|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۴
کد خبر: ۴۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که تصمیم روسیه برای آغاز تبادل کالا به جای نفت با ایران نیز می‌تواند نگرانی‌هایی در خصوص احتمال نقض تحریم‌های ایران به وجود آورد.
در پی لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاعی اس 300 به ایران سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا نگرانی خود را در این زمینه به روسیه اعلام کرده است.

به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، گفت: جان کری وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود نگرانی‌ها در زمینه رفع ممنوعیت فروش سامانه اس 300 را اعلام کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که تصمیم روسیه برای آغاز تبادل کالا به جای نفت با ایران نیز می‌تواند نگرانی‌هایی در خصوص احتمال نقض تحریم‌های ایران به وجود آورد.

جاش ارنست جزئیات بیشتری درباره تماس تلفنی لاوروف و کری ارائه نکرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: همکاری و اتحاد با کشورهایی چون روسیه یکی از اصلی‌ترین پارامترهای کلیدی برای دستیابی به چارچوب یک تواف هسته‌ای با ایران بوده است.

همچنین یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پس از انتشار خبر تصمیم روسیه برای آغاز فروش سامانه اس 300 به ایران آن را یک اقدام غیرسازنده توصیف کرد و گفت: نگرانی‌ها در این زمینه از طریق راه‌های دیپلماتیک مناسب اعلام شده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به این تصمیم روسیه، گفت: مقامات آمریکایی معتقدند که این اقدام نمی‌تواند بر اتحاد قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای‌شان با ایران تأثیر بگذارد.

وی همچنین گفت: تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس 300 به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاعی اس 300 به ایران را لغو کرد.

دفتر مطبوعاتی کرملین با انتشار این خبر اعلام کرد پوتین با امضای مصوبه‌ای انتقال موشک‌های زمین به هوای اس 300 را به ایران امکان‌پذیر کرده است.

بر اساس این حکم ممنوعیت انتقال این موشک‌ها از خاک روسیه به ایران و تحویل آنها به این کشور در خارج از خاک روسیه از طریق کشتی و یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه لغو شده است.

روسیه در سال 2007 قراردادی را برای فروش 5 سامانه موشکی اس 300 به ایران با هزینه 800 میلیون دلار امضا کرد اما دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه در سال 2010 تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و به بهانه تحریم‌های ضدایرانی این قرارداد را لغو کرد.

ایران سپس شکایتی بین‌المللی را علیه روسیه مطرح کرد و در آن خواستار اجرای قرارداد شد. ایران معتقد بود که سامانه اس 300 یک سامانه دفاعی است و تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار ندارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان نیز در خصوص فرمان رئیس‌جمهوری روسیه برای لغو ممنوعیت ارسال سامانه موشکی دفاع هوایی اس 300 به ایران گفت: این فرمان، ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه و ارتقای سطوح همکاری در تمام زمینه‌هاست.

سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان با اشاره به امضای توافقنامه اخیر میان وزارتخانه‌های دفاع ایران و روسیه و مذاکرات انجام‌شده در خصوص حل و فصل موضوع سامانه اس 300 اخیرا در تهران انجام شد، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری‌ها با سایر کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف می‌تواند در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه بسیار موثر باشد.

وی افزود: تهدیدات فرامنطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های تروریستی گروه‌های تکفیری، ضرورت گسترش و تعمیق این همکاری‌ها را افزایش داده و همواره به عنوان یکی از محورهای اساسی رایزنی و همکاری میان ایران و روسیه مورد اهتمام و توجه بوده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین