|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
کد خبر: ۴۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه هسته ای ایران با کشورهای 1+5 که در لوزان سوئیس منتشر شد از هیچیک از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و موارد مورد نظر و تاکید رهبر معظم انقلاب عبور نکرده است.
عوض حیدرپور روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان درباره بیانیه هسته ای لوزان افزود: اینکه عده ای می گویند در بیانیه لوزان از بیانات رهبر معظم انقلاب عبور شده است ،صحیح نیست .

وی با اشاره به فرمایشات هفته گذشته رهبر انقلاب در مشهد مقدس، اظهار کرد: از فرمایشات ایشان مشخص است که تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز عبور نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه گروهی شمشیر را از رو بسته اند نیز برگ برنده ای برای تیم مذاکره کننده ایرانی است که بگوید من موافق و مخالفانی دارم.

حیدرپور با بیان اینکه اگر ما به جز راه مذاکره می خواستیم مساله را حل کنیم برای کشورمان هزینه زیادی می شد گفت: هر چند هنوز توافق نهایی صورت نگرفته که کسی بگوید از خطوط قرمز گذشته ایم یا خیر.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، خود را موافق مذاکرات هسته ای خواند و تاکید کرد: در زمان حاضر هیچ محدودیتی برای فعالیت های هسته ای ایران ایجاد نشده است.

وی افزود: تاسیسات اراک با تغییر وضعیت باقی می ماند، فردو به عنوان صیانت کننده نطنز و برای انجام پژوهش باقی می ماند و تاسیسات نطنز نیز برپا خواهد ماند.

وی تاکید کرد: ما تا کنون هیچ محدودیتی را نپذیرفتیم و نباید اجازه دهیم که کلاه سرمان برود.

این نماینده مجلس، بیانیه لوزان را مورد تایید نظام جمهوری اسلامی و مجلس دانست و گفت: اما باید دقت های لازم را داشته باشیم.

حیدرپور با بیان اینکه باید با عقل گرایی کارها را پیش ببریم افزود: آقای ظریف توانست ذهنیت غلط دنیا نسبت به جمهوری اسلامی را برگرداند و نشان دهد که ایران اهل مذاکره است .

وی همچنین درباره موضوع جایگزینی سانتریفیوژهای آی آر هشت (IR-8 ) به جای آی آر یک (IR-1) گفت: بر اساس این بیانیه و در صورت توافق نهایی ما می توانیم به ازای هر سانتریفیوژ آی آر یک که به هر علتی مانند خرابی دچار مشکل شود، یک سانتریفیوژ آی آر هشت کار بگذاریم.

حیدرپور با بیان اینکه این موضوع، مطالبه ما و مردم است افزود: ما از تیم مذاکره کننده می خواهیم که این موضوع را به طور شفاف در توافقنامه نهایی ذکر کنند.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز آی آر هشت در کشور نداریم تصریح کرد: نقشه های این سانتیریفیوژ در کشور تهیه و طراحی شده و باید آن را بسازیم تا مورد تائید دو مرجع بین المللی برای کسب گواهینامه و مجوز قرار گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما بدنبال پیش بردن این دانش بومی در کشورمان هستیم افزود: عده ای بحث زمان گریز هسته ای ( زمان رسیدن به توانایی تولید بمب اتم) را در این زمینه مطرح می کنند در حالیکه قرار نیست بمب اتم بسازیم بلکه فقط خواهان پیشرفت علمی هستیم.



*** متن توافقنامه شفاف باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متن توافقنامه هسته ای باید شفاف و مصداقی باشد بعنوان مثال در بازرسی ها باید چگونگی آن مشخص شود.

وی با اشاره به عبارت «بازرسی شدت یافته » ( Enhance ) در بیانیه لوزان افزود: باید مشخص شود که منظور از این نوع بازرسی چیست آیا می خواهند به صورت مانیتورینگ و آنلاین بازرسی یا از پهباد استفاده کنند.

حیدرپور با تاکید بر اینکه در صورتیکه بخواهند با پهباد بر فضای کشور ایران پرواز کنند ما مخالفت می کنیم اظهار کرد: همه این کلمات باید مشخص و شفاف و با ما هماهنگ شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل منتشر نشدن فک شیت (گزاره برگ ) از سوی ایران تا کنون گفت: برخی مواقع در جریان مذاکرات بعضی موارد را نمی توان مطرح کرد زیرا چیزی که می خواهند از آن در زمانی خاص استفاده کنند لو می رود.

نماینده شهرضا در مجلس با بیان اینکه ما با وجود اطمینان به تیم مذاکره کننده هسته ای از آنها خواسته ایم تا فک شیت ایرانی را مکتوب و منتشر کنند تصریح کرد: ممکن است برخی از جمله ها بهتر است تا روز مذاکره نوشته نشود چراکه فرصت ها از دست خواهد رفت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نوع بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما به آژانس اعتماد نداریم اما در هر صورت یک مرجع بین المللی است که با آن توافق نهایی می شود.

حیدرپور بخشی از بیانیه منتشر شده از سوی امریکا را نادرست خواند و افزود: ما چهار صفحه منتشر شده و حرف مسئولان خودمان را قبول داریم نه حرف آنها را.

وی همچنین درباره مسائل فنی فعالیت های هسته ای ایران گفت: ما برای تولید 25 هزار مگاوات برق به 190 هزار سو غنی سازی نیاز داریم اما مساله این است که آیا اکنون امکانات کافی برای تولید این حجم از برق را داریم که جواب آن خیر است.

وی افزود: با توجه به اینکه الان نمی توانیم این کار را بکنیم باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در پاسخ به سوالی گفت: در صورتیکه توافق نهایی در مذاکرات هسته ای صورت گیرد نیازی به تصویب مجلس ندارد اما اگر مساله پیوستن به پروتکل الحاقی باشد مجلس باید مصوبه بیاورد.

به گزارش ایرنا، یک استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان نیز در این جلسه درباره مصوبات فصل هفت شورای امنیت گفت: تا کنون شش قطعنامه توسط شورای امنیت علیه ایران تصویب شده که فقط خود شورای امنیت صلاحیت حذف کردن آنها را دارد.

دکتر علی امیدی افزود: در صورت توافق نهایی در مذاکرات هسته ای، باید موارد تایید شده به شورای امنیت ارجاع شود تا شورای تحریم ها و قطعنامه های قبلی را لغو کند.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین مصوبه شورای امنیت، ایران دیگر تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی بشمار نمی آید.

این جلسه در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان و با بحث و تبادل نظر میان دانشجویان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تیم مذاکره کننده ایران از ششم فروردین امسال در لوزان سوییس با نمایندگان کشورهای 1+5 مذاکرات هسته ای خود را از سر گرفت و این مذاکرات تا بامداد روز 13 فروردین ماه جاری طول کشید و درپایان آن بیانیه ای قرائت شد که نشان دهنده تفاهم اولیه دو طرف در زمینه های مختلف است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین