند. ائتلاف که بدون منطق و بدون انگيزه قوي سياسي و بر اساس اکراه و بي ميلي صورت مي گيرد اين از يک ائتلاف بر روي کاغذ فراتر نخواهد رفت. اين ائتلاف کارکرد ميداني نخواهد داشت. حتي سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي دقيقاً در لحظه شروع عمليات در جريان چنين عملياتي نبوده است. اينکه چالش هاي داخلي درون لايه هاي حاکميت عربستان سعودي و تلاش براي سرپوش گذاشتن بر اين چالش ها باعث راه اندازي چنين جنگي شده است، مي تواند يک واقعيت باشد.

وي درباره زمان تحويل موشک هاي اس سيصد به ايران گفت: بر اساس اطلاعاتي که وجود دارد و گزارش هايي که موجود است و پيش بيني هايي که ما داريم به احتمال قوي در سال 1394 به ايران تحويل داده شود. اما بايد عرض کنم که فصل نياز ما به سامانه موشکي اس سيصد هم گذشته است. وقتي که تحويل موشک هاي اس سيصد به ايران به تعويق افتاد ما تصميم گرفتيم اس سيصد هاي ايراني را طراحي کرده و بسازيم. امروز ديگر ما نيازي به سامانه موشکي اس سيصد نداريم اما چون اين قرارداد، قراردادي است مربوط به سال هاي گذشته و در زمره تعهدات معوق و باقيمانده روس ها بوده است اجرايي خواهد شد. سيستم دفاعي ما به فضل الهي و همت دانشمندان عرصه صنعت دفاعي ما در حدي است که مي تواند از فضاي هوايي کشورمان به اندازه کافي دفاع کند.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره توافق هسته اي لوزان و تاثير آن بر توان موشکي و توليدات نظامي ايران گفت: بيانيه مشترک لوزان صرفاً و صرفاً درباره برنامه هسته اي ايران است. رهبر انقلاب و مقامات سياسي کشورهاي ما نيز بارها اعلام کرده اند ما هيچگونه مذاکره اي خارج از موضوع هسته اي با کشورهاي پنج به علاوه يک نخواهيم داشت. مذاکرات و توافق هاي ما اگر شکل بگيرد صرفاً درباره مسئله هسته اي است. در چنين فضايي هيچگونه توافقي مشتمل بر امکان ورود بازرسان به فضاهاي دفاعي يا نظامي ما وجود ندارد. ما اين را به صراحت اعلام مي کنيم. در حقيقت اگر اين توافقنامه هم ملغي بشود ما پاي اين اصل ثابت ايستاده ايم.

وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي شود فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران از توافق هسته اي لوزان رضايت ندارند؛ گفت: همانطور که رهبري عزيز ما فرمودند نه رضايت داريم و نه ناراضي هستيم. نه موافقيم و نه مخالف. چون هنوز هيچ توافقي که جنبه الزام آور داشته باشد و به يک واقعيت تبديل شده باشد صورت نگرفته است. توافق هسته اي لوزان تا زمان تنظيم توافق نهايي که به صورت شفاف تعهدات دو طرف را مطرح مي کند براي ما به عنوان يک موضوعي که هنوز قابل قضاوت نيست مطرح است. ما قضاوت و ارزيابي خاصي درباره اين موضوع نداريم. با اين حال نگراني ها و خطوط قرمز خود را طرح کرده ايم. خطوط قرمزي که سپاه طرح کرده است همان خطوط قرمزي است که رهبري عظيم الشان ما و ملت ايران بر آن تکيه دارند و نقطه اصلي آن هم چند موضوع است. نخست اينکه بايد ما به ازاي هر توافقنامه اي همه تحريم هايي که عليه ايران اعمال شده بلافاصله و در روز اول اجراي توافق لغو شود. حق چرخه کامل غني سازي اورانيوم براي ايران به رسميت شناخته شود و حق تحقيق و توسعه در موضوع هسته اي صلح آميز براي ايران در نظر گرفته شود و هيچ يک از تاسيسات هسته اي فعاليت شان تعليق يا تعطيل نشود.

سردار سرتيپ حسين سلامي درباره تحولات عراق خاطرنشان کرد: همانطور که مقامات عراقي بويژه حيدر العبادي نخست وزير عراق اعلام کرده اند آن ها حرکت شان به سمت موصل را ادامه مي دهند و سرزمين عراق را از سيطره نظامي داعش آزاد خواهند کرد. مسلماً اين اراده نزد نظام سياسي عراق و همينطور نزد ارتش و نيروهاي مردمي اين کشور و جريان هايي که در عراق به عنوان نيروي دفاعي عمل مي کنند وجود دارد. تجارب موفقيت آميزي که در برهه اخير در بخش هاي مختلف عراق به دست آمد نشان داده است که داعشي ها در فرايند عقب نشيني قرار دارند. پيش بيني مي شود ارتش عراق در آينده نزديک ساير بخش هاي عراق را از سيطره داعش آزاد کند.

سردار سرتيپ حسين سلامي درباره تحولات سوريه گفت: هر جنگي به صورت طبيعي ترکيبي از عمليات هاي تاکتيکي است. شکست و پيروزي هاي تاکتيکي معمولاً در جنگ ها وجود دارد مهم اين است که آيا اين شکست ها و پيروزي هاي تاکتيکي مي تواند موازنه راهبردي را بر هم بزند يا نه؟ اتفاقاتي که در مورد ادلب و مناطق ديگر رخ داد چيزهايي نيستند که بتوانند موازنه راهبردي را به هم بزنند و صحنه را از تعادل خارج کنند. مسلماً ارتش سوريه و گروه هاي مردمي دوباره اين شکست هاي تاکتيکي را جبران خواهند کرد اتفاقي که در گذشته نيز افتاده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین